۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۶۴۰۱۳
علی مطهری مدعی شد؛

اتفاق نظر اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات 88/ هاشمی بهترین گزینه است

خبرگزاری رسا ـ علی مطهری بهترین گزینه انتخاباتی در شرایط حاضر را هاشمی رفسنجانی دانست و با بیان این‌که جریان انحرافی به دنبال اسلام بدون روحانیت است گفت: در سال 88 بنده به این نتیجه رسیدم که دکتر احمدی نژاد شایسته ادامه مدیریت کشور نیست.
نشست سياسي علي مطهري در دانشگاه قرآن و حديث - شهرري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نشست انتخاباتی دانشکده قرآن و حدیث شهرری به تبیین تهدیدها و فرصت‌های پیش رو در انتخابات پرداخت و با بیان این‌که جریان انحرافی بیداری انسانی را قبول دارد نه بیداری اسلامی را، تاکید داشت: جریان انحرافی نگاه اسلامی ندارند بلکه نگاه انسانی دارند که این‌ها انحراف از دین است، این‌ها اسلام منهای روحانیت را قبول دارند.


مطهری بر اجباری نبودن ایمان، تفکر و رشد تاکید کرد و گفت: ایمان به پذیرش قلب و عقل است و برای همین پذیرش اصول دین نمی‌تواند تقلیدی باشد و این موید این است که پذیرش دین اجباری نیست و اساسا کمال مطلوب با اجبار میسر نمی شود.


وی با بیان این‌که اسلام نمی‌خواهد ما راست بگوییم بلکه می‌خواهد ما راستگو بشویم عنوان داشت: از نظر قانون اگر کسی دروغ گفت و ضرری به کسی رسید، باید مجازات شود ولی اخلاق از ما می‌خواهد راستگو باشیم و روح ما به گونه‌ای شده باشد که نتوانیم دروغ بگوییم که چیزهایی مانند این اجبار بردار نیست.


مطهری ضمن اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) وسوسه در تفکر خلقت را از چیزهایی دانست که در دین ما به صورت مطلق نهی نشده است و با بیان این‌که این مشروط به این است که به دنبال تحقیق برویم و شک منزل خوبی نیست و در روایات نیز این که شک موجب رفتن به دنبال خداشناسی شود عین ایمان تلقی شده است تاکید داشت: یکی از دیگر چیزهایی که با اجبار فراهم نمی شود، رشد فکری است.


نماینده مردم تهران افزود: تربیت انسان از قبیل هدایت و آزاد گذاشتن است و رشد انسان نیز از همین راه به دست می آید و  استاد مطهری نیز قبل از سال 48 که انتخاباتی مطرح نبود عنوان می کند یک ملت صدبار هم اشتباه کند باید آزاد باشد تا رشد فکری پیدا کند.


علی مطهری در تبیین آسیب‌های انتخابات عنوان داشت: یکی از آسیب ها در انتخابات ریاست جمهوری، وارد کردن ولایت فقیه در انتخابات است و دقت بفرمایید بنده وارد کردن را آسیب می‌دانم و وارد شدن وی در انتخابات را صحیح می‌دانم.


وی افزود: خود ولی فقیه اعلام می‌کند که من یک رای بیشتر ندارم و کسی از آن اطلاع ندارد ولی کسانی هستند که عنوان می‌کنند که بنده منبع موثق دارم که نظر ایشان به فلان فرد است و اگر کسی به غیر او رای دهد، التزام به ولایت فقیه ندارد، مردم ما هم از آن جا که مذهبی و اهل دیانت هستند با این گفته‌ها برای آن فرد تبلیغات می‌کنند و از سوی دیگر کسانی نیز در برابر این گفته‌ها به مخالفت برمی‌خیزند و می‌گویند ولی فقیه نباید در انتخابات دخالت کند.


