۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۱۶۲۹۶۰
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

تجمل گرایی سبب غفلت انسان ها از خداوند می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: گرفتار شدن فرد به پدیده تجمل گرایی سبب خواهد شد که انسان از یاد خداوند غافل شود و نیز به مرور نعمت های الهی را از یاد ببرد و آن ها را در راه بیهوده ای هدر دهد.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت‌الاسلام عیسی عیسی زاده، مدیر گروه فرهنگ و معارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن، در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: تجمل گرایی یعنی رو آوردن به مواردی که انسان ضرورتی در داشتن آن ندارد و بیش از حد مصرف خود طالب آن است، تجمل گرایی زمانی پدیدار می‌شود که فرد برای تأمین نیاز های خود از حد تعادل خارج شود.

وی در ادامه افزود: در واقع تجمل گرایی مصرف لوازم و امکاناتی است که نیاز واقعی فرد نیست بلکه صرفاً به منظور تقلید از دیگران و چشم و هم چشمی و نیز حرکت کردن مطابق با مد روز است.

چشم و هم چشمی یکی از عوامل اصلی ترویج تجمل گرایی
این استاد حوزه و دانشگاه در بیان علت رواج تجمل گرایی در جامعه اظهار داشت: چندین عامل در آن دخیل است، علت ابتدایی آن همان طور که گفتیم به دلیل چشم و هم چشمی و وجود فرهنگ غلطی است که در جامعه رواج پیدا کرده است، چون فلانی آن امکانات زندگی را دارد پس من هم باید به هر قیمتی شده دارای آن امکانات باشم.

وی ادامه داد: عامل دیگر را می‌توان اثرگذاری تبلیغاتی رسانه های مختلف همچون مطبوعات، سایت‌ها و رسانه های تصویری و نیز رسانه ملی دانست، مقام معظم رهبری مکرراً در مقاطع مختلف تأکید داشتند که رسانه ملی باید دائماً مراقب تولیدات خود باشد تا خدای نکرده مبلغ زندگی تجمل گرایی در جامعه نباشد.

تجمل گرایی عامل غفلت انسان‌ها از خداوند و نعمات او
حجت الاسلام عیسی زاده با اشاره به پیامدها و آفت‌های حاصل از تجمل گرایی بیان داشت: گرفتار شدن فرد به پدیده تجمل گرایی سبب خواهد شد که انسان از یاد خداوند غافل شود و نیز به مرور نعمت‌های الهی را از یاد ببرد و آن‌ها را در راه بیهوده ای هدر دهد.

وی تأکید کرد: فرد به منظور رسیدن به امکانات رفاهی زندگی و رسیدن به آن نقطه مطلوب اقدام به گرفتن قرض از دیگران و نیز دریافت وام‌هایی با سود بالا می‌شود که در نتیجه به علت عدم پرداخت آن‌ها دچار مشکلات اقتصادی و همچنین خانوادگی خواهد شد و فرد عزت و استقلال خود را از دست خواهد داد که این‌ها تماماً برای فرد و جامعه یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود.

توجه ویژه روحانیت به خود به دلیل جنبه الگویی او در جامعه
این کارشناس مذهبی در بیان آفت‌های حاصل از تجمل گرایی در قشر طلبه ابراز داشت: به غیر از پیامد های شخصی این پدیده برای جامعه، به دلیل جنبه الگویی که روحانیت و طلاب برای جامعه دارند، آلودگی آن‌ها سبب دوری جامعه از معارف اصیل دینی و اسلامی و در نهایت سقوط جامعه به سمت دنیا طلبی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با آلوده شدن طلبه به تجمل گرایی و مصرف گرایی، متأسفانه او از رسالت اصلی خود یعنی دعوت مردم به سمت خداوند و هدایت آن‌ها به سوی تکامل و پیشرفت جا خواهد ماند و همچنین رسالت او نیز زیر سؤال خواهد رفت که این بسیار خطرناک است از این رو به فرموده اسلام و بزرگان دین همچون امام(ره) نباید این پدیده دامن قشر روحانیت را بگیرد و او را از آن راه اصلی منحرف کند.

مذمت تجمل گرایی در آیات و روایات معصومین(ع)
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات و روایاتی در این زمینه بیان داشت: در نهج‌البلاغه حضرت امیر المؤمنین(ع) بحث تجمل گرایی و دنیا گرایی را زیر سؤال می‌برند و آن را به عنوان یک آسیب برای جامعه معرفی می‌کنند، همچنین قرآن کریم نیز در بحث تجمل گرایی به رعایت حد اعتدال سفارش می‌کند و دوری از هر نوع مصرف گرایی را به هر مؤمن یادآور می‌شود، زیرا با توجه به آیات و روایات تجمل گرایی یک نوع اسراف محسوب می‌شود که شدیداً مورد نقد اسلام است.

حجت الاسلام عیسی زاده در بیان راه کارهای پیش رو برای دوری از تجمل گرایی اظهار داشت: برگشت به سبک زندگی اسلامی و معارف الهی می‌تواند به عنوان یکی از راه کارهای مؤثر در این مسیر یاری دهنده انسان‌ها باشد، بدین جهت است که مقام معظم رهبری آن را مطرح و شدیداً پیگیر آن هستند، از این رو ما باید زندگی خود و جامعه را بر اساس سبک زندگی اسلامی پیش برده و در تمام ابعاد زندگی خود معیار های اسلامی را سر لوحه زندگی خود قرار دهیم.

این کارشناس مذهبی همچنین خاطر نشان کرد: به منظور دور نگاه داشتن جامعه از پدیده تجمل گرایی باید نیرو ها و مراکز فرهنگی و همچنین رسانه ملی به دلیل تأثیرگذاری بالای آن در جامعه، با برنامه ریزی مناسب و گسترده گام‌های مؤثری در این راه بردارند، زیرا این کار نیازمند فرهنگ سازی گسترده در جامعه است.

وی در پایان گفت: در این مسیر، الگو های مهم جامعه به خصوص روحانیت، متصدیان و مسؤولان مربوطه که دارای مسؤولیت مضاعفی در این حوزه هستند با توجه ویژه به این قضیه سبب خواهند شد خود به خود تجمل گرایی در جامعه ریشه کن شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ن

ارسال نظرات