۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۱۱۶۶
افخمی:

شهید آوینی راه و رسم ساختن مستند اشراقی را کشف کرد

خبرگزاری رسا ـ بهروز افخمی کارگردان سینما در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی در تبیین سبک سید مرتضی آوینی در ساخت مستند اظهار داشت: شهید آوینی راه و رسم ساختن مستند اشراقی را کشف کرد.
بهروز افخمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهروز افخمی، کارگردان سینما در آیین بیستمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی که در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد برگزار شد در تبیین سبک سید مرتضی آوینی در ساخت مستند اظهار داشت: شهید آوینی راه و رسم ساختن مستند اشراقی را کشف کرد و بعدها به دیگران یاد داد.
افخمی افزود: ما که به او نزدیک بودیم به این می‌رسیم که آوینی می خواست بگوید شما باید به آن چه که در جبهه اتفاق می‌افتد، نزدیک شوید نه این‌که به دنبال چیزی باشید که در ذهنتان تصور کرده‌اید، در حالی‌که خیلی‌ها پیش فرض‌ها و تصوراتی از جنگ داشتند و در آثارشان نیز به دنبال به تصویر کشاندن آن بودند.
افخمی با اشاره به این که خیلی اتفاق می‌افتاد که فرد مسلمانی که به جنگ هم معتقد بود، در فیلم یا مستندی که می‌ساخت، جنبه میهنی آن را برجسته می‌کرد، ابراز داشت: این از نظر سید مرتضی تحریف جنگ بود و در نگاه آوینی مستند واقعی، مستندی است که کوشش واقعی برای کشف واقعیت و روح حقیقت داشته باشد و او به روح و حقیقت جنگ بسیار نزدیک شده بود.
افخمی با بیان این‌که اگر فیلمساز از خودبنیادی خلاص و از پیش فرض‌های بدیهی خود خارج و وارد عالمی که واقعی‌تر است شود، از فرم خارج می‌شود عنوان داشت: به اعتقاد آوینی، کل عالم بیرون از ما زنده است و به شرطی که ما گوش شنوا داشته باشیم می‌تواند با ما ارتباطی را برقرار کند که یک موجود زنده می‌تواند برقرار کند.
وی افزود: در حالی‌که فیلمسازهایی از ما هستند که نه تنها عالم بیرون را زنده نمی‌دانند بلکه حتی آدم‌هایی را هم که دارد با آن‌ها کار می‌کند، زنده نمی‌بیند بلکه ابزار می‌بیند.
این کارگردان ادامه داد: دو جور فیلمسازی، زندگی و حتی مسلمانی داریم یک دسته آدم‌هایی که آدم‌ها و عالم‌های بیرون از شخص و فرد را زنده می‌دانند و یک دسته دیگر خودبنیادند که نگاهی در تقابل این نگاه دارند.

افخمی در پایان عنوان داشت: ما از سید مرتضی آوینی میآموزیم که سعی کنید خودتان را تحمیل نکنید و دلبخواهی و من‌درآوردی فیلم نسازید و آن چه که هست را به تصویر بکشید که آن خیلی پرشورتر خواهد شد./959/پ202/ص

ارسال نظرات