۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۶۱۳۸۸
به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا؛

ویژه‌نامه«مظلومه تاریخ» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه«مظلومه تاریخ» به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه مظلومه تاريخ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه«مظلومه تاریخ» شامل کلیپ‌های فاطمی، نواهنگ‌های فاطمی، تصاویر ویژه فاطمی، موبایل اسلامی، قفسه، در لا‌به لای متون، بغض قلم و ویژه‌نامه‌های پیشین در فضای مجازی تبیان منتشر شد.
فاطمه‌ خدا، برای عبرت تاریخ، درخششی در میان غبار فتنه، روایتی مستند از وقایع پایانی عمر مادر، راهکارهای مبارزاتی بانوی دو عالم، بانویی همیشه در صحنه و وصیتنامه‌ بانو از موضوعات مطرح‌شده در بخش در لا‌به لای متون این ویژه‌نامه است.
موضوعات طوبای ارغوان، مادرم زهرا، غمنامه بانو، قرآن بی کوثر، بهشت بی نشان، ضریح گمشده، این الفاطمیون و سوگنامه یاس  در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است و در بخش بغض قلم این ویژه‌نامه موضوعاتی همچون هیبت دریا، حرف سفر، دفتر خاطره، ای روح چادری، یگانه سپر راه عشق، سـر بـه دامـن طاهــا و پیکری هم رنگ شب به چشم می‌خورد.
درخششی در میان غبار فتنه
در بخش لا‌به لای متون این ویژه‌نامه در ذیل موضوعی آمده است: یکى از عوامل پیدایش رویدادهاى تلخ و ناگوار صدر اسلام، سکوت و بى تفاوتى آگاهان جامعه اسلامى بود، حضرت زهرا(س)، در طى چندین سخنرانى در مسجد مدینه و در جمع زنان مهاجرین و انصار، شیوه برخورد صحیح با سران فتنه را به ما می‌آموزند.
حضرت زهرا(س) در مسجد رسول خدا(ص) در آغازین مراحل انحراف امت اسلامى، با شخصیت‌هاى تطمیع شده و ساکت نگاه داشته سخن مى‌گوید و مغزهاى خفته آنان را به بیدارى و قضاوت آگاهانه فرامى‌خواند و سوابق درخشان گذشته شان را به رخ مى‌کشد و مى فرماید: «یا مَعْشَرَ النّقیبَةِ؛ اى انجمن نُقَباء و بازرسان»، «و اَعْضادَ الْمِلّةِ؛ اى بازوان ملت»، «و حَضَنَةَ الاِسلامِ؛ اى حافظان اسلام»، «ما هذِهِ الغَمیزَةُ فى حَقّى؛ این ضعف و غفلت در مورد حق من از چیست».
از سخنان و کلمات حضرت زهرا(ع) پیداست که با آدم‌هاى معمولى و توده‌هاى مردم صحبت نمى‌کند، بلکه بزرگان و شخصیت‌هاى صاحب نفوذ را مخاطب قرار داده مى فرماید: چرا راه انحراف را مى پیمائید در صورتى که رهبر حق و کتاب خدا در میان شماست.
حضرت زهرا(س) در ادامه به ریشه‌هاى سکوت و انحراف و بى تفاوتى و ارتجاع فکرى آنان اشاره مى‌کند که: «فَلَمّا اخْتارَ اللّهُ لِنَبِیّهِ دارَ اَنبِیائهِ؛ تا آنکه خدا براى پیامبرش خانه انبیاء را برگزید»، «و مَأوى اَصْفیائِه؛ و آرامگاه اصفیاء را»، «ظَهَرَتْ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ؛ خار و خاشاک نفاق در شما ظاهر شد»، یعنی تا پیغمبر اکرم(ص) زنده بود سراسر جامعه را مثل جامه نو پوشانده بود اما همین که پیامبر وفات کرد شما لباس دین را مثل لباسی که کهنه شده درآوردید و کنار گذاشتید.
«و نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ؛ سر دسته گمراهان به سخن درآمد»، یعنی بی‏تفاوتها و فرصت‏طلبانی مثل ابوسفیان که تا پیامبر(ص) زنده بود ساکت بودند به سخن درآمدند و همه‏کاره و میدان‏دار دین شدند و در مقابلِ علی(ع)، سلمان فارسی و ابوذر که بیشترین زحمات را برای دین می‏کشیدند عرض اندام کردند و آنها را خانه‏نشین کردند.
«و نَبَغَ خامِلُ الأقَلّینَ؛ تهیدست گمنامان نابغه شد»، حضرت زهرا(س) در واقع به یک اصل تاریخی اشاره می‏کنند که در تاریخ همواره پس از یک تحول، معمولا افراد بی‏لیاقت خود را وسط معرکه می‏اندازند و فرصت‏طلبی می‏کنند و بیشترین لطمه را به حق و عدالت می‏زنند، همان کسانی که چیزی از خود ندارند، این دسته پس از رحلت پیغمبر اکرم(ص) از فرصت استفاده کردند و به صحنه بازگشتند.
آنان به ندای شیطان لبیک گفتند، چون خود ظرفیت پذیرش دعوت او را داشتند: «و أطْلَعَ الشّیْطانُ رَأسَهُ مِنْ مَعْرَزِهِ؛ و شیطان سر خویش را از مخفى گاه خود بیرون آورد»، «هاتِفاً بِکُمْ، ندایتان درداد»، «فَاَلفاکُم لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، دید که پاسخگوى دعوت او هستید»، «ثُمّ اسْتَنْهَضَکُم فَوَجَدَکُم خِفافاً، خواست که قیام نمایید و دید که شما راحت و سبک این کار را مى کنید»، « و اَحْمَشَکُم فَألْفاکُمْ غِضاباً، گرم و داغتان کرد و غضبناکتان و دید که آتشینید»، یعنی شیطان وقتی توخالی بودن شما را دید فهمید که حالا دیگر مطیع او هستید و می‏تواند هر خیانت و جنایتی را به شما تحمیل کند.
