۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۶۲۵۲۷
کارشناس حوزوی:

محبت اهل بیت در گرو اطاعت از دستورات خداوند است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآنی رادیو معارف گفت: امام رضا (ع) میفرمایند« اگر کسی بگوید ما از اهل بیت (ع) و از طرفداران اهل بیت (ع) هستیم اما اطاعت از دستورات خدا نکند از ما نیست.
برنامه پرسمان قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام حمید ملکی، کارشناس مسائل قرآنی، در برنامه پرسمان قرآنی که از رادیو معارف پخش می شد، گفت: کسانی که اهل دین و باور به دین هستند، دین را این ‌گونه می بینند، دین مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها، هست ها و نیست ‌ها است و این بایدها و نبایدها از طرف خالق انسان برای رشد و تعالی انسان تبیین شده است.


وی ادامه داد: اگر انسان طبق این بایدها و نبایدها عمل کند رشد و ترقی پیدا می ‌کند، به سعادت و آرامش می رسد، ممکن است به آسایش در دنیا نرسد اما آرامش در دل آنها وجود دارد، اگر آنچه خدا گفته انجام ندهیم به همان اندازه که سرپیچی می کنیم روح و انسانیتمان را لاغر می کنیم، تا اینکه روح ما می ‌میرد و روح انسانی در انسان باقی نمی ماند.


حجت ‌الاسلام ملکی ابراز داشت: کسانی که باور دینی دارند به راحتی از دستورات دین سرپیچی نمی کنند، چون می دانند عمل نکردن یعنی نابود شدن و رشد نکردن، وقتی پزشک نسخه ‌ای می پیچد، انسان برای بهبودی به آن عمل می کند و اگر انسان بر طبق نسخه عمل نکند جسمش می ‌میرد، اما اگر انسان به نسخه خدا عمل نکند انسانیت و تمام سرمایه ‌اش از بین می رود.


این کارشناس قرآنی اظهار داشت: حجاب یکی از بایدها است، یعنی انسان و این جامعه انسانی اگر بخواهد سالم بماند، نباید در صدد تحریک دیگران برآید، اگر این کار را نکرد معلوم می شود که باور نکرده این دستور خدا برای ترقی و رشد انسان است، مثلا در یک خانواده متدین مچ دستش به بالا باز است، اما روسری را خوب بسته این از دو حال خارج نیست یا مسأله نمی داند یا اینکه می داند ولی دچار تساهل شده و می گوید خدا که از این یک کم می گذرد.


حجت ‌الاسلام ملکی در پاسخ به سؤال «اینکه می گویند فرزند حضرت نوح از اهل او نبود منظور چیست؟» گفت: این سؤال را امام رضا (ع) از یکی از یارانشان پرسیدند، که مردم درباره آیه «انه لیس من اهلک» چه می گویند، ایشان پاسخ داد مردم می گویند: کنعان پسر حقیقی ‌ حضرت نوح نبوده به همین دلیل قران می گوید او از اهل تو نیست، نسبتی با تو ندارد.


وی ادامه داد: حضرت فرمود: نه مطلب این چنین نیست، پسر نوح که کنعان باشد پسر حقیقی او بود و لکن چون خدا را عصیان کرد و مخالفت کرد خداوند گفت که او از اهل تو نیست فرزند تو نیست، بعد حضرت در ادامه گفت: اگر کسی بگوید ما از اهل بیت (ع) و از طرفداران اهل بیت (ع) هستیم اما اطاعت از دستورات خدا نکند از ما نیست، ولو اینکه سید باشد اگر چه از حیث نسب منتسب به امام باشد.


وی در پایان خاطر نشان کرد: یک نفر در ایران که هیچ نسبتی با پیامبر ندارد می شود سلمان از نزدیکان و از اهل بیت پیامبر یا ابوذر که پیامبر می فرماید ای ابوذر تو از ما اهل بیت هستی، اما کنعان پسر حضرت نوح (ع) است که قرآن می فرماید او از اهل تو نیست. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات