۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۶۴۱۸۹
محمدرضا عارف:

کرسی های آزاد اندیشی به دلیل تنگ نظری رونق نگرفت

خبرگزاری رسا ـ نامزد احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت خواستار پیگیری جدی تحول در علوم انسانی و کرسی‌های آزاد اندیشی شد و گفت: توسعه الهیات در دانشگاه در مجموع ناموفق نبوده ولی اگر دانشگاهی توسط حوزه علمیه احداث شود بهتر است.
محمدرضا عارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف، نامزد احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صبح امروز سه‌شنبه دهم اردیبهشت‌ماه در جمع دانشجویان پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث، با اشاره به بیاناتی از امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب گفت: دغدغه اصلی امام و رهبری همراه شدن حوزه و دانشگاه به عنوان دو بخش بزرگ و دو بال انقلاب بوده و هست و نگاه عمیق و کلان و دراز مدت به این دو مرکز مهم دیده می‌شود.

عارف با بیان این‌که بحث وحدت حوزه و دانشگاه قبل از انقلاب فرهنگی هم مطرح بوده و در مبارزات مردمی اواخر دهه پنجاه این بحث بین انقلابیون وجود داشت، گفت: یکی از اقدامات موفق در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه، ارائه دروس معارف اسلامی است که باعث می‌شود استادان حوزوی به دانشگاه بیایند و این رفت و آمد زمینه را برای این یادگار ارزشمند انقلاب فراهم می‌کند.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر این‌که اقدامات صورت گرفته در این راستا با آنچه که می‌بایست باشد فاصله دارد، گفت: وقتی دروس اسلامی مطرح می‌شود بلافاصله اسامی استادان مطرح در ذهن می‌آید و ارائه دروس معارف باید بهانه‌ای باشد برای حضور جدی استادان مطرح حوزه در دانشگاه.

وی تاسیس دانشگاه‌هایی مانند قرآن و حدیث، امام صادق(ع)، مفید و رضوی را نمونه‌های موفق ایجاد پل ارتباطی بین حوزه و دانشگاه دانست و گفت: توسعه الهیات در دانشگاه در مجموع ناموفق نبوده ولی اگر دانشگاهی توسط حوزه علمیه احداث شود بهتر است مانند موسسه آموزش عالی طلاب که بعدا تبدیل به دانشگاه شد.

عارف در ادامه با بیان این‌که کرسی‌های آزاداندیشی بحث بسیار مهمی هستند که به دلیل تنگ‌نظری‌ها و فضای بسته حاکم بر دانشگاه‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته است، گفت: این مسأله یکی از مطالبات جدی رهبری از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است اما عملکرد مطلوب نبوده و جنبه شعاری پیدا کرده است.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که نباید با اعمال مسائل امنیتی و تنگ‌نظری‌ها از کرسی آزاداندیشی جلوگیری شود، گفت: در یک محیط علمی بدون برچسب زدن باید هر کسی بتواند هر نظری دارد مطرح کند، مدیریت کشور این ظرفیت و سعه صدر را ندارد که بگذارد دو استاد با یکدیگر بحث کنند و برچسب لائیک، ضد ولایت و لیبرالیست نخورند.

وی با تاکید بر این‌که نباید مباحث کرسی‌های آزاداندیشی به رسانه‌ها کشیده شود، گفت: اگر ما مسائل را رشد می‌دادیم یک نویسنده به خودش اجازه نمی‌داد یک شخصیت برجسته انقلاب را محکوم کند که از آثارش حذف و ریزش نیروها است.

عارف با بیان این‌که نگاه انقلاب و رهبری رویش حداکثری و ریزش حداقلی است، گفت: آیا رسانه‌ها توجه نمی‌کنند که این قلم فردا در اختیار رقیب شان قرار می‌گیرد و اینها را محکوم می‌کنند؟

وی افزود: ظرفیت انقلاب ما بیش از این است و باید کرسی‌های آزاداندیشی جدی‌تر پیگیری شود و دانشگاه‌های علوم دینی باید در این زمینه پیشتاز باشند.

این فعال جریان اصلاح طلبان با تاکید بر این‌که در دهه چهارم انقلاب باید آستانه تحمل مان را در برابر برادرانی که با آنها اختلاف نظر داریم بالا ببریم، گفت: آیا شیوه حذف به خودمان نمی‌رسد؟ چه تضمینی هست؟ تجربه نشان داده که این اتفاق می‌افتد، چرا راه حذف نیروهای وفادار به انقلاب را دنبال می‌کنیم؟

معاون اول دولت اصلاحات با بیان این‌که اسلامی کردن علوم اسلامی جزو اولویت‌های انقلاب بود که اخیرا با عنوان تحول در علوم انسانی مطرح است، اظهار داشت: اسلام در همه علوم انسانی صاحب نظریه است و می‌بایستی با همکاری جدی حوزه و دانشگاه این نظریه مدون شده و به نقد و بررسی گذاشته شود.

عارف با اظهار این‌که متاسفانه در اسلامی کردن علوم اسلامی کار نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم راه حل تحول پاک کردن مسأله است، گفت: پاک کردن مسأله اتفاقی است که در حال رخ دادن است، به عنوان مثال فارغ التحصیلان دانشگاه شریف که در بخش برنامه ریزی و مدیریت قوی بودند ظرفیت شان صفر می‌شود.

وی با بیان این‌که این اقدامات به اسم اسلامی کردن دانشگاه‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید سریع‌تر جلوگیری کند و این رشته‌ها باید فعالیت خودشان را ادامه بدهند و فعال شوند.

عارف با اشاره به این‌که برای پیشبرد بحث تحول در دانشگاه هیچ راهی جز رفت‌وآمد بین حوزه و دانشگاه در یک شرایط متعادل و متوازن نداریم، گفت: زمانی که قائم مقام وزیر علوم بودم آ‍رزویم بود که یک قدم در جهت تعامل و وحدت حوزه و دانشگاه بردارم و امروز بیشتر احساس ضرورت می‌کنم.

نامزد احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اختلاف نظر را ارزشمند دانست و گفت: ما در یک فضایی که یک هدف و وظیفه را دنبال می‌کنیم و قرار است روحیه برادری و اسلامی مطرح باشد اختلاف نظرهایمان را مطرح می‌کنیم./959/پ202/ج

ارسال نظرات