۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۶۳۳۳۷
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پیشنهاد کرد:

مقاله علمی پژوهشی محور مصاحبه درس خارج حوزه شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در صورتی که مصاحبه درس خارج مبتنی بر مقاله علمی پژوهشی طلبه باشد، حجم انبوهی از دانش تولید می‌شود که با ورود به چرخه نمایه‌سازی علوم جهان اسلام، رتبه علمی ایران در حوزه علوم انسانی بیش از 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.
حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در پنجمین جشنواره علامه حلی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد، از مدیریت صحیح زندگی با هدف دستیابی به بهره‌وری حداکثری ممکن در چهارچوب مطالبات دین و عقل به عنوان مهم‌ترین فعالیت در زندگی طلبه‌گی، نام برد.

وی با بیان اینکه همه طلاب باید برنامه دقیق، صحیح و روشن داشته باشند، گفت: در هر سطحی از زندگی طلبه‌گی از آغاز راه تا انتها و در هر ساحتی از زندگی طلبه‌گی اعم از آموزش، پژوهش، مدیریت، تبلیغ و تهذیب، برخورداری از یک برنامه دقیق که در آن هم راه و هدف مشخص باشد و هم نقش و تمهید لازم برای امکانات مورد نیاز دیده شود، یک ضرورت است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه همچنین اراده صحیح نسبی، فراهم آمدن امکانات و مقوله زمان را سه عنصر ضروری در این مسیر دانست و گفت: اراده حکیمانه، طلب مبتنی بر خرد و عقل و فراهم آمدن امکانات با کاهش یا افزایش زمان رابطه دیگری برقرار می‌کند که اگر اراده خطا باشد به نتیجه نخواهیم رسید و حتی ارائه صحیح با امکانات ناقص هم مشکل‌ساز است.

وی خواستار برنامه‌ریزی صحیح از سوی طلاب علوم دینی برای رشد روزافزون شد و با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف به یک برنامه و نقشه راه نیاز است، اظهار داشت: پایش و کنترل نقشه راه و نظارت و ارزیابی پیشرفت تنها از طریق یک کارنامه پژوهشی، آموزشی و تبلیغی میسر است.

حجت‌الاسلام عماد تصریح کرد: هر طلبه‌ای باید کارنامه آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی داشته باشد؛ کارنامه تهذیبی باید از سوی خود طلبه و چهار کارنامه دیگر از سوی سازمان طراحی شود و اگر سازمان کارنامه‌های چهارگانه را طراحی نکرد، خود طلبه آن را طراحی و به فعالیت‌هایش نمره دهد.

وی با اشاره به اهمیت نظام آموزش پژوهش محور در حوزه‌های علمیه گفت: اگر می‌گوییم نظام آموزش ما باید پژوهش محور و یا به طریق صحیح‌تر پژوهش‌گرا باشد، ابتدا باید ببینیم برای پژوهش‌گرا شدن نظام آموزش چه تدبیرهایی لازم است و چه تدبیرهای موفقی را تاکنون انجام داده‌ایم که با سخن گفتن صرف در مقوله پژوهشی شدن نظام آموزش، کار پیش نمی‌رود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: اگر 30 هزار طلبه در مقطع درس خارج حوزه در هر سال یک مقاله بنویسند و مصاحبه درس خارج مبتنی بر مقاله علمی پژوهشی خود فرد باشد و از آن دفاع کند، خروجی هر سال 30 هزار مقاله 15 صفحه‌ای خواهد بود و این حجم انبوهی از دانش است که اگر به چرخه نمایه‌سازی و اصطلاح‌سازی علوم جهان اسلام وارد شود، در یک سال رتبه علمی ایران در حوزه علوم انسانی بیش از 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام هر اقدامی در دو ساحت «تمرین و تجربه» و «تولید» بایسته است، خطاب به طلاب جوان توصیه کرد: به هنگام پژوهش نیازها را در ساحت مختلف دانش به درستی بشناسیم و زودتر از هنگام قصد تولید نکنیم و بدانیم تولید استاندارد از سوی کسانی انجام می‌شود که تمرین و تجربه و مهارت لازم را برای انجام آن کار دارند.

حجت‌الاسلام عماد ابراز داشت: هر کاری که انجام می‌دهیم، یک نکته را مدنظر قرار دهیم که امروز در داخل ایران تنها این کار نباید انجام شود، بلکه باید برای انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، سازمان و حوزه‌های علمیه و همه جهان اسلام در تمام نقاط عالم صورت گیرد و بدانیم که نگاه خارج از چارچوب ایران و نگاه به تحولات علمی روز، یک ضرورت است. /920/202/ن

ارسال نظرات