۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۶۳۲۸۱
صفار هرندی مطرح کرد:

چنگ زدن به قدرت و ثروت از آفات احزاب شب انتخابات است/ مردان تمام فصول در سیاست!

خبرگزاری رسا ـ صفار هرندی درنشستی با عنوان "چالش ها و فرصت های انتخابات" وضعیت سیاسی کشور را در انتخابات پیش رو تبیین کرد.
محمد حسين صفار هرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین صفار هرندی، مشاور فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر چهارشنبه در دانشکده قرآن و حدیث شهرری در نشستی با عنوان "چالش ها و فرصت های انتخابات" به تهدید ها و فرصت های انتخابات جاری در ایران پرداخت و وضعیت سیاسی کشور را در انتخابات پیش رو تبیین کرد.

 

صفار هرندی در این نشست که با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشکده برگزار شد اظهار داشت: برخلاف برخی از برداشت‌ها که انتخابات را به دلیل نگرانی از وقایعی چون فتنه سال  88 یک تهدید و چالش برای نظام تلقی می‌کنند، انتخابات در عین این که با چالش ها و مشکلاتی همراه است، یک فرصت است.
وی پس از اشاره به برخی  فرصت های انتخابات با بیان این که انتخابات امکان حضور و مشارکت سیاسی مردم را فراهم می کند، دروغ گویی و فریب مردم در شعارهای انتخاباتی و عملکرد های فرد منتخب پس از آن را از چالش های انتخابات دانست.
صفار هرندی با بیان این که متاسفانه ما در انتخابات شاهد مشکلات متعددی همچون تولد احزاب در شب انتخابات تا ادعاهای بزرگ برای مدیریت سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه از زبان کسانی که کم ترین زحمت را برای برنامه ریزی و مطالعه صرف کرده اند، هستیم، در انتقاد به وضعیت احزاب در ایران اظهار داشت: جا دارد بررسی شود که چرا در بین مردان سیاسی ما اشتها به احزاب هست ولی فعالیت های حزبی سر و سامان نمی گیرد.
وی با اشاره به علل عدم شکل گیری احزاب سازمان یافته و منظم در جامعه عنوان داشت: یکی از علت های مهم آن این است که احزاب سابقه خوبی در ایران ندارند و در طول تاریخ همواره یا وابسته به کشورهای بیگانه و یا تفکرات خاص غیر بومی و دینی بودند و مردم به همین سبب همواره احزاب را پس زده اند و از همین روی اهل سیاست به دلیل عدم استقبال مردم به دنبال تشکیل حزب نمی روند.
مشاور فرهنگی سپاه با بیان این که خاستگاه احزاب در غرب حذف کلیسا و نیاز به یک جایگزین برای آن بوده است گفت: در فرهنگ ما عَلَم هیئات مذهبی در این کشور افراشته است و بخصوص پس از انقلاب معتقد به اسلام سیاسی هستیم و از آن جهت که منبرها به سیاست هم می پردازند، مردم اقبال کم‌تری به تحزب و حزب گرایی دارند.
صفار هرندی در نقد وضعیت احزاب در کشور تصریح داشت: کار حزب در جاهای دیگر این است که گروه های هم فکر را انسجام می بخشد و آن ها را تحت یک مانیفست فکری سازمان دهی می کند و در آن ها کادر سازی می شود و در قالب دولت در سایه فعالیت دارند تا روزی دولت را به دست بگیرند اما در کشور ما احزاب این چنین نیستند و معمولا احزاب در ایام انتخابات و بعضا در فردای روز انتخابات و پس از پیروزی در انتخابات تعریف می شوند و چنگ اندازی به ثروت برای باقی ماندن در قدرت و یا سوء استفاده از قدرت برای تقویت ثروت و باقی ماندن در قدرت از آفات این نوع حزب داشتن در کشور است.
وی با بیان این که انتخابات می تواند محیطی برای به صحنه آمدن افراد بی هویت که در صحنه انتخابات هویت عاریتی برای خودشان تعریف می کنند باشد گفت: در سیاست ما افرادی هستند که در عرصه سیاست ثابت نیستند و مدام بنابر شرایط جامعه حرف هایشان عوض می شود و زمانی راست گرا هستند و زمانی چپ هستند و  این " مردان تمام فصول "  آن طور که منافعشان تامین شود، هستند.
