۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۶۲۹۳۳

نشست «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه و عمل با موضوع «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر» در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.
همايش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه و عمل با موضوع «جایگاه زن در اندیشه و عمل امام موسی صدر» عصر دوشنبه دوم اردیبهشت با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی مهریزی، پژوهشگر و محقق دینی در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام مهریزی رویکرد عالمان شیعه در طول صدسال اخیر نسبت به زن را به سه دسته تقسیم کرد و عنوان داشت: رویکرد اول که نگاه سنتی است، اعتقاد دارد که زن و مرد در هویت انسانی و حضور در اجتماع یکی نیستند و می‌گویند که آنها را باید به حوزه خانه و تربیت فرزند محصور کرد.

وی با بیان این‌که رویکرد دوم حضور اجتماعی زن را با رعایت آداب و احکام مجاز می‌داند، گرچه آن را ترجیح نمی‌دهد ابراز داشت: رویکرد دوم چند گام رو به جلو می‌رود و می‌گوید که زن و مرد در هویت انسانی مانند یکدیگر هستند و زن از مرد چیزی کم ندارد اما در برخی از احکام تفاوت دارد.

این پژوهشگر دینی با اشاره به این‌که رویکرد سوم از دهه هفتاد یا دوره اصلاحات شکل گرفت گفت: معتقدان به این رویکرد یک گام جلوتر رفته و گفتند ما قبول داریم که زن و مرد در هویت انسانی یکی هستند اما تفاوت‌های فقهی و حقوقی زن و مرد را بازخوانی مجدد کنیم که شاید در فهم جدید و اجتهاد مجدد آنها رفع شوند.

حجت‌الاسلام مهریزی افزود: برای نمونه آیت‌الله جوادی آملی در کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهی بحث بلوغ دختر در نه سالگی را مطرح و از آن دفاع می‌کند اما آیت‌الله جناتی و آیت‌الله صانعی بلوغ دختر را در سیزده سالگی می‌دانند که این اجتهاد مجدد است.

لازم به ذکر است این نشست به همت واحد پژوهش مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار شد و پیش از این دو نشست دیگر با موضوعات اندیشه تفسیری امام موسی صدر و اقتصاد از نگاه امام موسی صدر برگزار شده است.

شایان ذکر است نشست بعدی که موضوع آن ادامه موضوع همین نشست است، دوشنبه ششم خرداد ماه در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر برگزار می‌شود./956/پ203/ع

ارسال نظرات