۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۶۱۸۱۸

لزوم تدوین آیین‌نامه نخبگان حوزوی

خبرگزاری رسا ـ در سالهای اولیه آغاز حمایت از نخبگان،‌ در آیین نامه مربوطه حتی نامی از نخبگان حوزوی آورده نشد و در سالهای بعد نیز اگر چه این موضوع مهم به مسئوولان ارشد حوزوی واگذار شد تا به تعیین ضوابط آن بپردازند ولی باید گفت که هنوز حتی گام‌های نخستین این حرکت نیز در حوزه‌های علمیه آغاز نشده است
جشنواره ملي طلبه جوان موفق


در سالهای گذشته مرکز ملی حمایت از نخبگان تشکیل شده است و تلاش می‌کند تا با تعیین معیارهای مدون، ‌تعریف روشن از نخبگان و استعدادهای علمی ارائه کند و با ارائه خدماتی به این گروه مسیر موفقیت را برای آنان بیشتر توسعه دهد. اگرچه در معیارهای مشخص‌ شده برای تعیین این افراد حتی در گروه‌های دانشگاهی و علمی نیز هنوز ابهامات وجود دارد ولی با حداقل‌های تعیین شده باید‌ گفت که برای این افراد برنامه‌هایی مدون - هر چند دارای ابهامات - وجود دارد اما نکته قابل توجه آن است که برای طلاب نخبه حوزوی هنوز معیارهایی تدوین نشده یا خدماتی متناسب ارائه نشده است،‌ در سالهای اولیه آغاز حمایت از نخبگان،‌ در آیین نامه مربوطه حتی نامی از نخبگان حوزوی آورده نشد و در سالهای بعد نیز اگر چه این موضوع مهم به مسئوولان ارشد حوزوی واگذار شد تا به تعیین ضوابط آن بپردازند و فعالیتهایی برای تعیین ویزگیهای طلاب نخبه و استعدادهای برتر تعیین شد و حتی سخن از ایجاد صندوق حمایت از نخبگان حوزوی و تعیین اعضای هیئت مدیره ‌آن سخن به میان‌ آمد ولی باید گفت که هنوز حتی گام‌های نخستین این حرکت نیز در حوزه‌های علمیه آغاز نشده است!! در هر حال باید گفت که هفته گذشته بدون حضور مرکز ملی حمایت از نخبگان و با همکاری حوزه علمیه قم و وزارت ورزش و جوانان،‌ جشنواره ملی «طلبه جوان موفق»‌ به عنوان بخش از جشنواره حضرت علی اکبر (ع) برگزار می‌شود تا در این جشنواره برخی از طلاب موفق حوزه در عرصه‌های آموزشی‌،‌ پژوهشی و تبلیغی معرفی شوند. جشنواره‌ای که در آن 34 طلبه موفق با حضور مقامات ارشد حوزوی و دولتی معرفی شدند اما آیا می‌توان نسبتی میان این طلاب موفق و طلاب نخبه و استعدادهای برتر حوزوی برقرار کرد؟! برای پاسخ به این سوال ابتدا باید آیین‌نامه‌های مرتبط را بررسی کرد، ‌آیین نامه هایی که یا تدوین نشده و یا به صورت عمومی منتشر نشده است!! تنها در این میان باید از مصوبات 676 و 709 شورای عالی حوزه با عنوان شرح وظایف دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی و همچنین ساختار سازمانی آن سخن گفت که براساس آن سازمانی به‌عنوان مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه تاسیس شد. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری مدیر حوزه علمیه قم نیز دستورالعمل شناسایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و اخلاقی و تربیتی، مصوب جلسات چهاردهم و پانزدهم هیات ‌امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه مشمول مفاد مصوبه 869 شورای عالی حوزه را در سه فصل و 17 ماده به معاونت‌ها و مدیریت‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ابلاغ کرد تا نقطه های آغازین این حرکت به صورت رسمی اعلام شده باشد!!

 

