۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۶۰۰۲۱
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

قانونی برای پیشگیری از استفاده خلاف اخلاق از موبایل وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قانونی برای استفاده خلاف اخلاق از موبایل‌ها نداریم، به عنوان مثال وقتی فیش قبض موبایل پرداخت نمی‌شود، این موبایل قطع می‌شود اما اگر کسی استفاده غیرمشروع و خلاف اخلاق درباره موبایل کند، برای او منع قانونی وجود ندارد.
تلفن همراه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق موسوی نسب، دکترای علوم تربیتی و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دوشنبه شب در همایش بررسی پیامدهای نسل سوم تلفن همراه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: کارهای فرهنگی  در زمان خود و به موقع انجام نمی‌شود، داشتن دغدغه برای فرهنگ  و اصلاح جامعه باید در جامعه حاکم شود.

وی با اشاره به این‌که در جامعه دغدغه دنیایی و اقتصادی رایج است، افزود: هدف بودن اقتصاد در فرهنگ غرب نیز دیده می‌شود، برای باقی ماندن و حیات این فرهنگ به دنبال حاکم کردن این فرهنگ در سراسر دنیا هستند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: رسانه یکی از ابزارهای قدرتمند غرب در ترویج فرهنگ انسان‌محوری است، اکنون با ترویج این فرهنگ در جامعه ما مظاهر تمدنی غرب در بخش‌های مختلف مانند بازار، خانواده و مانند آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به داستان اسب تراوا، ادامه داد: برخی اینترنت و موبایل را به عنوان اسب تراوای غرب تعبیر کرده‌اند، در غرب سه دیدگاه موافق، مخالف و میانه‌روی در برابر تکنولوژی وجود دارد و دیدگاه رایج دیدگاه میانه‌رو است.

حجت‌الاسلام موسوی نسب گفت: اینترنت مهمان ناخوانده به ایران بود و تا کنون 25 سال پذیرای این مهمان ناخوانده هستیم، در ابتدای وارد شدن اینترنت قراردادهای سفت و سختی برای استفاده از اینترنت وضع شد.

ویژگی‌های رایتل

وی ابراز داشت: این تکنولوژی با آمدن موبایل گسترش یافت و اکنون با تکنولوژی نسل سوم تلفن همراه مواجه هستیم، که این تکنولوژی ده سال در دنیا رایج شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: یکی از ویژگی‌های رایتل سرعت بالای آن است، فرد در آن واحد تلویزیون، اینترنت، موبایل و ماهواره را در اختیار خواهید داشت، این تکنولوژی پیامدهای مثبت و منفی دارد.

وی با برشمردن برخی خوبی‌ها از طرف شرکت رایتل ادامه داد:‌ این شرکت آگاهی یافتن از وضعیت کودک بیرون از خانه، استفاده از کلاس درس به هنگام غیبت کردن در کلاس، استفاده از مشاوره پزشکی، امکان مشاهده اجناس در مغازه برای فرد غایب و مانند آن را از فایده‌های نسل سوم تلفن همراه عنوان کرده است.

حجت‌الاسلام موسوی نسب خاطرنشان کرد: گفته شده است که این نسل سوم تلفن همراه به بالای 18 سال فروخته می‌شود، اما باید توجه داشت که بسیاری از مشکلات از نسل بالای 18 سال حاصل شده است.

وی گفت: دیگر این‌که باید توجه داشت وقتی این تلفن در دست مردم قرار گرفت، امکان محافظت و ندادن به زیر 18 سال وجود ندارد، زیرا به طور طبیعی فرزند به استفاده از آن علاقه‌مند می‌شود.

وجود رایتل زمینه از هم پاشیدگی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: بچه‌های ما به گونه‌ای تربیت نشده‌اند که قدرت خویشتن‌داری و کنترل بر خویش را داشته باشند و در این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود؛ قدرت ایجاد کنترل از کودکی باید آغاز شود.

وی گفت: اینترنت و ماهواره در تکنولوژی رایتل قالب دست‌یابی است، در اینترنت 5 درصد مطالب ضداخلاقی وجود دارد و بیشترین مراجعه به این 5 درصد مطالب غیراخلاقی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی نسب ادامه داد: خانواده‌هایی وجود دارند که به دلیل یک پیامک به هم ریخته شده است، امکان رد و بدل کردن یک تصویر خانواده‌ها را بیشتر در معرض تهدید قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که اعتیاد به موبایل یکی از معضلات خانواده‌ها شده است، افزود: آمدن رایتل با ویژگی‌ها و فناورهای پیشرفته و به طور طبیعی سرگرمی‌های بیشتر این اعتیاد را بیشتر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود سرعت تخریب خانواده‌ها با وجود رایتل بیشتر می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایجاد سوء ظن، سست شدن تدریجی بنیان خانواده، انحراف فکری اعتقادی جوانان، بهداشت روانی، هراس از نبودن موبایل، وسواس، هرزه‌نگاری، عدم امنیت روانی از پیامدهای منفی رایتل است.

قانونی برای انجام خلاف اخلاق در فناوری تلفن همراه وجود ندارد

وی گفت: وجود مطالب غیراخلاقی در اینترنت سبب از میان بردن حیا و بی‌عفتی در جامعه می‌شود و به تبع آن دین مردم دست‌خوش تغییر می‌شود، امروز برخی در کشور تصویر از بدن خود را به صورت برهنه را بر روی اینترنت قرار می‌دهند که ظرفیت این امکان با استفاده از رایتل بیشتر مطرح است.

حجت‌الاسلام موسوی نسب با اشاره به این‌که هرزه‌گردی در اینترنت آفتی برای استفاده از این تکنولوژی است، بیان داشت: برخی عمر خود را در این هرزه‌گردی از میان می‌برند و در نهایت با جلب شدن به عکس و فیلم‌ها به مفاسد اخلاقی می‌رسند.

وی اظهار داشت: سکس مجازی توسط اینترنت نیز مطرح است که با وجود رایتل به راحتی این عمل انجام می‌شود و دیگر رغبت برای ازدواج پیدا نمی‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: رایتل از نظر قانونی مراحل خود را طی نکرده است، اکنون صد شهر زیر پوشش رایتل قرار نگرفته است، رهبر انقلاب فرمودند که بسته فرهنگی همراه تکنولوژی بیاید و رایتل هیچ‌گونه بسته فرهنگی ندارد.

وی ابراز داشت: قانونی برای استفاده خلاف اخلاق از موبایل‌ها نداریم، به عنوان مثال وقتی فیش قبض موبایل پرداخت نمی‌شود، این موبایل قطع می‌شود اما اگر کسی استفاده غیرمشروع و خلاف اخلاق درباره موبایل کند، برای او منع قانونی وجود ندارد./914/پ202/ن

ارسال نظرات