مطهری ادامه داد: این اتفاقی که در سال 88 افتاد به همین شکل بود؛ در آن سال بنده به این نتیجه رسیدم که دکتر احمدی نژاد شایسته ادامه مدیریت کشور نیست و به اصولگرایان رجوع کردم تا به اتفاق نظر بر روی دکتر ولایتی برسند و جالب این است که قریب 95 درصد اصولگرایان هم موافق این حرف بنده بودند ولی عنوان می‌کردند به نظر ما نگاه رهبر به آقای احمدی نژاد ‌است و با آقای خاتمی و اصلاح طلبان نیز صحبت کردم که نظرشان همین بود و به من گفتند اگر اصولگرایان بر روی آقای ولایتی به اجماع برسند بنده با آقای موسوی صحبت می‌کنم که نیاید و نظر آقای هاشمی هم همین بود و گفتند چنانچه اصول‌گرایان در مورد آقای ولایتی به اجماع برسند، بنده با آقای خاتمی و آقای موسوی صحبت خواهم کرد تا به نفع ایشان کنار بکشند.


مطهری بار دیگر تاکید داشت: آسیب اول وارد کردن رهبر به انتخابات است نه وارد شدن ایشان و نقش رهبر در انتخابات ریاست جمهوری از طریق شورای نگهبان اعمال می‌شود و این هم درست است چون رهبر نظام به عنوان یک فرد ایدئولوگ و اسلام شناس چنین حقی را دارد.


نماینده مردم تهران، آسیب دوم انتخابات را ورود نیروهای مسلح در انتخابات دانست و بیان داشت: این‌ها معتقدند ما حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی هستیم و اگر ببینیم روی کار آمدن کسی برای نظام خطرناک است در عرصه حضور پیدا می‌کنیم در حالی که امام فرمودند نیروهای نظامی وارد مسائل سیاسی نشوند.


وی ادامه داد: این بند قانون اساسی که این نیروها را مکلف به صیانت و حفظ نظام می‌کند در برابر گروه‌هایی چون پژاک و منافقین است نه عرصه‌های سیاسی و بنابر قانون نیز این‌ها نباید در عرصه‌های سیاسی دخالت کنند و اخیرا هم گویا اختلاف نظرهایی بین آن‌ها بوده است که آیا در انتخابات حضور داشته باشند یا نه، خوشبختانه شنیدم که رهبر انقلاب اخیرا به این‌ها تذکری هم دادند.


مطهری در تبیین آسیب‌ها در حوزه بررسی صلاحیت‌ها با بیان این‌که من معتقدم در بررسی صلاحیت‌ها، در جاهایی باید سخت گیری و در جاهایی سهل گیری باشد اظهار داشت: در مورد منتقدین نظام باید سهل گیری باشد، حتی اگر انتقاداتی به ولایت فقیه دارند زیرا التزام به ولایت فقیه در عمل مد نظر است نه در تفکر و ایشان (رهبر معظم انقلاب) هم فرمودند مرز التزام به ولایت فقیه التزام به احکام حکومتی است.


وی ادامه داد: در استیضاح وزیر کار ایشان گفتند این کار غلط بود و وقتی از من مصاحبه کردند و من گفتم به نظر من این وزیر یک سال عمل به قانون را معلق گذاشته بود و استیضاح وی درست بود ولی اگر رهبر قبل از استیضاح می‌گفتند ما این کار را نمی‌کردیم زیرا باید در عمل التزام به ایشان داشته باشیم و باید حوزه نظر و عمل را از هم جدا کنیم و فکر نکنیم التزام به ولایت فقیه به این معنی است که در همه نظرات سیاسی و اجتماعی نظر ما عین نظر رهبری باشد، ولی آن جایی که رهبر دستور و حکم حکومتی دادند در آنجا باید اطاعت کنیم.


مطهری در تبیین جاهایی که باید در رد صلاحیت‌ها سخت گرفت با بیان این که وقتی نامزدی گرایش‌های غلط اسلامی دارد در آنجا نباید سهل گیری شود و باید سخت گیری شود، گفت: وقتی نامزدی می‌گوید دوره اسلام‌گرایی دیگر گذشت و وقتی از اسلام‌گرایی بگوییم یادآور طالبان و القاعده است و از اسلام گفتن ما یادآور اینهاست و ما باید از ایران بگوییم، این‌ها را باید سخت گرفت.


