۳۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۶۲۳۹۰
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی نشانه‌ای از تحقق سنت استخلاف است

خبرگزاری رسا ـ استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به وعده خداوند مبنی بر این که مؤمنان بر مستکبران پیروز می‌شوند، گفت: امروزه با پیروزی انقلاب اسلامی و استقامت و صبر مردم در برابر هجمه‌های دشمن در جنگ تحمیلی و تحریم‌های سال های اخیر می توان این سنت خدا را مشاهده کرد.
دکتر محمد علي انصاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمد علی انصاری، استاد تفسیر قرآن کریم، امروز در سلسسله نشست های «فرصت تاریخی انقلاب اسلامی» که به همت مجموعه فرهنگی خانه ولایت اصفهان در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد، با اشاره به تأکید قرآن کریم بر روی سنت های ثابت خدا در جهان خلقت گفت: طبق آیات قرآن کریم خدای متعال در اداره امور جهان سنت هایی را مقدر کرده است که در صورت فراهم شدن شرایط، این سنت ها محقق می شوند. این سنت ها به فرموده قرآن کریم غیر قابل تغییر هستند و با سنت دیگری قابل تعویض نمی شوند و بنا بر حکمت و عدل الهی، خدای متعال در این خصوص با هیچ یک از بندگان خود عقد اخوت نبسته است.

 

وی با تقسیم بندی سنت های ثابت الهی به دو قسم تکوینی و تشریعی خاطرنشان کرد: یکی از سنت های لطیف و حکیمانه خدای متعال، سنت سعی و نتیجه است. بر اساس این سنت سعی و کوشش مقدم بر نتیجه نهایی است و تا انسان و اجتماع در جهت نیل به هدفی حرکت نکنند نتیجه حاصل نمی شود. محال ممکن است که ذات باری تعالی بدون تلاش و تکاپو به رایگان به فرد یا جامعه نعمتی را ارزانی کند و یا فرد و یا جامعه را با نقمتی روبه‌رو کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه درباره اشارات قرآن کریم پیرامون سنت سعی و نتیجه اظهار داشت: خداوند در آیات متعدد بر روی سنت سعی و نتیجه تاکید می کند و می فرماید«خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نمی کند مگی اینکه خود سرنوشت خودشان را دگرگون کنند.» در آیه‌ای دیگری خدا می فرماید«ما عمل هیچ انسانی اعم از زن و یا مرد را تضییع نمی کنیم.» و آیات متعدد دیگری که حکمت و عدالت حق تعالی را در خصوص این سنت نشان می دهد.

 

این محقق نهج البلاغه درباره جایگاه انقلاب اسلامی در مبارزه با جامعه استکبار و سنت های الهی در قرآن کریم افزود: خدا در آیه 128 سوره مبارکه اعراف می فرماید «خدا به قوم خود فرمود: صبر و بردباری کنید که رمز پیروزی نهایی در صورت استعانت از خدا با صبر در برابر آزار و اذیت و یا مرگ به دست می آید.» در ادامه می فرماید« چنانچه در راه خدا صبوری کردید، دشمن شما به هلاکت خواهد رسید و شما را به جای دشمن در مسند قدرت می نشاند.». این وعده اخیر خدا که مومنان بر جای مستکبران می نشینند، همان سنت استخلاف است و امروزه با پیروزی انقلاب اسلامی و استقامت و صبر مردم در برابر هجمه‌های دشمن در جنگ تحمیلی و تحریم‌های سال های اخیر می توان این سنت خدا را مشاهده کرد.

 

وی در پایان ضمن اشاره به آیه پایانی سوره محمد(ص)، گفت: زمانی که این آیه بر حضرت محمد(ص)، نازل شد، پیامبر دست خود را روی شانه سلمان فارسی زد و فرمود: قومی که در آینده جایگزین قوم بی تقوایی که از خدا سرپیچی می کنند، می شود، قوم فارس خواهد بود و این همان سنت استخلاف است و ما باید در این موقعیت تاریخی مهم بر آگاهی های خود به منظور حفظ و نشر دستاوردهای انقلاب کوشا باشیم.

 

قابل ذکر است، نشست های «فرصت تاریخی انقلاب اسلامی» به همت مجموعه فرهنگی خانه ولایت اصفهان و همکاری شهرداری اصفهان و با حضور  اندیشمندان، صاحب نظران و شخصیت های برجسته دانشگاهی و حوزوی در عرصه انقلاب اسلامی  صبح‌های جمعه در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان برگزار می‌شود./939/پ201/س

ارسال نظرات