۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۶۳۵۹۱

بررسی واژه «عزت» در برنامه رادیویی «نسیم واژه‌ها»

خبرگزاری رسا ـ برنامه «نسیم واژه‌ها» در بررسی وجوه قرآنی واژگان، امروز شنبه 7 اردیبهشت ماه وجوه معنایی واژه «عزت» را بررسی می کند.
راديو قرآن

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن، در برنامه «نسیم واژه ها» شنبه 7 اردیبهشت ماه وجوه معنایی واژه «عزت» در قرآن بررسی می شود.

عزت از مفاهیم مورد تأکید خداوند در قرآن کریم است که آن را از صفات برجسته مؤمنین برمی‌شمرد البته خداوند مبدأ و منشأ عزت را از آن خودش می‌داند و آن را به کسانی که طالب عزت باشند، عطا می‌کند و یکی از نام‌های خداوند عزیز می‌باشد و در سوره فاطر آیه 10 می فرماید «مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً».

ماده عزت در قرآن به صورت‌های گوناگون ذکر شده است و صلابت و نفوذ‌ناپذیری به عنوان یک اصل در معنای آن لحاظ شده است.

عزت در فرهنگ قرآن گاهی مذموم است و آن نفوذناپذیری در برابر حق است که کس در مقابل حق سر تسلیم فرود نیاورد که این نوع عزت در حقیقت ذلت است و گاهی ممدوح و مورد ستایش قرار گرفته است و آن شکست‌ناپذیری در برابر باطل است.

در آیه 82 سوره «ص» معنای بزرگواری ودر آیه 2 همین سوره معنای «حمیت و تعصب» دارد البته در آیه 54 سوره مائده نیز «عزیز» در معنای درشتی و سختی  به کار رفته است.

عزیز به معنای سختی و ناگوار هم در قرآن آمده است که می‌توان به آیه 128 سوره توبه اشاره کرد.

در سوره مبارکه حشر آیه 23 نیز که می خوانیم «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ» عزیز به معنای ارجمند بی همتا و غالبی که هرگز مغلوب نمی‌شود آمده است.

شایان ذکر است؛ برنامه «نسیم واژه‌ها» به بررسی اشتراک لفظی واژگان می‌پردازد و این برنامه به همت گروه قرآن و اندیشه رادیو قرآن و سردبیری و پژوهش سمیرا قنبری و تهیه کنندگی فاطمه گنجی روزهای زوج ساعت 16:45 بر روی موج اف ام ردیف 100 مگاهرتز پخش می شود./959/د102/ص

ارسال نظرات