وی در اشاره به تاثیر این گفته این‌ها که «باید از برداشت ایرانی از اسلام بگوییم» در جهان اسلام، اظهار داشت: اگر هر قومی، اسلامی از نوع قوم خود ارائه کنند و ما بگوییم اسلام ایرانی و ترک‌ها بگویند اسلام ترکی و عرب‌ها بگویند اسلام عربی چه اتفاقی می‌افتد و این‌که آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود گفت «مدل مدیریتی ما مدیریت کوروش است» و جشن نوروزی که می‌خواستند در تخت جمشید بگیرند که در نهایت با اعتراض‌هایی که شد و اعتراض شخص رهبر در تهران در حد محدود برگزار شد به چه معنی است؟


مطهری ادامه داد: این که از کوروش و داریوش حرف بزنیم بد نیست اما این کارهایی از این جنس مشکوک است و در واقع این‌ها می‌خواهند ایران را همچون شاه به ایران قبل از اسلام برگردانند در حالی‌که همان طور که شاه در این کار موفق نشد دیگران نیز موفق به این کار نخواهند شد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد نظر احمدی نژاد در حوزه عفاف و حجاب عنوان داشت: وقتی از آقای رییس جمهور سوال شد که چرا قوانین عفاف و حجاب را پیاده و پیگیری نمی کنید، عنوان داشت این قدر به جوان ها گیر ندهید! بگذارید راحت باشند! مگر شما خودتان گناه نمی کنید؟! شما حساب کنید وقتی رییس جمهور این طور سهل انگاری می کند آیا چراغ سبزی به آن‌هایی نیست که به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند؟


مطهری در ادامه تبیین نگاه‌ها و نظریات اعتقادی جریان انحرافی با اشاره به این که این‌ها اعلام می کنند «اسلام یعنی توحید، انسانیت، ازادی و عشق به همه انسان‌ها و اسلام هم همین را می گوید و دین یهود نیز همین را می‌گوید و دین مسیحیت نیز همین را می گوید» و با بیان این‌که این‌ها مدام شعار انسانیت را می‌دهند، عنوان داشت: این عشق به تمام انسان‌ها با این معنایی که این‌ها تعبیر می‌کنند در اسلام پذیرفته نیست و در اسلام رابطه مسلمان با انسان مومن و کافر متفاوت است.


وی با تاکید بر این‌که جریان انحرافی اسلام منهای روحانیت را قبول دارند، اظهار داشت: شهید مطهری نیز در قبال وحدتی که یک عده از مذهبیون می‌خواستند با کمونیست‌ها داشته باشند تا بر علیه شاه متحد شوند اعتراض می‌کند و می‌گوید ما از همین الان باید اعلام کنیم راه ما جدای از کمونیست‌هایی است که اسلام منهای روحانیت را قبول دارند و در آنجا شهید بهشتی موافق اتحاد تا پیروزی علیه شاه بود که آیت الله خرم آبادی مامور شدند به نجف رفتند و از امام سوال کردند و امام نظر استاد مطهری را تایید کردند و گفتند اسلام بدون روحانیت، کشور بدون طبیب است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مشارکت مردم در انتخابات در تهدیدها، تحریم‌ها و رفتارهای غرب حتما تاثیر خواهد گذاشت عنوان داشت: سیاست غربی‌ها در این است که ابتدا کشورها را از درون خالی می‌کنند تا بعد با آرامش وارد آن کشور شوند، در مورد عراق و افغانستان هم همین کار را کردند و در مورد سوریه هم همین طور دارند عمل می‌کنند و در مورد ایران هم به دنبال همین هستند.


وی در بیان اهمیت حضور و مشارکت حداکثری مردم افزود: چنانچه مشارکت 70 درصدی در این انتخابات رخ بدهد، در همه سیاست‌های غربی‌ها اثر خواهد گذاشت و حتی وضعیت اقتصادی ما نیز بهبود پیدا خواهد کرد و باید تلاش کنیم تا حضور پرشور و حداکثری صورت بگیرد تا وضعیت اقتصادی ما نیز بهبود پیدا کند.


مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: نظر من این است که در این دوره که یک دوره بحرانی است و ما در شرایط اضطرار قرار گرفتیم، صالح‌ترین فردی که می تواند به کشور سر و سامان به کشور دهد آقای هاشمی است اما در شرایط عادی من طرفدار آن تز ولایت فقیه هستیم که روحانیون پست‌های حکومتی را اشغال نکنند مگر در اضطرار  و روحانیت دولتی نشود و همچنان در کنار مردم قرار بگیرند.