مشاور فرهنگی سپاه در اشاره به یکی دیگر از فرصت های انتخابات ابراز داشت: در ایام انتخابات افرادی بی اطلاع از سیاست نیز به مسائل سیاسی حساس و علاقمند می شوند و هرقدر انتخابات تحریک و نشاط بیشتری داشته باشد افراد بیشتری را به حضور در انتخابات تحریک می کند و از این جهت انتخابات محیط تقویت و تحریک افراد برای مشارکت سیاسی می تواند باشد.
وی تاکید داشت: انتخابات، به شرطی که محیط انتخابات با رمال بازی و سوء استفاده از قانون و فریب نباشد، فرصت مناسبی برای رو آمدن و بالا امدن عیار افراد است.
صفار هرندی در اشاره به فریب مردم در شعارهای انتخاباتی بیان داشت: گاهی ما از شعاری مثل تغییر استفاده می کنیم و این در حالی است که تلقی مردم از این واژه تغییر اوضاع معیشت و اسایش و این هاست و منظور آن نامزد مثلا تغییر ارکان نظام است و سو استفاده از این فاصله بین برداشت مردم و مقصود اصلی شخص نامزد، یک نوع کلاه گذاشتن بر سر مردم است.
و ی در اشاره به نمونه ای از این فریب ها گفت: این فریب است که فردی عکس خود را در کنار رهبر و امام خمینی قرار دهد و زیر آن بنویسد درود بر سه سید فاطمی ولی بعد ها در برابر مردم و لایت و در صدد تغییر ساختار ولایی کشور باشند و سه سید فاطمی و فرزند خمینی کنار برود و عکس او با مصدق بیرون اید و زیر آن نوشته فرزند مصدق شود.
 
صفار هرندی با بیان این که گاهی در فضای انتخابات افراد با صرف هزینه های مالی بسیار شعور مردم را تحت تاثیر شور قرار می دهند با اشاره به این سخن حضرت امام خمینی که می فرماید خدا نکند که سیاست ما زیر سایه جریان ثروت و قدرت ساخته شود عنوان گفت: این در کمین است و تهدیدی برای نظام است و باید مواظب بود.
صفار هرندی در توصیف وضعیت دموکراسی در کشور بیان داشت: به لطف خدا یکی از زیباترین دموکراسی های عالم در کشور ما هست و رای مردم که به صندوق ریخته می شود اگر تخلفی هم در آرا می شود تاثیر گذار در نتایج نیست.
وی در مقایسه بین شورای نگهبان برای تایید صلاحیت در ایران و شورای تایید صلاحیت در فرانسه عنوان داشت: اگر این جا شورای نگهبان با 12 نفر صلاحیت ها را بررسی می کنند در فرانسه 550 نفر باید به یک صلاحیت فرد برای نامزد شدن رای بدهند.
صفار هرندی در تبیین جریان انحراف و مشایی با بیان این که مشایی در راس یک جریانی قرار دارد که دارای یک عملکرد و افکار خاصی است گفت:  یکی از نگاه هایی که این ها مطرح می کنند و همین دیروز در روزنامه ایران یک صفحه به آن اختصاص داده بودند این است که مهر پایان یافتگی اسلام گرایی را تایید می کنند و من قبول ندارم این ها اسلام را هم قبول داشته باشند این ها اسلام گرایی را رد میکنند و منظورشان را اسلام طالبانی می دانند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نقد جریان انحرافی عنوان داشت: اگر این چنین در نظر بگیرند تاریخ اسلام را چه می کنند در حالی که وقتی پیامبر اسلام حکومت می کند شریعت اسلام را پیاده می کند و این به معنی اسلام گرایی است  و در جمهوری اسلامی نیز مبنای قانون اسلام است این هم به معنی اسلام گرایی است و این که قوانین نباید مغایرتی با اسلام داشته باشد هم یعنی اسلام گرایی و این ها با رد اسلام گرایی اصل اسلام را رد کرده اند و اصل جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارند.