معرفی 34 طلبه جوان موفق
حجت‌الاسلام سید مسعود موسوی شبستری دبیر جشنواره ملی طلبه جوان در این جشنواره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با ارائه گزارشی از این جشنواره گفت: این جشنواره یکی از بخش‌های جشنواره ملی حضرت علی اکبر(ع) است، 320 پرونده طلبه جوان موفق به دبیرخانه رسید که پس از بررسی به 53 پرونده تقلیل یافت. سپس در شورای داوران به 34 پرونده رسیدیم که مورد تجلیل قرار می گیرند. 23 نفر از این طلاب جوان موفق از بین برادران و 11 نفر از بین خواهران از 13 استان کشور هستند.
وی تاکید کرد: فعالان قرآنی بالغ بر 16 نفر هستند که 6 نفر حافظ کل قرآن کریم هستند که این نشان می دهد فضای قرآنی در بین برگزیدگان قابل توجه است. همچنین استان های قم و اصفهان و تهران و خوزستان در بین استان های کشور بیشترین فراوانی برگزیده را دارند که در عرصه آموزش 14 نفر، در عرصه پژوهش 11 نفر و در عرصه تبلیغ نیز 11 نفر معرفی شدند.
وی همچنین در پایان با اشاره با اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف از این جشنواره این است که از قشر جوان جامعه به طلبگی گرایش و برای ورود به حوزه های علمیه تشویق شوند.
گفتنی است در این جشنواره در عرصه آموزش محمد نیازی، رضا اسکندری، سید محمدرضا علم هدایی، سید محسن مرتضوی، محمد حسن ترابی، محمد پوراکبر، سیف الله باقرپور، سید مهدی لولاکی، مهدی کامران، میثم رستمی، هیثم بوعذار، مریم مرادی، سیده رقیه حسینی رضایی و هاشمیه سلورزی پور به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تجلیل شدند. در عرصه پژوهش نیز حسن نعیم آبادی، حسین صدیقی، قاسم عارف، سید محمدرضا علم هدایی، مهدی مسائلی، محمد امین ابوالحسنی، مرتضی محمودخانی، طیبه سترگ، سپیده نویدی، فاطمه مغیثی و هاجر یارمحمدی بعنوان نفرات برگزیده معرفی شدند. همچنین در عرصه تبلیغ محمد مهدی عباسی آغوی، محمد جواد حاج ابوالقاسم دولایی، مهدی کرامتی، رسول خواسته، مجتبی نورزاده کوهساره، رضا علیخانی گله، خدیجه سالم پور، مریم مرادی، فاطمه مسعودی،طیبه فرید و زکیه ستودگان معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.


320 پرونده نخبگی و معرفی 34 نخبه
بیست و دوم فروردین ،‌جشنواره ملی طلاب موفق حوزه با حضور حجت الاسلام والمسلمین غروی عضو شورای عالی حوزه ،‌ حجت الاسلام سید علی عماد معاون پژوهشی حوزه و رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه همچنین دکتر عباسی وزیر ورزش و جوانان در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد تا از طلاب جوان موفق تقدیر شود،‌ اولین سخنران این همایش حجت الاسلام موسوی شبستری دبیر همایش بود که با ارائه گزارشی از تشکیل 320 پرونده برای معرفی طلاب موفق در حوزه و روند بررسی این پرونده ها در دو مرحله داوری سخن گفت،‌ ارزیابی‌هایی که در نهایت 34 نفر را در این همایش به عنوان طلاب موفق حوزه حوزه معرفی کرد.
دبیر این همایش در روزهای قبل از این همایش در کنفرانسی خبری از حضور آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه در این همایش سخن گفت ولی وی در این همایش حضور نداشت!! تا بار دیگر غربت نخبگان در میان حوزویان مشخص شود. وی در این کنفرانس خبری گفته بود : طلاب جوان موفق برگزیده شده از 15 تا 30 سال سن دارند و تعداد سه نفر از طلاب جوان موفق به جشنواره ملی حضرت علی اکبر(ع) معرفی می شوند.

‌اخلاق مداری و نخبه پروری

حجت الاسلام والمسلمین غروی، دیگر سخنران این همایش بود، ‌وی با اشاره به این که جشنواره ها مسئولیتی است که مسئولان بر عهده دارند، تصریح کرد: در فرهنگ حوزوی، کار در دستگاه امام زمان(عج) مشوق اصلی برای درس و تحقیق و تبلیغ است و ما باید با سرمایه گذاری بر روی این مساله، تمام تلاش خود را برای نهادینه سازی مشوق‌های معنوی به معنای صحیح به کار بگیریم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با اشاره به جایگاه علم در اسلام، تصریح کرد: آیات و روایات فراوانی درباره جایگاه و فضیلت علم در اسلام بیان شده است و باید بر روی این مساله بیشتر کار کرد. انسان هر چه توفیقات پیدا کند، باید خضوع بیشتری داشته باشد، خیال نکنیم اگر به سطحی از علم دست پیدا کردیم، مساله تمام است و نیازی به استاد و راهنما نداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به لزوم شناسایی استعدادهای حوزوی، خاطرنشان کرد: افراد مستعد فراوانی در حوزه‌های علمیه حضور دارند که می‌بایست به آنان کمک و امکانات علمی و مشاوره‌ای ارائه شود. ارائه مشاوره های لازم به طلاب و فضلای جوان توسط کسانی که تجربه کافی دارند ضرورتی است که در حوزه علمیه باید به آن توجه شود.