وی افزود: من فکر می‌کنم ما الان در آن شرایط اضطرار هستیم و این دوره، دوره‌ای نیست که افراد کم تجربه وارد کار شوند و ستونی را می‌خواهد که افراد را از گرایش‌های مختلف دور هم ایجاد کند و معتقدم با نفوذی که آقای هاشمی در کشورهای عربی و شناختی که از کشورهای غربی دارند، می‌تواند روابط ما را با کشورهای عربی و غربی بهبود دهد.


مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این‌که آیا با وجود تخریب‌هایی که در مورد شخص آقای هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری، به قدرت طلبی وی تعبیر نخواهد شد؟ گفت: من به وی پیشنهاد دادم برای یک دوره 4 ساله بیایند اما این که یک عده‌ای فکر کنند ایشان قدرت طلب هستند این طور نیست و در سال 84 هم گفتند اگر اصولگرایان روی یکی از این سه نفر یعنی آقای ولایتی، قالیباف و لاریجانی اتفاق کنند، نخواهم آمد زیرا ایشان نگران حضور احمدی نژاد بودند.

 

وی افزود: فکر می‌کنم کسی که دوبار رییس جمهور شده است دیگر به دنبال قدرت نیست و تخریب‌هایی که می‌فرمایید درست نبوده است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این‌که واکنش آقای احمدی نژاد به رد صلاحیت مشایی چه خواهد بود گفت: این سوال را باید از خود ایشان بپرسید اما قرائن و علامت‌ها نشان می‌دهد که ایشان سکوت نخواهد کرد و مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد زیرا ایشان یک نگاه اعتقادی به آقای مشایی دارند و ایشان را مراد خود می‌دانند و حتما از ایشان کرامت‌هایی هم دیده‌اند و همین حرف‌هایی که ایشان امروز می‌زنند، نشان می‌دهد که دارند می‌گویند اگر رد صلاحیت شود وارد ماجرا خواهم شد.


وی در خصوص حضور خاتمی در انتخابات اظهار داشت: اگر قرار است یک حماسه انتخاباتی برای اصلاح طلبان اتفاق بیفتد کاندیدای حداکثری آن‌ها نیز خاتمی است و برای ایجاد شور انتخاباتی باید وارد بشوند و البته تهدید شدند که رد صلاحیت خواهد شد و این رد صلاحیت هم خودش می‌تواند از برکات نظام باشد که انعطاف و تحمل نظام در برابر مخالفان را نشان می‌دهد.


مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی که چرا در فتنه 88 در برابر سران فتنه موضع شفافی اتخاذ نکردید و هیچ گاه از تعبیر فتنه استفاده نکردید گفت: اولین کسی که تعبیر فتنه را به کار برد بنده پس از گذشت سه روز از انتخابات بودم که در یک برنامه تلویزیونی گوینده از من سوال کرد به نظر شما تقلب صورت گرفته یا نه  و من در جایی‌که کمتر کسی جرات اظهار نظر داشت این تعبیر را آوردم و گفتم فتنه یعنی چی فتنه در جایی است که آنقدر حق و باطل در همه پیچیده شده است و فضا پر از گرد و غبار است که باید مدتی صبر کنیم تا غبارها بنشیند و هوا صاف شود تا بتوانیم حق و باطل را از هم تشخیص بدهیم.


وی افزود: من همان‌جا گفتم که در شمارش آرا تقلبی صورت نگرفته و در روستاها و شهرهای کوچک آرای اقای احمدی نژاد بیشتر بوده و آقای موسوی فقط آرای تهران را می‌بیند ولی وی پیش از انتخابات کارهایی مانند توزیع پول کردند که می توانست مصادیق خرید رای باشد و بنده نوع برخورد با معترضان و این روش خشن را قبول نداشتم و هنوز هم ندارم و معتقدم باید به آنها اجازه داده می‌شد تا حرفشان را در صدا و سیما بزنند و آرام آرام آن غوغاها بخوابد، این 30 -40 نفری که در آن ایام کشته شدند در شان نظام جمهوری اسلامی نبود.


مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این‌که  آیا با تایید صلاحیت خاتمی که یکی از سران فتنه تلقی می‌شود، در نگاه مردم مشروعیت شورای نگهبان زیر سوال نمی رود، عنوان داشت: یک وقت ما فردی را به خاطر منتقد بودن زیر سوال می بریم و یک موقعی است که آن فرد با اسلام مشکل دارد و خاتمی یک منتقد نظام است و از سران فتنه نبوده و وی معترض به انتخابات بود.


