طلاب هممباحثهای قویتر از خود انتخاب کنند
حجتالاسلام والمسلمین محمد قائینی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان شیوههای درس خواندن طلبگی پرداخت و گفت: طلاب حوزه علمیه قبل از شروع کلاس درس، مطالب درس روز را مطالعه میکنند و نسبت به درسی که باید در کلاس بیاموزند، آگاهی پیدا میکنند؛ این شیوه درس خواندن از قدیم در حوزه علمیه وجود داشته و آثار فراوانی دارد.
وی افزود: پیش مطالعه برای افرادی که جدیت در تحصیل دارند، امری معقول و متداول بوده و سبب میشود تا ذهن طلبه، آمادگی لازم برای فهم درس را پیدا کند؛ همچنین پیش مطالعه سبب میشود تا طلاب بیش از توجه به آنچه استاد مطرح میکند، در کلاس حضور داشته باشند و به طرح اشکال و بیان نکات خارج درس بپردازند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه مباحثه پس از کلاس درس یکی دیگر از شیوههای درس خواندن در حوزه علمیه است، ادامه داد: ثبت و نوشتن نکات و مطالب درس و تدریس مواد درسی آموخته شده نیز از دیگر روشهای درس خواندن طلبگی هستند.
وی اظهار داشت: چندی است که شایع شده طلاب حوزه علمیه، عموم مطالب قابل ضبط و یادداشت را در هنگام کلاس درس، یادداشت میکنند؛ این کار نه تنها قوت شخص در دروس کمکی نمیکند، بلکه سبب ضعیف شدن حافظه نیز میشود.
حجتالاسلام والمسلمین قائینی با اشاره به یکی دیگر از مضرات یادداشت بیش از اندازه هنگام کلاس درس، خاطرنشان کرد: یادداشت تمامی مطالب و نکات مانع حضور کافی در کلاس و دقت در فهم و یادگیری مطالب میشود.
وی با بیان توصیهای درباره ثبت و نوشتن نکات و مطالب درس، تصریح کرد: طلبهای که میخواهد مطالب کتاب را فراموش نکند باید به نوشتن تذکرات جزئی و مهم هنگام کلاس درس کفایت کند و یادداشت تمامی مطالب و نکات را به پس از کلاس موکول کند.
این استاد حوزه علمیه با بیان ویژگیها و فواید مباحثه و تفاوت آن با شیوههای دیگر درس خواندن، گفت: مباحثه سبب رد و بدل شدن مطالب درس میان افراد و رفع ابهاماتی که اغلب میان اشخاص در کلاس باقی میماند، میشود.
وی با بیان اینکه مباحثه روشی مرسوم است که از قدیم در حوزه علمیه بوده و در قوت فهم و رفع ابهامات تأثیر بسیاری دارد، ابراز داشت: طلابی که مباحثه ندارند، بسیاری اوقات در اثر توهم درک و یادگیری درس، مطالب را مورد بررسی قرار نداده و ابهامات در ذهن آنان باقی خواهد ماند.
حجتالاسلام والمسلمین قائینی با اشاره به ویژگیهای علمی و اخلاقی یک هم مباحثه شایسته، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تأثیرگزاری دوستان در یکدیگر امری وجدانی و مسلم است؛ کسی که همدم انسان میشود، باید مقید به امور اخلاقی و به دور از پلیدیها باشد.
وی تصریح کرد: طلاب باید تلاش داشته باشند که هممباحثهای قویتر از خود در علمیت یا بیان انتخاب کنند چراکه قناعت به هممباحثه ضعیف سبب میشود تا آن شخص همیشه از مباحثه و علمیت خود راضی باشد و تلاشی برای پیشرفت نداشته باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: انتخاب هم مباحثه قوی سبب تلاش بیشتر طلبه میشود چون با تمام قوت، سعی بر این خواهد داشت که از هم مباحثه خود عقب نمانده و هنگام مباحثه، سخنی برای گفتن داشته باشد./997/ت302/پ