بانویی همیشه در صحنه
در بخش دیگری از این ویژه‌نامه می خوانیم: استاد شهید علامه مطهری می‏نویسد: «وظیفه پوششی که اسلام برای زنان مقرر کرده است، به این معنی نیست که آنها از خانه بیرون نروند، زندانی کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست، پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن و موی خود را بپوشاند و به جلوه‏گری و خودنمایی نپردازد، آیات مربوطه همین معنی را ذکر می‏کند و فتوای فقها هم مؤید همین مطلب است».
حضرت زهرا سلام الله علیها، آن بانوی بسیار بزرگ جهان، با این که حریم عفاف و حجاب را به طور کامل رعایت می‏کرد، در عین حال، در بحرانی‌‏ترین حوادث سیاسی و اجتماعی حضور و ظهور داشت.
درباره حضور حضرت زهرا سلام الله علیها  در جامعه و گفت وگوى حضرت با مردان، خبرهاى متعددى رسیده، مثلا در بعضى روایت‏ها نقل شده که حضرت براى گرفتن حقوق پایمال شده‏ خود به نزد دستگاه حکومتى وقت مى‏رود و از حقوق خود و فرزندانش دفاع مى‏‌کند.
یا در خبر دیگرى مى‏خوانیم حضرت براى ایراد خطبه در مسجد حضور مى‏یابند و خطبه‏اى معروف بیان مى‏کنند که تاریخ‏نویسان آن را ثبت و ضبط کرده‏اند، یا بعضى اخبار حاکى از آن است که حضرت با بعضى صحابه پیامبر گفت‌وگوهایى داشته است.
یکی دیگر از شواهدی که بیانگر حضور حضرت زهرا سلام الله علیها در جامعه است، چگونگی خطبه خواندن حضرت در مسجدالنبی پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ازدحام مردم است، که او با این خطبه غاصبان و خطاکاران را به محاکمه کشید و آنان را قاطعانه محکوم کرد و از حریم ولایت و رهبری امیرمؤمنان علی علیه السلام به دفاع برخاست.
چگونگی حرکت حضرت زهرا سلام الله علیها از خانه‏اش که مجاور مسجد بود به مسجد، در رابطه با مراعات حفظ حریم حجاب به قدری دقیق و ظریف است، که جدا سزاوار است همگان در این مورد با نظر دقیق بنگرند و نکته‏ها را دریابند و سپس خطبه غرای او را در آن اجتماع و جو حاکم مورد بررسی قرار دهند.
به راستی که منظره خطبه خواندن حضرت زهرا سلام الله علیها تابلو گویا و بسیار روشن درباره حفظ حریم حجاب و در عین حال شرکت کامل در صحنه برای سخنرانی و دفاع از حریم حق است و این همان راه اعتدال است که اسلام در همه جا به آن سفارش کرده است.
وصیت نامه مکتوب
در بخشی با عنوان وصیت‌نامه مکتوب چنین آمده است: سخنان فاطمه علیهاالسلام در آخرین لحظات با شوهر مظلوش به پایان رسید، او با ذکر شهادتین برای همیشه چشمان خود را بر روی دنیا بست و به دیار ابدی، نزد پدرش رسول گرامی اسلام شتافت، امیرمؤمنان علیه السلام به اطراف خانه خویش نگاه کرد، چشمش به بسته‌‌ای افتاد که از همسرش به یادگار مانده بود، آن را باز کرد و دید حضرت فاطمه علیهاالسلام ، چنین وصیت کرده است:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم. هذا ما اَوْصَتْ بِهِ فاطِمَةُ بِنْتُ رَسولِ اللهِ، اَوْصَتْ وَ هِیَ تَشْهَدُ اَنْ لا الهَ اِلاّ اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسولُهُ وَ اَنَّ الْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیَةٌ لارَیْبَ فیها وَ اَنَّ اللهَ یَبْعَثُ مَنْ فُی الْقبورِ، یا عَلِیُّ اَنَا فاطِمَةُ بَنتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجْنَی اللهُ منْکَ لأکونَ لَکَ فِی الدُّنیا وَ الاخِرةِ، اَنْتَ اَوْلی بِی مِنْ غَیْرِی، حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَیَّ وَ ادْفِنِّی بِاللَّیْلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً وَ اَسْتَوْدِعُکَ اللهَ و اقْرَءُ عَلی وُلْدِی السَّلامَ اِلی یَومِ الْقِیامَةِ.
به نام خداوند بخشنده و مهربان، این وصیّت‌نامه فاطمه دختر رسول خداست و در حالی وصیت می‌کند که شهادت می‌دهد خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد بنده و پیامبر اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و همانا روز قیامت فراخواهد رسید و شکی در آن نیست و خداوند مردگان را از قبر زنده کرده، وارد محشر می‌فرماید».
ای علی، من فاطمه دختر محمد هستم، خدا مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم، تو از دیگران بر من سزاوارتری، حنوط و غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن کن و به هیچ کس اطّلاع نده، تو را به خدا می‌سپارم و بر فرزندانم تا روز قیامت، سلام و درود می‌فرستم.
ویژه‌نامه«مظلومه تاریخ» به مناسبت سالروز شهادت شهادت حضرت زهرا(س) در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/پ
ارسال نظرات