وی با بیان این که این فرد حداقل در پیش وجدان های ما صلاحیت ندارند در پاسخ به سوالی که آیا مشایی و احمدی نژاد نیز جزو اصول گرایان هستند یا نه تصریح داشت: مشایی خودش می گوید اصول گرایی تهمتی است که به ما می زنند و ما اصول گرا نیستیم و آقای احمدی نژاد هم عنوان می کند که اصول گرا نیستم، در حالی که این ها از دل اصول گراها بیرون آمدند ولی بعد ها به سبب این که اصول گرایان واقعی دست روی انحراف این ها گذاشتند راهشان را جدا کردند و در حال حاضر جزو جریان اصول گرای نیستند و خودشان را اصول گرا نمی دانند.
مشاور فرهنگی سپاه  در انتقاد از عدم اعلام موضع جریان اصلاح طلبی در خصوص سروش، کدیور و اکبر گنجی،  پس از بیان این که وقتی سروش می گوید ان چه پیامبر اورده است عزت الله سحابی و بهاالدین خرمشاهی از رفقای خودشان از این افکار اعلام برائت کردند ادامه داد: آقای کدیور نیز معتقد است باید تک تک قوانین و آیات قران را با قوانین حقوق بشر تطبیق داد و هر جا مغایرت دارد آن ایات را کنار بگذاریم و اکبر گنجی نیز انکار وجود امام عصر را کرده است ولی تریبون داران اصلاح طلب هیچ گاه از این ها اعلام برائت نکردند.
وی افزود: من معتقدم بین اصلاح طلبان افراد مومنی هستند که روحشان بیزار از این هاست ولی رفتار تریبون داران این جبهه فعلا چیزی غیر از این است و از همچنان اعلام می کنند این افراد نظریه پردازان آن ها هستند.
صفار هرندی با بیان این که اصلاح طلبان در ابتدا خودی و غیر خودی نداشتند گفت: بعد ها معیار خودی و غیر خودی این ها دموکراسی شد و ما که با نگاه دینی دموکراسی را نمی پذیریم از نظر این ها غیر خودی هستیم.
 
صفار هرندی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از انتخابات و نتایج آن بیان داشت: در این انتخابات دو خط وجود دارد، بعضی ها در تصمیم بر تغییرات از صفر تا صد در ارکان و اصل نظام دارندکه عده ای از این خط، انتخابات را تحریم کرده اند و عده ای دیگر از این ها معتقدند که نظامی که امام پایه گذاری کردند دیگر نا کارامد است و باید عوض شود و عده ای دیگر، معتقد به پایان یافتگی جمهوری اسلامی با ویژگی های نظامی که امام ره پایه گذاری کردند هستند و پیرو این صحبت بازرگان هستند که می گفت: ما جمهوری دینی نمی خواهیم جمهوری دینداران می خواهیم.
وی ادامه داد: در این خط برخی دیگر به تکنو کراسی معتقدند و به دنبال این هستند که تغییرات کلی در نظام بدهند و پسر آقای هاشمی در سال 83 با روزنامه آمریکایی USATODAY   عنوان کرده بود که پدر من اگر در راس کار بیاید، قانون اساسی را به گونه ای تغییر خواهد داد تا نقش رهبری صرفا مقامی تشریفاتی و در حد ملکه الیزابت باقی بماند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دسته دیگر این خط اطرافیان  اقای احمدی نژاد هستند تصریح داشت: همه کسانی که نمایندگان این تفکرات را دارند به پایان یافتگی نظام جمهوری اسلامی معتقدند و در مقابل خط دومی نیز هست که افراد در این خط معتقدند نه تنها این نظام می تواند خود را بکشد بلکه محرک دیگران نیز هست.
وی با بیان این که در این انتخابات 4  محور کسانی که به نام اصلاح طلب، کارگزاران، اطرفیان اقای احمدی نژاد و اصول گراها حضور دارند گفت: در درون هر کدام از این ها ما شاخه هایی را داریم؛ در میان اصلاح طلبان عده ای هستند که معتقدند ما نباید منتظر بمانیم که خاتمی بیاید و عده ای نیز همچون آقای نوریو حجاریان معتقدند از آقای جهانگیری که در اصل کارگزارانی است حمایت کنند تا فرصت بازگشت به نظام را از دست ندهیم.
