۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۶۴۳۲۷

14 هزار ملک وقفی در استان قم وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به این‌که استان قم دارای 14 هزار ملک وقفی است، گفت: از این تعداد تنها هشت پرونده در محاکم قضایی در حال جریان است.
حجت‌الاسلام شوزب شيري، مديرکل اوقاف و امور خيريه استان قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شوزب شیری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم امروز در نشست خبری که در سازمان اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد، گفت: درآمد نذورات و عواید امامزادگان از موقوفات در سال گذشته 6 میلیارد تومان بود که برای سرمایه‌گذاری و ساخت و ساز خود امامزادگان هزینه شده است.
وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در امر ساخت و ساز و تجهیز امامزادگان افزود: در بیش از 48 امامزاده طرح جامع امامزادگان در حال اجرا است و براساس نیاز برای امامزاده امکاناتی همچون شبستان، سرویس بهداشتی و کمپینگ زائر احداث می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم  با بیان این‌که امامزادگان محل و مأمن امنی برای زائران شده است، اظهار داشت: این مطلب می طلبد که امامزادگان به بسیاری از ضروریات تجهیز شوند که برخی از امامزادگان درامد کافی برای تجهیز ندارند.
حجت‌الاسلام شیری در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان از سوی دولت به منظور تجهیز مساجد و حسینیه‌ها به اوقاف قم اختصاص پیدا کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در جوار امامزادگان افزود: براساس فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر فراهم‌سازی زمینه‌ای برای آرامش مردم در جوار امامزادگان طرحی با عنوان طرح آرامش بهاری در استان اجرا شد که خوشبختانه استان قم در سطح کشوری حائز رتبه اول در اجرای این طرح شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: در طرح آرامش بهاری 180 نفر از هیأت امنا، 100 نفر طلبه، 70 نفر خادم رسمی و 240 نفر خادم افتخاری در طرح آرامش بهاری نوروز شرکت داشتند که در زمینه‌های دینی، مذهبی، تربیتی، غرفه‌های کودکان و نوجوانان و حجاب و عفاف فعالیت داشتند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته وقف گفت: سال گذشته در هفته وقف برنامه‌های فرهنگی خوبی ارائه و در سطح کشور به مقام نخست دست پیدا کردیم که ارائه 17 موقوفه جدید به ارزش 5 میلیارد تومان در سال گذشته از آثار آن محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام شیری با بیان این که برای سال 92 اولویت های مهمی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز داشت: قرآن، امامزادگان و موقوفات از شعارهای امسال اداره اوقاف است که برگزاری کلاس‌های قرآنی یکی از اولویت‌های مهم به شما می رود و به طور جد در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: سازمان اوقاف قم بانک اطلاعاتی را طراحی کرده است که در این بانک وقف‌نامه‌های بازخوانی شده و نیت‌ها معین شده و در موقوفات براساس نیت واقفان عمل می‌شود و این طرح با استقبال بسیار خوبی در سطح کشور واقع شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزاری طرح نشاط معنوی به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و ضیافت الهی در ایام ماه رمضان به منظور اطعام مستمندان و بحث سنددار کردن املاک اوقاف و امامزادگان را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و گفت: در سال جدید برخی از املاک وقفی که مورد تصرف واقع شده بود به اداره اوقاف و امور خیریه برگردانده شد.
وی با بیان این‌که استان قم دارای 14 هزار ملک وقفی است و از این تعداد در حال حاضر فقط هشت پرونده در محاکم قضایی در جریان است، تصریح کرد: در اوقاف قم حتی یک موقوفه رایگان و انتفاعی وجود ندارد و بلکه تمام موقوفات به بالاترین قیمت‌ها وقف شده است و در اسناد آنها قید شده که به بالاترین وجه اجاره داده شود./907/پ202/ی
ارسال نظرات