۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۶۲۲۱۳
مدیر کل اوقاف استان مرکزی خواستار شد؛

تلاش بیشتر طلاب برای احیای فرهنگ وقف در کشور

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان این‌که در طول تاریخ علمای دین بودند که مردم را تشویق به این صدقه جاریه می‎کردند، گفت: بیشتر وقف نامه‌ها از سوی علما نوشته شده است و این وظیفه روحانیت است که مردم را به وقف تشویق کنند.
تلاش بیشتر طلاب برای احیای فرهنگ وقف در کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام آیت‎الله عباسیان، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی شب گذشته در جلسه طلاب و فضلای استان مرکزی، با اشاره به این که وقف یکی از دستورات مهم دین مبین اسلام است، گفت: خدا انسان را به گونه خلق کرده که دارای حیات اخروی و دنیوی است.

وی ادامه داد: فرد در حیات دنیوی مورد آزمایش قرار میگیرد تا به کمال برسد؛ یکی از کارهایی که سبب میشود فرد به کمال نرسد حب دنیا است و اسلام برای این که افراد گرفتار امور دنیوی نشوند دستوراتی را قرار داده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان داشت: برخی دستورات خداوند متعال مانند پرداخت زکات و خمس واجب است و اگر فرد انجام ندهد معصیت الهی را انجام داده و از رسیدن به کمال الهی باز خواهد ماند اما برخی از دستورات الهی مانند وقف و صدقه مستحب بوده و فرد را راحت‌تر به کمال می‎رساند.

وی خاطرنشان کرد: وقف صدقه ماندگار است، خداوند متعال نیز این کار را واجب نکرده بلکه این کار سبب تزکیه نفس میشود تا حب افراد نسبت به دنیا کم شود، اگر انسان حب دنیا داشته باشد گرفتار همه خطاها میشود و اگر این رذیله اخلاقی در وجود فرد باشد به کمال نخواهد رسید.

مدیر کل امور اوقاف و خیریه استان مرکزی تصریح کرد: پیامبر(ص) و ائمه(ع) افزونبر اینکه خود به سنت حسنه وقف اهتمام داشتند بسیاری از افراد ثروتمند را نیز به این کار تشویق می‎کردند چرا که وقف تنها صدقه‌ای است که تا روز قیامت باقی میماند و دارای ثمرات فراوانی است.

حجت‏الاسلام عباسیان با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: در طول تاریخ علمای دین بودند که مردم را تشویق به این صدقه جاریه میکردند و بیشتر وقف نامه از سوی علما نوشته شده است و امروز وظیفه روحانیت است که مردم را به وقف تشویق کنند.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات حوزه‏های علمیه این بود که در طول تاریخ مستقل بودند و استقلال حوزه به وسیله وجو‎هات شرعی و موقوفات بوده است؛ متاسفانه در سال‏های گذشته برای احیا موقوفات و تشویق مردم در جهت وقف‌های جدید کم کار شده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان این‏که در گذشته میانگین وقف در کشور دویست عدد بود، خاطرنشان کرد: در سال 89 قریب به هزار وقف، سال 90 هزار و دویست و سال 91 هزار و هفتصد موقوفه در کشور وجود داشت و براساس برنامه ریزیها صورت گرفته امیدواریم امسال تعداد موقوفات به دو هزار عدد افزایش یابد.

وی در پایان بیان داشت: در استان مرکزی 263 بقاع متبرکه وجود دارد که در عید نوروز امسال در پنجاه و هشت امامزاده طرح آرامش بهاری برگزار شد./993/پ202/پ

ارسال نظرات