۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۶۳۳۱۱

80 درصد مشکلات اقتصادی نتیجه بار روانی تحریم‌ است نه خود تحریم

خبرگزاری رسا ـ متکی با بیان اینکه تحریم تنها 20 درصد در مشکلات اقتصادی نقش داشته است گفت: متاسفانه 80 درصد گرانی ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آثار روانی تحریم هاست و با توجه به قرار گرفتن در شرایط ویژه حق اشتباه در تصمیم گیری ها را نداریم.
نخستين نشست خبري منوچهر متکي
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، منوچهر متکی چهارشنبه شب در جمع مردم ارومیه اظهار داشت: روسای جمهور دولت های قبلی با نزدیک شدن به انتخابات همیشه تلاش داشتند دولت آینده به میل آنها با این تلقی که خوب کار کرده اند انتخاب شود و برای تحقق این خواسته خود نیز تمهیدات زیادی در روزهای پایانی عمر فعالیت خود اندیشیدند اما در هر دوره رئیس جمهور بر خلاف میل آنها انتخاب شد.
وی با تاکید بر اینکه تعیین کننده انتخابات، مردم هستند و این نماد دموکراسی است، گفت: رئیس جمهور دولت هفتم بر خلاف رئیس جمهور دور ششم و رئیس جمهور دولت نهم بر خلاف رئیس جمهور دور هشتم انتخاب شد و بر خلاف میل آنها که معتقد بودند باید خط فکری خودشان ادامه یابد کاندیدای مورد نظرشان رای نیاورد چون مردم سرنوشت کشور را تعیین می کنند.
متکی افزود: مردم باید با حضور گسترده در انتخابات حماسه ای دیگر خلق کنند چراکه حضور در انتخابات حق است اگر از این حق استفاده نکنیم دیگران استفاده می کنند.
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان حوادث و اتفاقات انتخابات سال 88، مذاکرات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در خصوص ایران و تحریم ها را از مهمترین دلایل انتخاب شعار حماسه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری دانست و عنوان کرد: تمامی حوادث و اتفاقات اخیر زمینه هایی را بوجود آورد که رهبر معظم انقلاب احساس کردند دشمنان نظام و غرب به درس دیگری نیاز دارند تا به واقعیت مردم ایران پی ببرند.
کاندیدای احتمالی دور یازدهم ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در طول 34 سال گذشته ایستادگی ملت ایران روز به روز در برابر فشارها بیشتر شده است اعلام کرد: بیداری اسلامی در منطقه نشات گرفته از انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار جهانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور از جمله بیکاری و گرانی گفت: علت بیکاری‌های امروز و عدم تثبیت قیمت‌ها آن است که تولید ما با تقاضا در جامعه متناسب نیست، تولید شاه کلید حل مشکلات اقتصادی است که باید به آن توجه کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور مقررات، سیستم بانکی و بوروکراسی در جهت حمایت جدی از تولید نیست، تعطیل شدن کارگاه‌های زود بازده بیانگر این است که برنامه ‌ای برای حمایت از تولید ملی نداشته‌ایم. اگر گندم را به قیمت خوراک دام از کشاورز خریدیم و با قیمت گران تر وارد کردیم عملا به کشاورز هشدار می دهیم که تولید نکن.
متکی تاکید کرد: سرمایه گذار ایرانی با رغبت پول خود را در امارات، آلمان و چین، هند، مالزی سرمایه‌گذاری می کند اما نسبت به انجام این کار در ایران بی توجه است. دلیل این موضوع را باید در سیستم بانکی جست؛ چراکه در کشور هایی که اقتصاد آنها سالم است بانک‌ها ظرفیت خود را به تولید و تولید کنندگان پمپاژ می کنند.
وی اظهارداشت: در سالهای اخیر مقام معظم رهبری با نامگذاری سال‌ها به حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی و تلاش مضاعف ... بر اهمیت حل مشکلات اقتصادی تاکید داشته‌اند. رئیس جمهور آینده باید برای خلق حماسه اقتصادی به این بخش توجه ویژه داشته باشد.
متکی با بیان اینکه تحریم تنها 20 درصد در مشکلات اقتصادی نقش داشته است گفت: متاسفانه 80 درصد گرانی ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آثار روانی تحریم هاست و با توجه به قرار گرفتن در شرایط ویژه حق اشتباه در تصمیم گیری ها را نداریم، از برنامه های اصلی رئیس جمهور بعدی باید این باشد که تولید را مقرون به صرفه کند.
کاندیدای احتمالی دولت یازدهم در پاسخ به سوالی که آیا 1+5 منتظر نتیجه انتخابات ایران است، اظهار داشت: به هر حال مذاکره دو سو دارد و طرفین باید برای اصل مذاکره، زمان و یا مکان آن توافق کنند و اگر یک طرف قصه نظرش این است که مدت دیگری مذاکرات ادامه پیدا کند بنده فکر می‌کنم که طرف ایرانی مخالفتی نداشته باشد اما بحث هسته‌ای چارچوب منطقی خود را دارد و ما باید با تدبیر و طراحی سناریوهای مناسب به سمت حل مسئله هسته‌ای برویم.
متکی در خصوص ائتلاف گروه های اصولگرایی نیز گفت: به دلیل تعدد کاندیدا در جبهه اصولگریان ائتلاف های سه نفره و پنج نفره صورت گرفته است اما برای به دست آوردن نتایج انتخابات باید این تعدد کاندیدایی با توافقات کم شود که در حال مذاکره هستیم./936/پ202/ع
ارسال نظرات