صفار هرندی افزود: اقای هاشمی خودشان گفتند که نود درصد نمی آیم و انگیزه ندارم و ده درصد دیگر،  اگر همه مردم بخواهند، خواهم آمد که ظاهر نظرسنجی ها این را نشان نمی دهد.
وی در خصوص وضعیت انتخاباتی اطرافیان احمدی نژاد گفت: تیمی که در اطراف احمدی نژاد شکل گرفته است، بر خلاف ادعایی که عنوان می کند ما فعالیت انتخاباتی نداریم  و برنامه هایی چون برنامه ورزشگاه آزادی و پرچم چرخانی های اقای احمدی نژاد در سفرهای استانی را داشته اند، از آن جا که زمزمه هایی برای رد صلاحیت مشایی است اشخاص دیگری رانیز همچون نیک زاد مطرح می کنند.
صفار هرندی در توصیف وضعیت جبهه اصولگرایان عنوان داشت: در کنار این ها اصول گرایان هم به تعدد رسیده اند و البته ائتلاف هایی هم داشتند و بنابر نظرسنجی ها، ائتلاف سه گانه که با عنوان ائتلاف پیشرفت مطرح شده اند، در نظرسنجی ها ارای بیشتری داشته اند و البته با فرض این که انتخابات پیش رو محلی برای رقابت میان جبهه های مختلف شود، به طور طبیعی اصول گرایان باید با نامزد واحدی وارد صحنه شوند و آیت الله مصباح نیز که بر این تاکید دارد که باید اصلح را انتخاب کنیم و کاری به نتیجه نداشته باشیم جبهه پایداری از نظریات ایشان تبعیت می کنند در پاسخ به این سوال که در شرایطی که عدم ائتلاف اصولگرایان موجب تقویت گروه های غیر اصول گرا شود ائتلاف می کنید یا نه گفته است با فرضی که شما می گویید حتما باید اصول گرایان هم باید یک پارچه جلو بیایند.
وی افزود: جبهه پایداری در انتخابات مجلس نیز با این نگاه که وقتی محیط  رقابت، خودی هست نیازی به ائتلاف نیست از سایر اصول گرایان جدا شدند و این نگاه اشکالی ندارد و فقط یک شرط دارد که باید مراقب بود که وقتی بساط رقابت را بین دوستان و رفیقان قدیم پهن می کنید مواظب باشیم تا مبادا دشمن بر سر این سفره نشیند و آن ها را ترقیب کنند که به چهره همدیگر خنج بکشند و وقتی افرادی که سرمایه های سیاسی مملکت هستند به روی هم خنج بکشند، این خنج کشیدن ها ضرر های بزرگی است که این اتفاق افتاد، اگرچه چنین فاصله ای بین آقایان مصباح و مهدوی کنی نیست و این ها بیشتر در حد هواداران بوده است.
صفار هرندی در پاسخ به سوالی در مورد دوگانگی موجود در حزب موتلفه اظهار داشت: تا جایی که من مطلعم در حزب موتلفه کسانی هستند که نظرشان نسبت به آقای هاشمی به عنوان یک پیر دیر و مرشد است و معتقد به هم نوایی با اقای هاشمی هستند و عده ای دیگر هم هستند که معتقدند چون نگاه امروز اقای هاشمی نزدیک به ما نیست نباید ما خودمان را با این هویت تعریف کنیم.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که سابقه آشنایی مشایی با احمدی نژاد به کجا می رسد و وی از چه زمانی وارد عرصه های سیاسی شده است عنوان داشت: گفته شده است که وقتی اقای احمدی نژاد به شهرداری رفت آقای لاریجانی مشایی را به او برای معاونت فرهنگی معرفی کرده است که بعد ها دفتر اقای لاریجانی اعلام کرد که این چنین نبوده است و احمدی نژاد از ما درخواست کرد که مشایی را که آن زمان مسئول پروژه رادیو پیام بود مامور در شهرداری کنیم و ما با رفتن او موافقت کردیم و از راوی دیگری نیز شنیده ام که آقای رحیمی، مشایی را به احمدی نژاد معرفی کرده است. /959/ز502/ع
ارسال نظرات