نقش حوزه در دیپلماسی علمی

حجت‌الاسلام عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نیز در این همایش گفت: اگر دیپلماسی علم و فناوری در پیشبرد اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی و در حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی نقش اساسی را دارد، آینده این کار توسط طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه باید رقم بخورد.
وی افزود : طلبگی هم شغل نیست که ما را به مسیر دیگری ببرد و از تکلیف گرایی به یک نوع کارزدگی وارد کند و هم شغل است به این جهت که طلبگی تمام دغدغه ها، انگیزه و اندیشه و کار و تلاش ما را دربر می‌گیرد. ما طلبه ها بیش از آنکه بخواهیم آنچه که دلمان می خواهد انجام دهیم دنبال این هستیم و باید باشیم که از ما چه خواسته اند تا آن را به درستی انجام دهیم و توفیق در طلبگی این است که طلبه بداند تکلیف او چه هست و به این اطمینان برسد که تکلیف خود را در حد توان انجام داده است.
معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت:‌ طلاب جوان باید بدانند در چه زمانی زندگی می کنند و این زمان چه اقتضائاتی دارد، فهم درست دین ناظر به اقتضائات زمانی و مبتنی بر ویژگی های زمان‌شناسانه است و این از ضرورت‌هایی است که همه طلاب جوان دغدغه آن را باید داشته باشند. اگر درست بفهمیم که در چه زمانه ای هستیم و جه مسئولیت‌هایی داریم امید است که جامعه ما بتواند از ظرفیت موجود استفاده بیشتری کند و جامعه زمینه بهتری برای شکوفایی ارزش های علمی و اخلاقی پیدا کند.
وی تربیت‌پذیر بودن و تربیت شدن را از کارهای مهم طلاب برشمرد و افزود: طلاب جوان باید سختی‌های این راه را تحمل کنند و به این بیندیشند که در چه زمانه ای زندگی می کند تا نقشه راه مناسب را برای آن طراحی کرده و از ظرفیت‌های جامعه در راستای تحکیم اهداف دین استفاده کنند.
حجت الاسلام عماد همچنین با بیان اینکه این جشنواره یک حرکت نمادین است، تصریح کرد: این جشنواره جمعی از طلاب جوان را به عنوان برگزیدگان از میان انبوه طلبه های تلاشگر معرفی می‌کند، اما یک حرکت نمادین برای آهنگ سریع حرکت به سمت تکالیف است. این جشنواره به یک نهاد سازنده ساختار و سازه‌های انسانی که در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف می توانند کمک کنند تبدیل شود. حوزه های علمیه با وصف علمیه شناخته می شوند و کارکردهای گوناگونی دارند. حوزه‌های علمیه دائما بر محور دانش می گردند و طلبه‌ها باید به درستی مسیر علم و دانش را شناخته و در جهت دهی و نشر دانش مشارکت داشته باشند.


حضور روحانیت در دل جوانان

دکتر عباسی وزیر ورزش و جوانان نیز در این همایش با اشاره به حضور مبلغان در میادین ورزشی گفت: علیرغم تبلیغات منفی که صورت می گیرد روحانیت در دل جوانان ما جای دارد.
وی با اشاره به هجمه سنگین دشمنان علیه ایران گفت: لبه تیغ تیز دشمن بیشتر به سمت جوانان است و دشمن تلاش کرده که زمینه هایی را فراهم کند تا این قوت ارزشمند انقلاب اسلامی که به خوبی خود را نشان داده است بمباران کند. باید از کارآیی عرصه‌های تبلیغی دشمن با عناصر هنری هالیوودی باید مراقبت بیشتری شود، دهه جدید دهه پیشرفت و عدالت است و مقام معظم رهبری امسال را به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی معرفی کردند. کشور اسلامی ما در حدی باید بتواند خود را غنی، محکم و مجهز کند تا دشمن فکر نکند ما به آنان نیاز داریم.
عباسی با تاکید بر ضرورت تشویق جوانان موفق گفت : جشنواره حضرت علی اکبر(ع) در 5 دوره برگزار شده است و این تشویق‌ها ضروری است. باید زمینه توانمندی‌ها را فراهم کرد، این کشور ظرفیت های بزرگ‌تری دارد که می تواند در جهان بدرخشد. عرصه ورزش عرصه پایدار و با انگیزه جوانان است و بر همین اساس موافقت‌نامه‌ای با مدیریت حوزه علمیه قم نیز تنظیم شده است. در کشور ما 5 درصد جمعیت، ورزش سازماندهی شده دارد یعنی کسانی که حداقل هفته ای سه روز ورزش می کنند، باید بر روی توسعه ورزش همگانی بیشتر کار کنیم./916/ز502/ع

ارسال نظرات