۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۶۱۱۰۵
استاد اخلاق حوزه:

آرای ما باید ختم به توحید و ولایت شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین فروغی با اشاره به این‌که رسیدن به هدف انسان بر اساس گرایش به نوع و سبک زندگی است، گفت: زندگی انسان سراسر نوروز و چراغ دل راز حیات است.
حجت الاسلام و المسلمين فروغي، امام جمعه موقت اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی فروغی، استاد اخلاق حوزه علمیه، امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) در تبریز اظهار داشت: حج انسانی باطنی دارند که همه اعم از فقیر، پولدار، سیاه، سفید، جوان و پیر باید آن را سیر کنند و انسانیت خود را کشف کنند.

 

وی با بیان این‌که آرزوی همه انبیای الهی کشف انسان واقعی بوده است، خاطرنشان کرد: انسان برای یافتن انسانیت باید مراحلی را سیر کند، اولین مرحله پیدا کردن خود است، به عبارت دیگر باید مراقب کلام بود، هر چه انسان به مقام انسانی نزدیک باشد، کلامش گران است، اینجاست که انتخاب درست برای افرادی است که صاحب فتوت هستند.

 

وی با بیان این‌که انسان دو نوع انتخاب دارد، گفت: یکی ظرف وجود انسان را کوچک می کند و انسان در نظام عالم و طبیعت محو می شود و دومی خدا از آن به عنوان فتا یاد می کند. انتخاب اول، انتخاب غرایز است و انسان را کوچک می کند، این در حالی است که انسان باید در حرکت باشد تا استعدادها را از با القوه به بالفعل برساند.

 

امام جمعه موقت اردبیل با اشاره به این‌که رسیدن به مقصد انسان بر اساس گرایش به نوع و سبک زندگی است، تصریح کرد: باید سمت زندگی را خدا قرار دهد و به آن سو برود و در آنجا فتا شود. از حضرت ابراهیم به عنوان فتا یاد می کنند. ابراهیم حج انسانی را بنا کرده است و همه باید به آن مقام برسیم.

 

این استاد اخلاق حوزه با بیان این‌که زندگی انسان سراسر نوروز و چراغ دل راز حیات است، تصریح کرد: انسان باید به آن حقیقت والا برسد. باید ربوبیت حق را پیدا کرد و مدیریت حرکت را به دست خدا داد که او رب مطلق است؛ اینجا است که انسان فتا می شود، توجه به قدرت مطلق پروردگار یعنی خدا قابل قیاس نیست.

 

وی ادامه داد: اگر در شیوه زندگی و رفتار و کلام خود توجه کنیم، هیچ مشکلی در جامعه نخواهیم داشت. اگر رای می اندازیم باید ختم به توحید و ولایت شود. اگر این طور نباشد، صدق از ما گرفته می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین فروغی خاطرنشان کرد: در جامعه توحیدی باید مدیریت را به خدا بدهیم. انسان باید در اراده خدا محو شود، آن گاه انسان بزرگ می شود و کبریا پیدا می کند. شخصی به امام صادق گفت تو زاهدی بزرگوار هستی که منسوب به خاندان بزرگی هستی اما متکبر هستی؛ امام گفتند من اهل کبر نیستم. کبریا دارم. یعنی حقیقت انسان ظهور کرده است./935/پ202/س

ارسال نظرات