آیتالله جوادی آملی:
مکتب ایرانی هیچگاه کشور را حفظ نکرده است
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: اگر فرد بداند در راه مجاهدت خداوند روح با عظمت الهی فرحین میشود و روزیخور نزد پروردگار است آنگاه برای جانبازی و شهادت پیش قدم میشود، هیچگاه مرز پر گهر و مکتب ایرانی این کشور را حفظ نکرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر چهارشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت: انبیا مأمور شدند مردم را به وحدانیت دعوت کنند و مأمور شدند که امت اسلامی را با اتحاد و هماهنگی از هر آسیب و هماهنگی حفظ کنند، «یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ» چون یک دین مطرح است پس یک امت در جهان مطرح است و آن امت الهی و انسانی است، همه امتهای انبیا تسیلم در برابر حق هستند و مسلمان هستند، دعوت به توحید و دعوت به وحدت و پرهیز از اختلاف دو عنصر مشترک دعوت همه انبیا است، این دو عنصر جزو میثاقهایی است که خداوند از انبیا گرفته است و انبیا باید این امر را رعایت کنند: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا».
وی با اشاره به آیه «النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» خاطرنشان کرد: همانطور که روحی داریم که بر بدن مسلط است، ارواح ما نیز یک روحی دارند که بر ارواح مسلط است، او روح الارواح است، درست است که حضرت امیر(ع) پدر این امت است، اما ایشان در درجه ثانیه قرار دارد، خود پیامبر(ص) اب الامة است و وجود مبارک پیامبر(ص) پدر حضرت امیر(ع) هستند، از این رو 12 معصوم(ع) نیز در درجه ثانیه نسبت به پیامبر(ص) قرار دارند، امام علی(ع) بالوصایة تقسیم کننده نار و بهشت است اما پیامبر(ص) بالاصاله این امر را انجام میدهد.
اولین کار پیامبر در مدینه تأسیس حکومت اسلامی بود
استاد عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: حکومت یا به دین الهی است یا نه، اگر به دین الهی بود، روش و منشهای خاص خود را دارد، اگر به دین الهی نبود، آن چهار قسم ذکر شده در کتاب روح القوانین است، این چنین نیست که کل حکومتها به همین چهار قسم ذکر شده در کتاب روحالقوانین باز گردد، موضوع «النَّبِیُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ» این آیه درباره حکومت و سیاست اسلامی است، اولین کار پیامبر(ص) در مدینه تأسیس حکومت اسلامی بود و به همین دلیل سورههای مدنی درباره سیاست و حکومت اسلامی سخن میگوید.
وی با اشاره به آیه وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ» اظهار داشت: این آیه بیانگر یک حکم فقهی است، مادامی که یکی از این همسرها حرمت بیتالنبوه را نشکست و از میان نبرد، این حکم فقهی دایر است، مادامی که شکست این حکم فقهی شکسته میشود، پیامبر(ص) درباره ازواج خود طلاق از این حکم را بعد از خودش به امام علی(ع) واگذار کرد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّـهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُوفًا» ابراز داشت: پیش از این که همه اعضای یک خانواده مسلمان شوند، اعضا نسبت به ایمان و هجرت ارث میبردند، قبلا ارث را برابر هجرت و ایمان توزیع میکردند، اما در زمانی که حکومت اسلامی در مدینه مستقر شد، ارث را برابر اولو الارحام تقسیم میکنند، اما همچنان کافر از مسلمان ارث میبرد، اما آن اصل محفوظ است و نسخ صورت نگرفته است، ضمن اینکه نسخ اصطلاحی به این معنا که قانونی وضع شود و بعد ناکارآمدی آن اثبات شود و به همین دلیل تغییر کند، نسبت به کلام خداوند و سخنان اهلبیت(ع) وجود ندارد، ارث بر اساس ایمان و ارث بر اساس هجرت رخت بر بست، اما به جای آن ارث نسبت به طبقهبندی و درجهبندی اولوالارحام جای گرفت.
پرچم جبههها یا حسین و یا زهرا بود
وی خاطرنشان کرد: در طلیعه سوره به پیامبر(ص) فرمود «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّـهَ» تا توحید حفظ شود، در ادامه فرمود گوش به حرف کافران و منافقان نده چون آنان همیشه بر طبل تفرقه میکوبند، در ادامه هم میفرمود « وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَىٰ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ» ما از همه این پیامبران پیمان گرفتیم، تا آنان در جای پیمان گرفتن یعنی دنیا آن راستی خود را بیاورند، بحث در این نیست که ببینیم آنان راست میگویند یا راست نمیگویند، بلکه به این معنا است که پیامبران که صادق هستند، صدق خود را ظاهر کنید، این آیه مربوط به قیامت نیست بلکه درباره دنیا است، در همین سوره است که میفرماید « مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّـهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ» برخی عهد بسته بودند که رهبر خود را در میدان جنگ و میدان علمی رهبر خود را تنها نگذارند، در جریان عاشورا امام حسین(ع) در هنگام شهادت اصحاب خود این آیه را میخواند، این صدق در مقام عمل است.
مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: افراد در دفاع مقدس در مرزهای اول دوم کم و بیش در جبههها حضور داشتند، اگر پنجاهتا پرچم بود، همه پرچمها یا حسین یا عباس یا زهرا بود، پرچم ایران، پرچم مرز پرگهر و مکتب ایرانی نبود، اگر هم الان حادثهای پیش بیاید، اینها در صحنه هستند، این شعرهای خاکریز اول و دوم یا حسین یا حسین و کربلا کربلا بود، نه «ایران ای مرز پر گهر» ، اگر فرد بداند در راه مجاهدت خداوند روح با عظمت الهی فرحین میشود و روزیخور نزد پروردگار است آنگاه برای جانبازی و شهادت پیش قدم میشود، هیچگاه مرز پر گهر و مکتب ایرانی این کشور را حفظ نکرد، کسی که در خون خویش غلتیده صادق است و کسی که منتظر است، او نیز جزو صادقان است./914/پ201/ج
ارسال نظرات