۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۵۹۸۷۷
آیت الله شبستری:

طراحی الگوهای ایرانی اسلامی پیشرفت مطالبه مهم رهبری است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: هنر یکی از مهمترین ابزارهای لازم برای گفتمان سازی الگوهای ایرانی اسلامی است که می تواند نقش بسزایی در تحقق مطالبات رهبر انقلاب ایفا کند.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی روز گذشته در مراسم رونمایی از تابلو فرش تاریخ و مفاخر آذربایجان در تبریز، اظهار داشت: طراحی الگوهای ایرانی اسلامی پیشرفت مطالبه مهم رهبری است که بافت و طراحی تابلو فرش مفاخر آذربایجان مصداق بارز این بخش از بیانات رهبری است.

 

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید داشتند؛ لازمه تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و رسوخ آن در میان نخبگان، گفتمان سازی آن در جامعه است که هنر یکی از مهم ترین ابزارهای لازم برای این مسأله است که می تواند نقش بسزایی در تحقق مطالبات رهبر انقلاب ایفا کند.

 

امام جمعه تبریز ادامه داد: رهبر انقلاب طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام می دانند، از این رو همگان در قبال این توصیه مهم رهبری مسؤولیت دارند.

 

آیت الله شبستری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فکر و اندیشه را روح اصلی این حرکت دانستند و با اشاره به قابل اصلاح بودن هرگونه نقص یا اشکال احتمالی در این فرآیند بلندمدت، اذعان داشتد که در این حرکت باید ضمن پرهیز از هرگونه شتاب زدگی، از تجربه های جدید و استعدادهای جوان نیز استفاده شود.

 

نماینده خبرگان رهبری با تقدیر از دست‌اندرکاران بافت تابلو فرش تاریخ و مفاخر آذربایجان در تبریز اظهار داشت: بر اساس تأکیدهای دین مبین اسلام و شریعت علوی، هنر باید در خدمت ترویج و اشاعه ارزش‌های ناب دینی و اسلامی باشد و این خصیصه و ویژگی تنها رمز ماندگاری آن است.

 

وی تابلوفرش مفاخر آذربایجان را اثری بی‌بدیل، ظریف، جامع و معرف بخش مهمی از تاریخ و مفاخر آذربایجان دانست و ادامه داد: بافت و طراحی تصاویر و جلوه‌هایی از مفاخر علمی، مبارزاتی، مذهبی، ادبی، فرهنگی و شهدای تبریز و آذربایجان در قالب این تابلوفرش که با دقت و ظرافت خاصی انجام شده، قابل تقدیر است.

 

آیت الله شبستری با اشاره به سیر تحول هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، هنر در کشور به استخدام فرهنگ، فناوری در آمده و در صنعت بویژه صنعت دفایی هنرنمایی می کند، در این میان فرش دستباف آذربایجان از افتخارات هنرمندان این مرز و بوم است که هیچ فرشی در جهان نتوانسته جایگزین آن شود.

 

همچنین علیرضا نوین، شهردار تبریزبا بیان این‌که شهرداری تبریز با راه‌اندازی تالار بزرگ فرش در دل موزه شهرداری گام نخست را در چارچوب توجه به این هنر اصیل و قدیمی برداشته است، گفت: تابلوفرش تاریخ و مفاخر آذربایجان در 22 مترمربع، سه تن وزن و با رج‌شمار 50 با 30 درصد ابریشم و 70 درصد پشم، در مدت 16ماه بافته شده و برای بافت آن 360 رنگ و 11میلیون گره به کار رفته است./935/پ203/ج

 

ارسال نظرات