۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۶۳۴۷۲

چند خبر فرهنگی از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ مشاور امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره کوثر در مشهد خبر داد.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، عفت شریعتی در چهارمین جلسه ستاد برگزاری جشنواره میلاد کوثر که در سالن اجتماعات این اداره برگزاری شد از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره کوثر در مشهد خبر داد و گفت: ما در یک کشور شیعه و ولایی هستیم در دهه چهارم انقلاب می باشیم زمان آن رسیده که زنان ما با سیره و معارف زنان آسمانی ما آشنا شوند.

 

وی افزود: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به دو نفر عنوان پاره تن را اختصاص داده اند یکی امام رضا(ع) و دیگری حضرت فاطمه(س) است به همین دلیل ما مشهد را برای برگزاری اختتامیه جشنواره در نظر گرفتیم و با توجه به این که کلید جشنواره کوثر برای ایجاد دبیرخانه دائمی در شهر مقدس مشهد زده می شود، باید صادرات معنوی و فرهنگی را از شهر مقدس مشهد داشته باشیم.

 

در این جلسه سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گزارشی از بخش های مختلف جشنواره ارائه کرد و گفت: برگزاری جشنواره شعر کوثر با حضور شخصیت ها و شعرای استانی و ملی، جشنواره پیامک ادبی کوثر ، همایش های تبلیغی و ترویجی، جشنواره علوم و هنرهای قرآنی، کارگاه خوشنویسی، نمایشگاه پوستر و عکس، نمایشگاه مد و لباس، نمایشگاه کتاب و نرم افزار، نمایشگاه مطبوعات از برنامه های این جشنواره است.

 

لازم به ذکر است جشنواره «میلاد کوثر» به صورت ملی سوم اردیبهشت ماه در تالار وحدت تهران افتتاح و یازدهم این ماه در مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به پایان می رسد.

 

ارسال 250 اثر به جشنواره شعر کوثر

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از ارسال 250 اثر به جشنواره شعر کوثر خبر داد.

 

حسین مسگرانی افزود: آخرین اخبار آثار ارسالی جشنواره شعر کوثر حدود 250 اثر می باشد که از طریق پست الکترونیکی به این جشنواره رسیده است.

 

وی مهلت ارسال آثار به این جشنواره را پنجم اردیبهشت ماه عنوان کرد و ابراز داشت: علاقمندان می توانند آثار خود را به آدرس پست الکترونیگی دبیرخانه این جشنواره به آدرس adabi.ostan@yahoo.com ارسال کنند.

 

مسگرانی از برگزاری اختتامیه جشنواره در دهم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: تاکنون حضور علیرضا قزوه، قادر طراوت پور که از داوران جشنواره می باشند در اختتامیه قطعی شده است در نظر داریم چند شاعر مطرح کشوری نیز در اختتامیه حضور داشته باشند.

 

جایگاه شعرآیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است

علیرضا قزوه اظهار داشت: جایگاه امروز شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است چرا که این  شعر از جان و دل شاعر متعهد ریشه می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر کسی ناشناخته وارد این حیطه شود آسیب‌پذیر خواهد بود، حالا عده‌ای بدون پشتوانه‌ شناخت و معرفت دست به خلق شعر می‌زنند، ماندگاری چندانی ندارد.

 

وی با بیان این که شاعر باید برای سرودن شعر آیینی با دو بال احساس و اندیشه حرکت کند ادامه داد: انقلاب اسلامی تمهیدی برای سرودن شعر فراهم کرد به طوری که از جهت تنوع و کیفیت ،شعر آیینی رشد داشته است.

 

وی اضافه کرد: در دهه اول انقلاب تنها به تعداد انگشتان دست شاعر آیینی وجود داشت اما در دهه سوم بیش از 100 شاعر آیینی ترکیب بند عاشورایی وجود دارد.

 

قزوه با بیان این که یکی از اهداف سرودن اشعار آیینی انتقال پیام و مفاهیم دینی به مردم بوده است، تاکید کرد: بعد از انقلاب، توجه به شعر آیینی شده بسیار پررنگ شده است چرا که سلیقه مردم نیز به سمت این شعر گرایش یافته است.

 

نخستین آزمون کتبی طرح ملی حفظ همزمان در سراسر کشور برگزار می شود

 

حجت الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بیان داشت: اولین آزمون کتبی طرح تربیت حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور روز جمعه 13اردیبهشت ماه ساعت 10 همزمان در سراسر کشور در امامزادگان و بقاع متبرکه سطح شهر برگزار می شود.

 

وی عنوان کرد: این آزمون در سه رده سنی برگزار خواهد شد، در رده سنی 7 تا 12 سال جزء 30 ، 13 تا 18 سال جزء 30 و جزء یک و 19 سال به بالا جزء 30، جزء یک و جزء 2 آزمون گرفته می شود.

 

حجت الاسلام آخوندی اظهار داشت: آزمون شفاهی طرح تربیت حافظان قرآن کریم اسفندماه سال گذشته به صورت همزمان در کل کشور برگزار شد.

 

وی خاطر نشان کرد: کسانی که در آزمون کتبی و شفاهی حد نصاب را کسب کنند گواهینامه حفظ از طرف سازمان اوقاف در تهران برای آنان صادر می شود.


خراسان رضوی؛ حائز رتبه برتر مرحله تیمی مسابقات قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور

 

مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم و اذان ویژه کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان های تابعه و نیز سومین دوره مسابقات اختران در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

واحدی، دبیر این مسابقات اظهار داشت: این مسابقات در سه مرحله استانی، منطقه ای و کشوری در چهار رشته حفظ، قرائت، مفاهیم و اذان    برگزار شده است که از دو هزار نفر شرکت کننده 340 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

 

وی با بیان این که مرحله منطقه ای با میزبانی استان های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، همدان، خراسان رضوی برگزارشده است، ابراز داشت: استان خراسان رضوی در مرحله تیمی حائز رتبه اول شده است و مقام دوم به استان اصفهان و گیلان به طور مشترک و رده سوم به استان مرکزی اختصاص یافت است.

 

واحدی یادآور شد: مرحله دهم این مسابقات در تابستان امسال برگزار می شود.

 

بر اساس این گزارش، در مسابقه اختران در قسمت خانم ها، عادله شیخی مهر آبادی، ربابه شایق کارگر به ترتیب در رشته های قرائت و حفظ حائز رتبه برتر شدند، و در قسمت برادران نیز علی علیخانی، حسن فقیه، سید محمد طباطبائی مقدم  به ترتیب در رشته های حفظ و قرائت و اذان رتبه های اول را کسب کردند.

 

همچنین فاطمه مداح، مریم السادات مصطفوی، معصومه خدابنده لو، صادق قربانی شیرازی، علی خلیلی پور، امیر محمد نجاتی رتبه های اول در رشته های قرائت، مفاهیم و حفظ را در نهمین دوره این مسابقات کسب کردند./930/د101/س

ارسال نظرات