۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۶۲۷۸۷
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

شیطان و نفس اماره با سلاح ضعف اخلاق به انسان ضربه می زنند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: شیطان و نفس اماره در بستری مناسب جلو می‌آیند و ضربه خود را می‌زنند، آن‌ها به انتظار می‌نشینند تا بستر فراهم شود، گاه چندین سال به انتظار می‌نشینند تا از جایی که انسان ضعف دارد، به انسان ضربه بزنند.
حجت الاسلام‌والمسلمين سيد رحيم توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرحیم توکل، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، یکشنبه شب در شبستان امام(ره) در حرم حضرت معصومه(س)، گفت: خداوند کمال مطلق است و از این رو قدرت و علم و هر کمالی که به ذهن ما برسد یا به ذهن ما نرسد بی‌نهایت است.

وی با بیان این‌که ما در برابر خداوند فقر محض، عجز محض و نقص محض هستیم، افزود: خداوند انسان را خلق کرد و او را امر به عبادت کرد، او به عبادت‌های ما نیاز ندارد، به این دلیل ما را به عبادت امر کرد که با عبادت تعالی معنوی بیابیم.

هر چه معرفت انسان بالاتر باشد، درجه‌های بهشت هم بالاتر است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان با عبادت می‌تواند از جهل محض و ضعف محض به مظهری از اسما و صفات خداوند دست یابد، انسان هیچ‌کاره با عبادت همه‌کاره عالم می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در عبادت باید نیت برای خداوند باشد، ادامه داد: اگر رنگ الهی در کارهای عبادی نباشد، هیچ اثر مثبتی ندارد، انسان بدون رنگ الهی گاه نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد اما هیچ اثری ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل گفت: در امر توصلی نیاز به نیت الهی نیست، مانند این‌که دست نجس را در آب کر بزنید، حتی اگر قصد پاک شدن آن را نکنید، آن دست پاک می‌شود، پس در امر توصلی شرط، برای خداوند بودن، لازم نیست.

وی ابراز داشت: عمل و عبادت با رنگ نور انسان را نورانی می‌کند، وقتی جان عامل نورانی شد، حجاب این باطل کنار می‌رود و وقتی حجاب باطل کنار رفت، انسان به ندیده‌ها و نشنیده‌ها دست می‌یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: وقتی پرده‌ها کنار رفت، باب عرفان برای ما باز می‌شود و پله‌های عرفان، پله‌های اوج ما است، از این رو گفته می‌شود هر چه معرفت انسان بالاتر باشد، درجه‌های او در بهشت بالاتر است.

شیطان و نفس اماره از بستری مناسب به انسان ضربه می‌زنند

وی با بیان این‌که خداوند به دنبال آن است که ما از ظلمت و عالم ظاهر به سوی نور و عالم شهود برویم، ادامه داد:‌ خداوند سرپرست مؤمنان است و آنان را از ظلمت به در می‌آورد و به وادی کشف و شهود می‌برد، اگر انسان به دنبال ایمان برود و خود را به ایمان برساند، خداوند او را سرپرستی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل خاطرنشان کرد: در راه دست‌یابی به نور با دو دشمن مواجه هستیم، شیطان دشمن بیرونی انسان است، او نفاق نکرده است، بلکه دشمنی خود را آشکار کرده است و قسم خورده که از بنی‌آدم انتقام بگیرد، اما با همه این حرف‌ها دشمنی شیطان ضعیف است.

وی با اشاره به این‌که نفس انسان دشمن درونی و خطرناک‌تر از شیطان است، گفت: نفس اماره، انسان را به گناه بسیار امر می‌کند، خطر این نفس آن قدر بالا است که خداوند به انسان رحم کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر خداوند بر انسان رحم نکند، نمی‌تواند جان سالم از نفس اماره به در ببرد، شیطان و نفس اماره انسان را راحت نمی‌گذارد تا سیر معنوی را راحت انجام دهد و در عبودیت قدم بردارد.

وی گفت: شیطان و نفس اماره در بستری مناسب جلو می‌آیند و ضربه خود را می‌زنند، آن‌ها به انتظار می‌نشینند تا بستر فراهم شود، گاه چندین سال به انتظار می‌نشینند تا از جایی که انسان ضعف دارد، به انسان ضربه بزنند.

هر یک از رذایل اخلاقی نشان مخصوص خود را دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل ادامه داد: گاه بستر ضربه خوردن از شیطان در جان ما هست اما مخفی است، باید دقت کرد که در انسان کدام یک از رذایل اخلاقی وجود دارد و ضعف‌ها را اصلاح کنیم تا اگر بستر فراهم شد، ضربه‌پذیر نباشیم.

وی با بیان این‌که انسان ممکن است در تکبر، غرور، حسد، دروغ، شهوت، حب ریاست و مانند آن ضعف داشته باشد، افزود: ضعف انسان در هر یک از این صفات اخلاقی با نشانه‌های مخصوص خود ظاهر می‌شود و انسان باید به دنبال رفع این ضعف‌ها بربیاید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آن کس که حسادت دارد، حتما علامت‌هایی بروز می‌دهد، انسان به خودش بینا است و اگر در خود نظر کند این امر را به راحتی می‌فهمد، شیطان و نفس اماره به دنبال بستری آماده برای ضربه زدن می‌گردند.

وی گفت: اسلام عزیز برای انسان یک برنامه سنگین در نظر گرفته است، این برنامه از ابتدای شکل گرفتن نطفه و حتی قبل از آن تا قبل ازدواج، موقع ازدواج و بعد از آن و همچنین تا زمان مرگ برای انسان تنظیم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به روایت «السعید سعید فی بطن امه و الشقی شقی فی بطن امه»، بیان داشت: انسان باید مواظب باشد که مقدمات سعادت و شقاوت فرزند در رحم رقم می‌خورد، در ایام حمل انسان کاری نکند که فرزند انسان به شقاوت برسد، زمان حمل بسیار حساس است./914/پ201/ن

ارسال نظرات