۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۶۱۷۷۵
استاد حوزه و دانشگاه:

عدم معرفت سبب کهنه پنداری دین می‎‎شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که دین کهنه نمی‎شود، گفت: عدم معرفت و شناخت دین سبب می‎شود که افراد بپندارند دین کهنه شده است؛ وقتی افراد حوصله ندارند در جلسه اهل بیت(ع) حضور داشته باشند طبیعتا معرفت دینی آن‎ها کم شده و دین را کهنه می‎پندارند.
اخلاق و تهذيب

به گزارش خبرنگارخبرگزای رسا، حجتالاسلام علیرضا برادران، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم سوگواری حضرت صدیقه کبری(س) که با حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی چگونگی اوضاع جهان اسلام پس از رحلت پیامبر(ص) پرداخت و گفت: در جامعه اسلامی چه اتفاقی رخ داد، بیشتر افرادی که در فتح مکه آب وضوی رسول الله(ص) را نمیگذاشتند بر روی زمین بریزد در هنگام غسل ایشان حاضر نبودند.

وی ادامه داد: همچنین در جامعه اسلامی چه اوضاعی پیش آمد که وقتی حضرت زهرا(س) در مسجد خطبه فدکیه را قرائت کردند بانوان شروع به گریه کردند، اما شخصیت حضرت صدیقه کبری(س) غریب بود؛ باید مراقب باشیم در جامعه ما فرهنگ و شخصیت حضرت زهرا(س) نیز غریب نباشد.

عدم معرفت سبب کهنه پنداری دین می‎شود

این استاد حوزوی با اشاره به خطبه فدکیه به دلایل غریب ماندن ولایت در یک جامعه اشاره کرد و بیان داشت: اگر در جامعه لباس دین کهنه شود ولایت در آن جامعه غریب میماند؛ وقتی در جامعه افراد مسجدی، متدین و باحجاب، عقب مانده تلقی شوند این زنگ خطر برای ما است که بدانیم در آن جامعه ولایت غریب است.

وی با بیان این‌که دین کهنه نمیشود، گفت: عدم معرفت و شناخت دین سبب میشود که افراد بپندارند دین کهنه شده است؛ وقتی افراد حوصله ندارند در جلسه اهل بیت(ع) حضور داشته باشند طبیعتا معرفت دینی آنها کم شده و دین را کهنه میپندارند.

الگو برداری نکردن از افراد پست

حجتالاسلام برادران الگو بودن افراد پست در جامعه را از دیگر نشانههای غریب بودن ولایت در آن جامعه دانست و اظهار داشت: وقتی در جامعه افراد پست و کوچک الگو شوند و مورد تمجید و تشویق افراد قرار گرفته و افراد آنها را بزرگ بشمارند در آن جامعه ولایت غریب است.

وی تصریح کرد: بالاترین الگو در اسلام باید انسان کامل باشد نه افراد پست؛ ما نیز باید مراقب باشیم که برخی از افراد بیدلیل بزرگ و الگو نشوند و در الگوگیری افراط و تفریط نداشته باشیم؛ متأسفانه گاهی افراد به سبب اندک مشکلی از جامعه ترد میشوند و برخی دیگر به سبب یک ویژگی در جامعه بزرگ شده و تبدیل به بت میشوند.

افراد به اندازه خودشان مورد احترام قرار بگیرند

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در الگوگیری نباید افراط و تفریط  صورت بگیرد، بیان داشت: وقتی افراد پست الگو شوند ویژگیهای مثبتی که در جامعه مطرح است به حاشیه رانده میشود، خوبان در جامعه حذف و خوبیها در حاشیه قرار میگیرند.

وی اظهار داشت: هر فردی باید به اندازه خودش مورد احترام و تمجید قرار بگیرد، متأسفانه در جامعه ما برخی از افراد به سبب یک مشکل کوچک از چشم افراد افتاده و همه فضایل آنها نایده گرفته میشود.

فضایل اخلاقی اصل است نه زیبایی

حجتالاسلام برادران با اشاره به روایتی به حفظ، بیان و توجه به فضایل اخلاقی افراد تأکید کرد و گفت: نباید زیبایی افراد به قدری بزرگ جلوه داده شود که تبدیل به یک اصالت شود، وقتی در فردی زیبایی اصل شد و حرف اول را زد دیگر فرد در هنگام ازدواج به اخلاق توجه نمیکند در حالی که زیبایی پس از مدت کوتاهی دیگر مورد توجه قرار نمیگیرد.

وی تصریح کرد: زیبایی بد نیست اما نباید اصالت پیدا کند و حرف اول را بزند؛ خانوادهها باید مراقب باشند تا در فرزندان خود زیبایی را اصل ندانند، چرا برخی از دختران و پسران احساس پوچی کرده و از قیافه و جنسیت خود ناراحت هستند؟/993/پ202/پ

ارسال نظرات