۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۶۴۵۲۹
استاد دانشگاه امام حسین مطرح کرد:

چهار شاخص یک انتخابات مطلوب و حماسه سیاسی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، مشارکت، سلامت، امنیت و نتیجه را چهار شاخص یک انتخابات مطلوب و حماسه سیاسی دانست.
سردار ناييني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌محمد نایینی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در همایش اراده‌های حماسه‌ساز با موضوع جنگ نرم گفت: برگزاری کارگاه‌های جنگ نرم یک تجربه بود و نشان دهنده ظرفیت‌های بالای سپاه بود، یکی از مشخصات سپاه نهادی بودن آن است که توانسته خودش را برای مقابله با هر میدانی آماده کند و هر صحنه‌ای که صحنه حقیقی دفاع ازانقلاب بوده این ظرفیت ظهور و بروز پیدا کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: کارگاه‌ها نشان دادند که توسعه دانش در به‌روز شوندگی سپاه نقش تعیین کننده دارند.

وی با بیان این‌که ما امروز یک گنجینه بسیار ارزش‌مند از مقام معظم رهبری در حوزه جنگ نرم داریم گفت: در مجموع کارهایی که در حوزه جنگ انجام شده کاری به عمق و عظمت مقام معظم رهبری دیده نشده است، تعبیرها بسیار عالمانه و عمیق است و به همه ابعاد جنگ نرم پرداخته شده است، ما سعی کردیم با ظرفیت‌هایی که داشتیم بخشی از این‌ها را در کارگاه‌ها منتقل کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که جنگ نرم سه سرفصل کلی دارد، گفت: جنگ نرم را باید شناخت، جنگ نرم را باید برآورد و مدیریت کرد، هدف اصلی در این کارگاه‌ها این بود که ما در این سه سرفصل آمادگی‌های خودمان را افزایش دهیم.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به این‌که بخشی از بحث‌هایی که در این گارگاه‌ها انجام شد درباره شناخت جنگ نرم بود گفت: در نخستین روز کارگاه‌ها ما درباره قدرت نرم صحبت کردیم که این فلسفه و حکمتی داشت و پیامش این بود که نظام جمهوری اسلامی مبدا کاربرد قدرت نرم است اما متاسفانه این ظرفیت‌ها را خوب نمی‌شناسیم.

نایینی با بیان این‌که در حوزه شناخت جنگ نرم تلاش شد که تمام ابعاد کاربردی جنگ نرم در حوزه مبانی دینی و مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری منتقل شود اظهار داشت: کارها و ادبیات نظری که در این زمینه بیان شده بسیار اندک است و همین مقدار اندک هم عمدتا غربی و ترجمه‌ای است و به‌روز کردن، اسلامی کردن و کاربردی کردن این ادبیات با توجه به محدودیت‌هایی که داریم کار آسانی نیست.

وی با اشاره به این‌که برگزاری این کارگاه‌ها یک مدل تجربه شده و به‌روز دنیا بود گفت: این کارگاه‌ها می‌توانند توسعه پیدا بکنند و در شهری مانند تهران، نیاز به این کارگاه‌ها بسیار گسترده است، در این کارگاه‌ها تلاش شد که از منظر اسلامی و با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری به نیازهای جامعه در حوزه جنگ نرم پرداخته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با تاکید بر این‌که هدف اصلی برگزاری این کارگاه‌ها تربیت استادان و افسران جنگ نرم بود، گفت: حدود دویست کارگاه جنگ نرم در این سه سال در داخل و خارج از کشور برگزار کردیم که فعال‌ترین و پرانگیزه‌ترین کارگاه‌ها در تهران برگزار شد، استقبال بسیار خوب بود و کارهایی که ارایه شد کارهای قویی بود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: چون تهران مرکز جمعیتی، سیاسی و کانون همه تحولات کشور است و کانون همه انقلاب‌های رنگی و کانون‌های اصلی جنگ نرم در دنیا همیشه در پایتخت‌ها بوده بنابراین سرآغاز کارگاه‌های جنگ نرم در تهران بود، تهران نیاز به یک کار فرهنگی و ویژه داشت و ما هم تلاش کردیم تا محتوا را بر اساس تهران طراحی کنیم، این پروژه دو سال طول کشید، از خرداد‌ماه سال 90 آغاز شد و حدود 3300 نفر در کارگاه‌های ما شرکت کردند.

وی تاکید کرد: دو کار جدی باید انجام شود، افسران ارشد جنگ نرم این کارگاه‌ها را برای سطوح بعد طراحی کنند و تلاش کنیم در اولین فرصت پس از انتخابات دوره‌های تربیت افسران جنگ نرم را برگزار کنیم.

نایینی با تاکید بر این‌که قدرت تبیین و روشن‌گری یکی از نیازهای جدی ما در ابعاد مختلف سیاسی و فرهنگی در جنگ نرم است، گفت: یکی از رسالت‌های جدی ما تربیت استاد در این زمینه است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز مهمترین مساله در نظام جمهوری اسلامی مقابله نرم با نظام جمهوری اسلامی است، جنگ هشت ساله به غربی‌ها نشان داد که امکان براندازی از راه نظامی نیست، فتنه هشت ساله این پیام را منتقل کرد که امکان موفقیت انقلاب رنگی نیست و حماسه بزرگ 9 دی این پیام را منتقل کرد، امروز راه‌برد اصلی دشمن بهار است، بهار یعنی، ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی در داخل و تصویرسازی منفی از نظام جمهوری اسلامی در خارج است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با تاکید بر این‌که تمرکز اصلی دشمن بر انتخاباتی است که پیش‌رو داریم، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، انتخابات، هم برای ما و هم برای دشمن یک فرصت بسیار تعیین کننده است، تجربه این‌ را نشان داده که دشمن از طریق انتخابات تلاش می‌کند نظام جمهوری اسلامی را در عرصه‌های مختلف به چالش بکشد، انتخابات یعنی نمایش اقتدار، عزت و قوت نظام، نمایش اعتماد ملی و مشروعیت نظام و نمایش عمق راه‌بردی نظام که باید به این توجه کرد.

وی رسالت امروز افسران جنگ نرم را شناخت سناریوهای دشمن دانست و گفت: افزایش قدرت اغنا سازی و بسیج‌گری در شرایط بسیار پیچیده و ادامه این خط به‌وسیله روشن‌گری است.

نایینی حفظ هم‌گرایی و انسجام را نیازمند تحقق حماسه سیاسی عنوان کرد و گفت: مقدمه و الزام این کار این است که ما احساس کنیم نیاز به یک حرکت ویژه داریم.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه امروز برخی از نخبگان و مسؤولین، اصل انتخابات را زیر سوال برده‌اند و انتخابات و گذشته جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشند در شرایطی که به تعبیر مقام معظم رهبری رقابتی‌ترین و سالم‌ترین انتخابات در کشور برگزار شده و سازوکارهای انتخابات بسیار مطمئن بوده است.

وی در پایان با اشاره به ظهور و بروز حماسه سیاسی در این انتخابات، اظهار کرد: مطلوب است که انتخابات در چهار شاخص کلی، انتخابات پرشور وسالم، انتخاباتی که در فضای عقل انجام بشود، امنیتی کردن فضای انتخابات و انتخاباتی که نتیجه‌اش گفتمان انقلاب و گفتمان رهبری و تقویت حرکت بر مبنای این گفتمان در دهه چهارم باشد برگزار شود، بنابراین مشارکت، سلامت، امنیت و نتیجه، چهار شاخص یک انتخابات مطلوب و حماسه سیاسی است./9595/پ202/ص

ارسال نظرات