۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۶۲۵۴۱
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

فقر فرهنگی دلیل اصلی تجمل گرایی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام شعبانی گفت: برخی افراد به دلیل شناخت و معرفت کم نسبت به فرهنگ خود و عدم شناخت درست نیاز ها و نیز به منظور جبران کاستی های درونی خود گرفتار تجمل گرایی می شوند، که علت اصلی آن فقر فرهنگی است.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت‌الاسلام احمد شعبانی، مدیرکل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه، در پاسخ به پرسش‌های«تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: تجمل گرایی دارای دو بخش تجمل و گرایش به آن است، در تعریف این دو باید گفت، تجمل به معنای زینت دادن و آراستگی ظاهری بوده و گرایش به آن نیز به معنای رغبت و میل به ظواهر زندگی است.

وی در ادامه افزود: زیبایی و زیباگرایی در حد مجاز از مواردی است که مورد تأکید و تشویق اسلام است، اسلام حتی سفارش زیادی کرده است که در زمان اقامه نماز و رفتن به مسجد بهترین و پاکیزه ترین لباس های خود با بر تن کنیم.

خروج از حد متعارف زندگی سبب تجمل گرایی می‌شود
این کارشناس مذهبی با اشاره به تجمل گرایی منفی به عنوان روی دیگر این موضوع بیان داشت: در این تجمل گرایی اگر اقدامات انسان از آن حد متعارف خارج شود گرفتار تجمل گرایی منفی شده است که آن نیز خود به دو بخش کلی تقسیم می شود، یکی در بخش زندگی خصوصی انسان ها از لحاظ پوشش، مسکن و لوازم زندگی است، اگر انسان در این حوزه و در این بخش از زندگی خود از حد مجاز خارج شود دچار تجمل گرایی منفی شده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به مسؤولیت و موقعیت اجتماعی افراد است که به واسطه آن جایگاه کسب می کنند، آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است و سوالاتی نیز به دنبال آن مطرح کردند مربوط به این موضوع است، البته پیش‌تر نیز نسبت به گرایش مسؤولین به سمت تجمل گرایی هشدار داده بودند.

فقر فرهنگی علت اصلی تجمل گرایی
حجت‌الاسلام شعبانی در بیان علت اصلی رواج تجمل گرایی در میان جامعه اظهار داشت: علت اصلی وجود فقر فرهنگی است، برخی از انسان ها به دلیل شناخت و معرفت کم نسبت به فرهنگ خود و عدم شناخت درست نیاز ها و نیز به منظور جبران کاستی های درون گرفتار تجمل گرایی می‌شوند، همچنین دلیل دیگر آن احساس حقارت، حسادت و چشم و هم چشمی است.

وی با اشاره به آفت های تجمل گرایی بیان داشت: گرفتار شدن جامعه در دام تجملات، نتیجه ای جز آفت های فرهنگی، دینی و اقتصادی نخواهد داشت، به واسطه ترویج تجملات است که خانواده‌ها برای عقب نماندن از یکدیگر گرفتار هزینه ‌های بیجا می شوند.

اگر عالمی فاسد شود به واسطه فساد او کل جامعه در خطر سقوط خواهد بود
مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در بیان آفت های احتمالی حاصل از تجمل گرایی در قشر طلبه ابراز داشت: بنا بر روایات معصومین(ع) زمانی که یک انسان فاسد می شود در واقع خود را از بین می برد، اما اگر عالمی فاسد شود به دلیل فساد او کل جامعه در خطر سقوط قرار می گیرد، زیرا مردم به یک عالم و روحانی به دید یک الگوی دینی می نگرند.

وی ادامه داد: بنا بر روایات، علمای دین جانشینان پیامبر(ص) بر روی زمین هستند، حال اگر جانشین پیامبر دچار مصرف گرایی و تجمل گرایی شود آفت آن برای جامعه بسیار زیانبار خواهد بود و خطرات زیادی آن را تهدید می کند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به رعایت اعتدال در زندگی فردی، جهت دوری از تجمل گرایی در بیان راهکارهای موجود برای گرفتار نشدن فرد و جامعه به تجمل گرایی اظهار داشت: حضرت امیرالمومنین علی(ع) در روایتی می فرمایند در زندگی خود همیشه به کسانی که پایین تر از خودتان هستند نگاه کنید، و به آدم‌های بالاتر از خودتان نگاه نکنید زیرا با نگاه به آن‌ها آن حس در شما زنده می شود و در نهایت به دلیل عدم توانایی در به دست آوردن آن احساس حقارت در شما به وجود خواهد آمد.

قناعت پیشه کردن راه برون رفت از تجمل گرایی
وی در ادامه تأکید داشت: ما باید راضی به رضای الهی باشیم و این فرمایش امام مجتبی(ع) را که فرمودند «من می‌پسندم هر آنچه را که خدا برای من بپسندد» سر لوحه کار خود قرار دهیم، ما تلاش خود را برای زندگی و معاش خود خواهیم کرد اما یک بار می‌بینیم مصلحت نیست و باید قناعت کنیم، از این رو با قناعت پیشه کردن می‌توانیم به اندازه زیادی بحث تجمل گرایی را کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام شعبانی در پایان گفت: شیک پوشی و زیبایی با بحث تجمل گرایی فرق می‌کند، اگر‌چه نباید به حد افراط برسد تا گرفتار تجمل گرایی و مصرف گرایی نشویم.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن

 

ارسال نظرات