وی ادامه داد: مردم هم وی را به عنوان فتنه‌گر نمی‌شناسند، شما فقط رجانیوز و کیهان را مطالعه نکنید، دیدگاه کل مردم را ببینید، وقتی رهبری امر به سکوت کردند و عنوان کردند که اردوکشی‌های خیابانی را تمام کنید خاتمی به این فرمایش رهبر احترام گذاشت و سکوت کرد.


نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر این که در چه صورت اصولگرایان به اجماع می‌رسند، گفت: در صورتی که آقای خاتمی بیاید این ها به نامزد واحد خواهند رسید وگرنه بعید می‌دانم این ها به اجماع برسند.


مطهری در پاسخ به این سوال که آیا استفاده آقای احمدی نژاد از بیت المال برای تبلیغ آقای مشایی سوء استفاده از بیت المال نیست؟ گفت: تحقیق کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که برنامه استادیوم آزادی 50 میلیارد تومان هزینه داشته است و از تمام شهرها افرادی را دعوت کرده بودند و سوال این است که این همه هزینه از کجا تامین شده است.


وی افزود: این سفرهای استانی نیز وقتی در همه آنها آقای احمدی نژاد پرچم ایران را به آقای مشایی می‌دهد، مشخص است که تبلیغاتی است و اینها به نوعی اداره کشور را رها کرده‌اند، این جفای در حق مردم است و همه این‌ها تخلف است که از سوی مجلس باید نظارت و رسیدگی شود ولی اقای احمدی نژاد روی همه را کم کرده است دیگر و مجلس هم برای او لنگ انداخته است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که شما اصولگرا هستید یا اصلاح طلب عنوان داشت: من به معنای امروزی نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب ولی به معنی لغوی بنده هم خودم را اصولگرا می‌دانم و هم اصلاح طلب، بنده در حوزه فرهنگی به اصولگرایان نزدیکم و در مسائل شهروندی به اصلاح طلب‌ها نزدیکم لذا هیچ کدام از اینها نیستم.


مطهری در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه حجاب موافق این نیستید که اوج بدحجابی در دوره آقای خاتمی بوده است گفت: اوج بدحجابی در دوره اقای احمدی نژاد بوده است نه اقای خاتمی، می‌توانید در خیابان‌ها نگاه کنید و نظر بدهید و چراغ سبزهایی که آقای احمدی نژاد به افراد هنجار شکن داده‌اند را ببینید.


وی در دفاع از سابقه آقای هاشمی و انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم عنوان داشت: آقای هاشمی پس از جنگ، با پنج میلیارد کسری بودجه دولت را به دست گرفت و تولید را در کشور راه انداخت در حالی‌که در این 8 سال بیش از تمام صد سال گذشته درآمد نفتی داشتیم ولی رشد اقتصادی نداشتیم و به این وضع اقتصادی رسیده‌ایم.


نماینده مردم تهران در پاسخ به این‌که شما که خود را مطیع رهبر می‌دانید چطور ‌آقای موسوی و کروبی را بی‌گناه می‌دانید و در ماجرای ستار بهشتی چرا از اقای نوری زاد حمایت کردید گفت: من از رفتاری که پلیس فتا با ستار بهشتی داشته است انتقاد کردم و گفتم شما نباید با یک وبلاگ نویسی که وبلاگش حداکثر 8 بیننده در روز دارد چنین برخورد می‌کردید و من آقای نوری زاد را مثال زدم که این اقای نورای زاد که خیلی قوی‌تر از ستار بهشتی هست و این همه حرف میزند چه تاثیری داشته است که یک وب‌لاگ نویس معمولی داشته باشد.


وی با بیان این که حرف بنده این بود که این قدر از منتقدین نترسند و برخورد خشن نداشته باشند گفت: بنده اقای نوری زاد را تایید نمی‌کنم و ایشان در مواردی خیلی توهین می‌کنند.

 

مطهری در پاسخ به سوال نخست این دانشجو ادامه داد: بنده این کار آقای موسوی که مردم را به خیابان ها دعوت کرده بود غلط می‌دانستم و عنوان هم کردم که وی باید اعلام می‌کرد به نظر بنده تقلب شده است اما رای شورای نگهبان را می‌پذیرم./959/پ202/ص  

 

 

ارسال نظرات