۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۶۳۸۷۹
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

حب دنیا محور دعواهای اجتماعی مردم است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه، حب دنیا را محور دعواهای اجتماعی مردم دانست و گفت: علت اصلی رواج تجمل گرایی، الگو برداری اعضای جامعه از زندگی مسؤولانی است که گرفتار دنیا طلبی شده‌اند.
تجمل گرايي و مصرف گرايي
حجت‌الاسلام علی زمانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسش‌های«تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: تجمل‌گرایی زمانی مطرح می شود که انسان خارج از نیاز‌های خود به دنبال لوازم زندگی باشد و بکوشد امکاناتی که محوریتی در زندگی او ندارد و از ارزش پایینی برخوردار است، برای خود فراهم کند.
 
وی در ادامه افزود: اصل تجمل گرایی از نظر اسلام مورد مذمت قرار گرفته و پسندیده نیست، زیرا حب دنیا در آن است، استفاده از امکانات دنیا با دوستی دنیا تفاوت دارد، اگرچه حضرت سلیمان تمام دنیا و نیرو‌های دنیایی را در اختیار داشت اما این به معنای دوستی و گرایش به دنیا نیست، بلکه او از امکانات دنیا برای حاکمیت احکام الهی در زمین استفاده کرده است.
 
الگو برداری مردم از زندگی مسؤولان دنیاطلب علت رواج تجمل‌گرایی
این استاد حوزه در بیان علت رواج تجمل‌گرایی در میان جامعه اظهار کرد: علت اصلی رواج تجمل گرایی به دلیل الگو برداری اعضای جامعه از زندگی مسؤولانی است که به واسطه جایگاه اجتماعی گرفتار دنیا طلبی شده اند، زیرا این امر سبب می‌شود مردم با نگاه به عملکرد و زندگی آنان، آن را الگویی برای خود قرار دهند.
 
وی ادامه داد: هر چه قدر بزرگان ما زاهد‌تر باشند به مراتب مردم ما نیز زاهد‌تر بوده، و برای حب دنیا با یکدیگر درگیر نخواهند شد، ازاین رو اگر کسانی که در جامعه از شخصیت های سرشناس و مشهوری بوده و نیز از وجهه خاصی برخوردار هستند به دنبال دنیا طلبی و تجملات باشند، این امر اثری سو در میان جامعه و مردم خواهد داشت و سبب افزایش دوستی دنیا در قلب آنان می‌شود.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به آفت های حاصل از تجمل‌گرایی در میان جامعه گفت: وقتی الگوهای زندگی در بین مردم تغییر یابد و روش زندگی به سمت مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی حرکت کند به مراتب اختلافات طبقاتی در جامعه بروز خواهد کرد،  که یکی از آن اختلافات در زمینه اجتماعی، روانی و دینی خواهد بود.
 
حب دنیا محور همه دعواهای اجتماعی مردم
وی در ادامه تأکید کرد: حب دنیا محور تمامی دعواهای اجتماعی مردم است، از این رو یک از پیامد‌ها آن ایجاد تنفر در میان افراد جامعه است زیرا به واسطه حب دنیا و تجمل گرایی است که حس حسادت و دشمنی در میان انسان‌ها ایجاد شده و نیز در برخی نیز سبب تکبر و فخر خواهد شد. 
 
حجت الاسلام زمانی در بیان آفت های پیش روی تجمل گرایی به طور ویژه در میان طلاب ابراز کرد: آفت آن در جامعه از همه بدتر است، طلاب در زندگی خود جدای تهذیب نفس و تقوا باید ظاهر زندگی خود را نیز رعایت و مطابق با آموزه‌های دین و عرف جامعه نمایند، زیرا در صورت بروز تجمل‌گرایی در قشر طلبه این امر سبب آفتی خواهد شد که به مراتب آفت آن برای جامعه از همه بدتر خواهد بود.
 
ضرورت حفظ ظواهر اسلامی در زندگی روحانیت
وی تصریح کرد: همان گونه که طلاب در باطن خود از حب دنیا دوری می جویند، باید در زندگی دنیایی نیز ظواهر آن را رعایت کنند زیرا آنان الگو‌های ظاهری دین در جامعه هستند و عموم جامعه به واسطه عملکرد آنان پیش رفته و عمل خواهند کرد از این رو طلاب به سبب تأثیر پذیری زیاد در جامعه می‌توانند در دین و اعتقادات مردم و سبک زندگی آنان تأثیر بسیاری بگذارند.
 
این استاد حوزه در بیان راه کارهای موجود برای ترک تجمل گرایی در جامعه اظهار داشت: نخست باید خود برای ترک تجمل‌گرایی بکوشیم، از این رو باید ابتدا به درستی تجمل گرایی را شناخته و نسبت به آن برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم.
 
وی در پایان افزود: اگر بزرگان دین و نظام اسلامی ظاهر و باطن زندگی خود را از تجمل‌گرایی خالی کنند و ساده زیستی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند قطعاً عملکرد آن ها در جامعه اثری مثبت خواهد داشت و مردم را از هر گونه دنیا طلبی و تجمل‌گرایی به دور خواهد کرد.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت302/ی
ارسال نظرات