۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۶۰۲۳۶
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

تمامی آئین‌های دینی با نظر کارشناسان حوزوی ثبت ملی می شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان دینی مبنی بر ثبت ملی برخی از آداب و بدعت‌های غلط عزاداری در آذربایجان گفت: به دنبال ثبت ملی بدعت‌ها و خرافات نیستیم.
عزاداري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان دینی مبنی بر ثبت ملی برخی از آداب و بدعت‌های غلط عزاداری در آذربایجان اظهار داشت: قبل از ثبت ملی و معنوی هر اثر و واقعه‌ای، کارشناسان مربوطه نسبت به آن اظهار نظر می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: تمامی آثار، آئین‌ها و آداب و رسوم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که از سوی این سازمان ثبت ملی و معنوی شده است، با نظر کارشناسان دینی و حوزوی بوده است، چنانکه به دنبال ثبت برخی از آئین های ماه محرم در آذربایجان بوده‌ایم که بنا به خرافه دانستن علمای دینی از ثبت آن صرف نظر شده است.

 

محمدی ادامه داد: آئین «شمع پایلاما» در ماه محرم سال‌هاست که در برخی از نقاط آذربایجان برگزار می شود، هر چند این آئین قدمت تاریخی دارد، اما چون علمای دینی چنین مراسمی را بدعت و خرافه دانسته‌اند، از ثبت معنوی آن خودداری کردیم، در حقیقت به دنبال ثبت ملی بدعت‌ها و خرافات نیستیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که ثبت ملی هر آئینی به معنای تأیید آن نیست، گفت: ثبت آئین مهر تائیدی بر آن نیست، بلکه نشان دهنده وجود آن است، همواره سعی کرده ایم نظرات علما به ویژه ائمه جمعه را مورد توجه قرار دهیم تا در آینده مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

 

وی با بیان این‌که علمای دینی نیز رسالت خطیری در مقابله با خرافه‌گری و بدعت‌های نابجا بر عهده دارند، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی با فتوای تاریخی خود قمه‌زنی را حرام اعلام کردند، علمای دینی نیز بایستی به مقابله با برخی بدعت ها و خرافات در آئین های سوگواری و عزاداری بپردازند.

 

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که مرمت ارک مسجد علیشاه تبریز به پایان رسیده است، اظهار داشت: نه تنها هیچ مشکلی با بنیاد مصلای تبریز نداریم، بلکه مسؤولان این بنیاد خود مشتاق و پیگیر هستند که اطراف ارک ساماندهی و گشایش یابد.

 

بنا بر این گزارش، پیش از این حجت الاسلام حمید عظیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: ثبت ملی و معنوی آیین‌های عزاداری و سوگواری، بایستی با استعلام از ستاد ساماندهی شئون مذهبی صورت گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: آیین‌هایی مانند طوق‌گردانی که به صراحت از سوی مراجع عظام تقلید نفی شده و شائبه شکل صلیبی بودن آن و نفوذ جریان‌های فکری غربی به آیین های عاشورایی در این مسأله کاملا مشهود است، که البته ثبت ملی نشده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر دیگر دستگاه‌ها در خصوص عزاداری‌های حضرت سیدالشهدا(ع) و آیین های مذهبی به دنبال کاری هستند، بایستی ابتدا نظر ستاد ساماندهی شؤون مذهبی را گرفته و پس از تائید اقدام به فعالیت کنند. ثبت ملی و معنوی برخی از آیین‌ها که مورد ستاد شؤون مذهبی نیستند، نوعی صحه‌گذاری بر چنین بدعت‌های غلط و خرافه است./935/پ202/پ

ارسال نظرات