۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۱۶۱۴۱۲

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در روز شهادت حضرت زهرا(س)، 142 بقعه متبرکه در خراسان رضوی میزبان عزاداران فاطمی هستند.
اخبار کوتاه

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی این اداره، امروز در نشستی خبری اظهار داشت: 142 بقعه متبرکه مجری برگزاری سوگواره یاس نبوی در روز شهادت حضرت زهرا(س) است.

 

وی همچنین گفت: سوگواره «یاس نبوی» برای پنجمین سال در استان خراسان رضوی برگزار می شود.

 

وی از برگزاری همایش «رهروان یاس نبوی» در 28 بقعه متبرکه خبر داد و افزود: این همایش برای اولین بار در کشورعصر روز شهادت ویژه بانوان در بقاع متبرکه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام آخوندی ادامه داد: 100 سخنران در این برنامه ها به بیان فضائل حضرت زهرا(س) می پردازند و چهار خیمه معرفت و 17 ایستگاه مشاوره وقف برپا شده است.

 

وی، قرائت خطبه فدکیه را از دیگر برنامه های امامزادگان و بقاع متبرکه در روز شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد و افزود: در تمامی بقاع مجری سوگواره یاس نبوی نماز جماعت ظهر و عصر برپا می شود. همچنین اطعام عزاداران در 48 بقعه متبرکه صورت می گیرد و دسته جات و هیئات به منظور اقامه عزاداری یکپارچه در 51 بقعه متبرکه گردهم می آیند.

 

وی با بیان این که 75 نمایشگاه با نگاه به زندگی و سیره فاطمه (س) در بقاع متبرکه برپا می شود، گفت: سه کتاب آموزه های فرهنگ فاطمی، مقام و منزلت فاطمی در کلام رهبری و بصیرت فاطمی در ایام شهادت در بین زائران توزیع می شود و همچنین مسابقه کتابخوانی از کتاب پیام یاس نبوی در شرح خطبه فاطمی در این ایام برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: در استان تاکنون 22 موقوفه در خصوص حضرت زهرا(س) در استان به ثبت رسیده است که بسیار ناچیز است.         

 

اجرای سوگواره تعزیه فاطمی در نیشابور

   غلامرضا سلامتی، مسوول دبیرخانه شورای نظارت برنمایش اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت: همزمان با ایام شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا(س) سوگواره «تعزیه فاطمی» در محل بقعه بی بی شطیطه نیشابور برگزار می شود.

 

وی افزود: شهرستان نیشابور با داشتن تعزیه خوانان و مرثیه سرایان مطرح استان و کشور توانسته است استقبال چشمگیر و بی نظیر مردم ولایت مدار و عاشقان اهل بیت عصمت وطهارت نیشابور را همراه داشته باشد.

وی گفت: سوگواره تعزیه فاطمی همزمان با ایام شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س) تا 26 فروردین از ساعت 15 الی 18 بعد از ظهر در محل بقعه بی بی شطیطه و بوستان گلریز واقع در خیابان سیمتری نیشابوربرای عموم به اجرا در می آید.

 

سلامتی اظهار داشت: این مراسم تعزیه با اهتمام کانون تعزیه، گروه نینوا و عصر تعزیه و همکاری اداره اوقات وامور خیریه، سازمان پارک ها وفضای سبز وهیات امنای بقعه بی بی شطیطه نیشابور برگزار می شود.

مسوول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود:مجالس این گروه های تعزیه در خصوص مصائب زندگی و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است.

 

وی افزود: خراسان بزرگ از برجسته‌ترین مکان‌هایی است که تعزیه، رابطه‌ای نزدیک با مردم آن دارد و نیشابور باقدمت ترین و تاریخی ترین مرکز تعزیه در خراسان رضوی محسوب می شود.

 

نسشت علمی پژوهشی الگو برداری سیاسی اقتصادی از سیره حضرت زهرا(س)

نشست علمی پژوهشی «الگو برداری سیاسی اقتصادی از سیره حضرت زهرا(س)» با حضور حجت الاسلام علی جلائیان، مدیر پژوهش دانشگاه رضوی سه شنبه 27 فروردین ماه ساعت 10 صبح در سالن اجتماعات مدرسه تخصصی خواهران جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد برگزار می شود.

 

بزرگداشت سالروز شهادت شهید آوینی در منزل برادران شهید خوش‌قلب طوسی

در این جلسه که بیستم فروردین با حضور جمعی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و هنری مشهد تشکیل شد، فیلم مستند مؤید به نمایش درآمد.

در ادامه، دهشیری، کارگردان این فیلم، در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به ظرفیت ها و سوژه‌های کم‌نظیر و مردمی برای آثار هنری، بی‌رغبتی نسبت به آثار روشنفکران را حاصل فاصله آنان از مردم دانست.

 

 وی با مرور چگونگی تولید این مستند افزود: این فیلم صرفاً مستند مراسم بزرگداشت استاد مؤید بود، در حالی که شخصیت این شاعر ولایی و انقلابی بسیار وسیع‌تر است.

 

در ادامه مادر شهیدان خوش‌قلب، ضمن تشکر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان گفت: نسیمی از کربلا به جوانان ما وزید و آنان را به این مسیر و جایگاه رساند.

 

در بخش دیگری از برنامه، علیزاده که کتاب «رد پای ستاره» را درباره شهیدان خوش‌قلب گردآوری کرده است، سابقه خانواده شهیدان خوش‌قلب را در نگهداری اسناد و مدارک مرتبط با این دو شهید، از سالیان بسیار دور آن هم در زمانی مدیران فرهنگی ابداً به چنین کارهایی فکر هم نمی‌کردند، کم‌نظیر توصیف کرد.

 

در ادامه حاج خلیل موحدی، کاندیدای دوره نهم مجلس شورای اسلامی و دایی و هم‌رزم این دو شهید، ضمن تبیین ارزش و جایگاه شهادت و از آن مهم‌تر آرزوی واقعی و راستین این درجه رفیع، به شهیدان آوینی و صیاد اشاره کرد که حتی پس از جنگ توانستند به این مقام نائل شوند.

 

در این محفل از نرم‌افزار «خوش‌قلب‌ها» که در هشت بخش ضمن معرفی شهیدان خوش‌قلب، آثار و اسناد مرتبط با شهیدان و والدینشان را ارائه می‌ کند و با حمایت نهضت مردمی پوستر انقلاب تهیه شده است، رونمایی شد.

 

در پایان این جلسه که به همت دبیرخانه جشنواره فیلم عمار در خراسان و با همکاری نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار شد از خانواده شهید و تولیدکنندگان آثار ارائه شده تقدیر به عمل آمد و جمعی از حاضران از پدر این دو شهید عیادت کردند./930/د101/س

 

ارسال نظرات