۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۶۴۵۱۸
رییس شورای قرآنی مجمع عالی انقلاب فرهنگی؛

هنر قرآنی زبان بین‌المللی تمدن جدید اسلامی است

خبرگزاری رسا _ رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنر قرآنی را زبان بین‌المللی تمدن نوین قرآنی خواند و در بیان معنای هنر قرآنی گفت: ارائه جمال قرآن و تأمین نیازهای خیال انسان وظیفه هنر قرآنی است.
همايش قرآن کريم و هنر حجت‌الاسلام حميد محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید محمدی، رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنج‌شنبه صبح در همایش ملی قرآن کریم و هنر که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: نظام اسلامی تئوری بازتولید تمدن اسلامی را مطرح کرده است، این تئوری مبتنی بر راهبردهایی است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب سال‌ها بر قرائت قرآن کریم و هنر قرائت تأکید کرده‌اند، افزود: ایشان در ابتدای ماه رمضان جلسات مختص قرائت قرآن تشکیل می‌دهند، مباحث دیگری که از سوی رهبر معظم انقلاب به ترتیب مطرح شده است انس با قرآن، نظام‌سازی قرآنی و تمدن‌سازی قرآنی است.

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: راهبرد ایجاد تمدن‌سازی قرآنی مبتنی بر دانش‌های قرآن‌بنیان است، راهبرد اصلی نظام در راستای نظام‌سازی توجه به دانش‌های قرآن‌بنیان است.

وی با بیان این‌که تمسک فردی و اجتماعی در این راهبرد اصالت پیدا می‌کند، اظهار کرد: توجه به هنر قرآنی در این موضوع جایگاه ویژه‌ای می‌یابد، اگر مؤسسات و مدرسه‌های قرآنی در این راستا شکل بگیرد، گام‌های اولیه تمدن‌سازی را بر خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: حوزه علمیه و دانشگاه باید نسبت خود را با قرآن بیابند و دانش‌هایی قرآن‌بنیان در این زمینه ایجاد کنند، تا نظام‌سازی قرآنی محقق شود.

وی با بیان این‌که هنر قرآنی جنبه زیباشناختی تمدن اسلامی است، خاطرنشان کرد: قرآن هم حس استحکام‌خواهی و منطق‌طلبی انسان را برآورده می‌کند و هم احساسات و عواطف انسان را برآورده می‌کند، دو ساحت عقل و قلب تسخیر قرآن می‌شود.

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: قرآن برای فتح قلب‌ها است، این امر نه تنها اختصاص به مسلمانان دارد، بلکه کسانی که فطرت آنان سالم و دست‌نخورده است نیز مخاطب قرآن هستند.

وی خاطرنشان کرد: حقایق ناب قرآن برای همه انسان‌ها است، انسان‌ها  بر اساس فطرت الهی خلق شده‌ و سازمان یافته‌اند، اگر آن فطرت را نپوشانده باشند، نیز می‌توانند از قرآن بهره ببرند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این‌که قرآن ارتباط با عقبه فرهنگی اسلامی و تاریخی را حفظ می‌کند، ابراز کرد: هنر قرآنی زبان بین‌المللی تمدن نوین قرآنی است، ارائه جمال قرآن و تأمین نیازهای خیال انسان وظیفه هنر قرآنی است.

وی بیان کرد: هیمنه قرآنی و سیطره نبوی دو تکیه‌گاه هنر قرآنی در تمدن نوین قرآنی جهان اسلام است، هنر قرآنی هنر آینده جهان بشریت است و باید از ظرفیت فطری و دلربا بودن قرآن بهره برد.

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی هنر قرآنی را هنر حال و آینده ما خواند و گفت: خداوند در قرآن کریم توصیه به مرابطه می‌کند، تحقق هنر قرآنی نوعی مرابطه است که سبب معارفه جلوه‌های تمدنی اسلام است.

وی ادامه داد: ترویج گفتمان قرآنی بر اساس هنر قرآنی می‌تواند پایه‌گذار رنسانس قرآنی هنر شود، رنسانس قرآنی هنر نقطه‌ای است که باید با تمام تلاش به سمت آن حرکت و توجه خود را به آن معطوف کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این‌که هنر قرآنی خواهان سیر انسان از عالم ملک به ملکوت است، ابراز کرد: در هنر قرآنی اسماءالله انعکاس می‌یابد، این دیدگاه که عالم مظهر اسماء الهی و جلوه حسن و جمال خداوند است.

وی گفت: روح هنر قرآنی، سیر از ظاهر به باطن اشیا است، ویژگی هنر اسلامی وحدت‌گرایی است که این امر در شرح و تفصیل آیه نور در سوره نور قابل استفاده است.

رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه‌های علمیه تفسیر به معنای واقعی کلمه کم وجود دارد، ما از قرآن کمتر استنطاق می‌کنیم، مباحث اصلی و انسان‌شناسی را باید از قرآن استنطاق کنیم و این امر وظیفه حوزه علمیه است.

وی گفت: حوزه علمیه با راه‌اندازی کرسی‌های درس خارج درباره موضوعات فلسفه‌پژوهی قرآنی، حکمت‌پژوهی قرآنی و مانند آن وظیفه خود را انجام دهد، حوزه علمیه باید از منابع عظیم معرفتی خود استفاده کنیم./914/پ202/ی

ارسال نظرات