۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۱۶۲۱۹۱
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

فاصله گرفتن از فرهنگ دینی سبب رواج تجمل گرایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و مذهبی سبب تجل گرایی در زندگی است، در حقیقت مردم ما تجمل گرایی را در خود و در فرهنگ دینی خود نداشتند، اما از زمانی که با فرهنگ های غربی با آن ظواهر زیبا از طریق رسانه های مختلف آشنا شدند این مشکلات پدیدار شد.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام امامی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: تجمل گرایی آفت بزرگی به طور کلی برای زندگی بشر و به شکل خاص برای مؤمن بوده و بزرگترین آسیب را به معنویت و زندگی بشری و ایمانی می زند.

 

گرایش خانواده ها به سمت زندگی تجملاتی منشأ اختلافات خانوادگی

وی در ادامه افزود: اکنون عموم اختلافاتی که در خانواده ها دیده می شود، ناشی از اختلافات طرفین در سطح توقعات زندگی بوده که تمامی آن حاصل گرایش خانواده ها به زندگی تجملاتی است.

 

این استاد درس خارج حوزه در تبیین واژه تجمل گرایی، اظهار داشت: هر مقدار وابستگی مادی از حد متوسط زندگی بالاتر رود عنوان تجمل گرایی خواهد گرفت، به تعبیر دیگر استفاده از امکانات در حد ضرورت یک کمال محسوب می شود و نیز استفاده کردن از آن در حد متوسط مجاز بوده اما اگر از حد متوسط بالاتر رود قطعاً تجملات خواهد بود، از این رو اسراف و زیاده روی از مظاهر تجمل گرایی است.

 

فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و مذهبی علت اصلی رواج تجمل گرایی

 

حجت‌الاسلام امامی در بیان علت رواج تجمل گرایی در میان مردم و جامعه ابراز داشت: فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و مذهبی سبب اصلی این آفت در زندگی است، در حقیقت مردم ما تجمل گرایی را در خود و در فرهنگ دینی خود نداشتند، اما از زمانی که با فرهنگ های غربی با آن ظواهر زیبا از طریق رسانه های مختلف آشنا شدند این مشکلات پدیدار شد.

 

وی ادامه داد: نگاه ظاهری به زندگی غربی و الگو گرفتن از آن برای زندگی امروزی سبب می‌شود به جای اینکه روش صحیح زندگی خود را پیدا کرده و ادامه دهیم، به شکل ناصحیح از زندگی آنها الگوبرداری کنیم.

 

بزرگترین آفت تجمل گرایی سلب نعمت‌ها و برکات از جامعه است
مدیر مسؤول موسسه الزهرا و امام سجاد(ع) در بیان آفت های حاصل از ترویج تجمل گرایی در شخص و جامعه، ابراز داشت: بزرگترین آفت تجمل گرایی سلب نعمت ها و برکات از جامعه است زیرا تجمل گرایی هم سطح و هم معنای اسراف گرایی و ریخت و پاش‌های بیجا است، از این رو سبب خواهد شد که مردم از مسیر شکر و سپاس فاصله بگیرند.

 

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن قناعت در مقابل تجمل گرایی تأکید کرد: در روایات داریم اگر مردم با قناعت زندگی کنند عزت خود را خواهند داشت، زندگی های پر ماجرایی که امروزه شاهد آن هستیم که سر از دادگاه ها و اختلافات وسیع دارد همگی ریشه در دوری از زندگی صحیح مطابق فرهنگ دینی و عدم قناعت در زندگی است.

 

طلبه باید نماد و الگوی یک زندگی دینی باشد

 

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به پیامد و آفات های تجمل گرایی به ویژه برای طلاب، تصریح کرد: یک طلبه باید نماد و الگوی زندگی دینی باشد، یعنی رفتار یک طلبه و یک مسؤول نظام دینی در جامعه اسلامی و نیز شیوه زندگی و حرکت او قطعاً آینه ای برای رفتار دیگران در جامعه خواهد بود.

 

وی در ادامه گفت: اگر رفتار یک طلبه به سمت تجملات سوق پیدا کند سبب خواهد شد مردمی که بناست مسیر زندگی خود را از رفتار های یک طلبه و یک عالم و یک مسؤول دینی الگو گیری کنند به انحراف و اشتباه کشیده شوند، از این رو جدا از اینکه این تجمل گرایی زندگی فردی یک طلبه را به مخاطره خواهد انداخت سبب الگوسازی غلط در جامعه و در نهایت انحراف آن خواهد شد.

 

خوب و منظم زندگی کردن به معنای تجمل نیست

 

حجت‌الاسلام امامی با اشاره به آیات و روایات، ابراز داشت: خداوند صریحاً در قرآن می فرماید «پروردگار به هیچ وجه انسان های تجمل گرا و مسرف را دوست  ندارد»، خوب و منظم زندگی کردن و نظیف بودن به معنای تجمل نیست بلکه اسراف و زیاده روی کردن و قرار دادن مبنای حرکت بر اساس ظواهر پر رونق و پر هزینه، تجمل گرایی است، از این رو این شیوه قطعاً در شرع ما جایگاهی ندارد.

 

این مدرس سطح عالی حوزه در تبیین راهکارهای لازم جهت دوری و ترک جامعه از تجمل گرایی بیان داشت: معمولاً مردم به تبلیغات واکنش سریعی نشان می دهند، اگر ما بخواهیم مردم خود را با مبانی معنوی آشنا کنیم ابتدا باید زیر ساخت های فرهنگی کشور را متحول کنیم.

 

تجملات و نوع پوشش بازیگران در فیلم‌ها ترویج تجمل گرایی است

 

وی در ادامه افزود: متاسفانه شکل و دکوراسیون به کار رفته در برخی از فیلم های خانوادگی و نیز نوع لباس و پوشش برخی از بازیگران سینما خود ترویج دهنده تجمل گرایی در جامعه است حال چگونه می توان انتظار داشت که مردم به سمت تجمل گرایی گرایش پیدا نکنند.

 

وی تأکید داشت: تبلیغات در اینجا جایگاه مهمی دارد، به طور مثال در اوایل انقلاب در حادثه تلخی که بعداً با واکنش و ناراحتی امام(ره) مواجه شد، مردم با دیدن یک فیلم خارجی در تلویزیون هنرپیشه آن فیلم را با صدیقه طاهره(س) مقایسه کردند که این نشان دهنده نگاه عرف جامعه به تبلیغات است.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مدیران، مسؤولان و افرادی که جایگاه بلندی در مسؤولیت فرهنگ سازی در جامعه را دارند عهده دار مسؤولیت بزرگی هستند و باید با توجه به این نکات در این مسیر قدم ها و گام های اساسی را بردارند، ساختن یک ملت و مملکت و سعادت مند کردن یک جامعه، ارزش این را دارد که تحول و انقلابی اساسی در این مسیر پدیدار شود.

 

مدیر مسؤول موسسه الزهرا و امام سجاد(ع) همچنین خاطر نشان کرد: امیدواریم همان گونه که امسال به فرمان مقام معظم رهبری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شد این حماسه ها نتیجه کاملی دهد.

 

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

 

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/پ

ارسال نظرات