پژوهشگر حوزوی خواستار شد:
تدوین آییننامه کاربردی و ارائه نسخه جامع عرفان اصیل
خبرگزاری رسا ـ مسؤول گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خواستار تدوین آییننامهای کاربردی درباره عرفانهای اصیل و بیان تفاوتها و تمایزات عرفانهای صادق و کاذب شد.

حجتالاسلام اکبر راشدی نیا، مسؤول گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ترویج عرفانهای کاذب در جامعه، خواستار تدوین آییننامهای کاربردی درباره عرفانهای اصیل و بیان تفاوتها و تمایزات عرفان صادق و کاذب شد.
ملاکهای تمایز عرفان صحیح و عرفان کاذب
وی عرفان را در اصطلاح به صادق و کاذب تقسیم کرد و با بیان اینکه از ضعفهای اندیشهای در حوزه عرفان، عدم تعریف صحیح و مشخص نشدن وجه تمایز آن است، گفت: برخی در رد عرفان کاذب قلمزنی میکنند که به هیچ عنوان عرفان را قبول ندارند، این مقوله دیگر عرفان کاذب نیست، بلکه ضد عرفان است.
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه برخی به سراغ عرفانهای جدید رفته، از مباحثی که فرا میگیرند بسیار تعریف کرده و از فضایل دورههای برگزار شده در این راستا سخن میگویند، اینگونه عرفانها را کاذب برشمرد و ابراز کرد: عرفان الزامی به عمامه سر داشتن و یا در حوزه علمیه درس خواندن ندارد، اما یک سری الزاماتی دارد و آن تمییز بین عرفان کاذب و صادق است.
وی تصریح کرد: عرفانی که به جذب افراد و درست کردن حلقه بیانجامد، کاذب است و این مدعا با عارف بالله سازگار نیست؛ عارف دنبال آن است که خلوت کند چراکه انسش و مشغلهاش خدا و شغلش حق است، عارفی که به آنجا رسیده است میخواهد دستگیری کند اما این دستگیری به معنای دکان باز کردن نیست، بلکه به معنای معرفتافزایی و نزدیک شدن به خدا است.
عدم سازگاری اظهار کرامت با عرفان اصیل
حجتالاسلام راشدی نیا با بیان اینکه برخی میگویند وقتی تمرکز پیدا کنیم، برایمان آرامش حاصل میشود، اما غافلند که آرامش رسیدن به خدا است، ادامه داد: یکی از ملاکهای تمایز عرفان صحیح با کاذب آن است که هرکس اظهار کرامت کرد و کارهای خارق عادت انجام داد، عرفانش دروغین است که اظهار کرامت با عرفان سازگار نیست و در متون اصیل عرفانی، حجاب کرامات، اظهار آن است.
این متخصص در حوزه عرفان در ادامه خواستار تدوین آییننامهای درباره عرفانهای اصیل و بیان تفاوتها و تمایزات عرفان صادق و کاذب شد و اظهار کرد: اثری به صورت کاربردی تدوین شود که مشخصات عرفان کاذب و عرفان صادق را شرح دهد و عرفان اصیل را به صورتی ارائه دهد که اخلاق انسان را متحول و او را عابدتر کند.
وی افزود: باید آییننامهای از عرفان اصیل تدوین و ارائه شود که تفاوتهای آن را با عرفان کاذب برجسته کند به صورتی که مشخص شود این آیین به عرفان کاذب سوق مییابد یا به عرفان صادق؛ عرفانی که مبتنی بر دین واقعی مسیح یا یهود باشد اشکالی ندارد چراکه در کتاب یهود و مسیح حرفهای خوب هم یافت میشود.
ضرورت بیان لغزشگاهها و انحرافهای عرفانهای کاذب
مسؤول گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان برخی مستشرقان ایراد گرفته و گفتهاند که قرآن منبع دارد و آن را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از کتابهای آسمانی نوشته است، گفت: اینها غافل هستند که همه ادیان الهی از یک جا سرمنشأ گرفتهاند و نباید بین دو دین الهی تضاد ایجاد شود.
وی خواستار ارائه نسخه جامعی از عرفان راستین به صورت کلی و تبیین صحیح تفاوتها و تمایزات بین دو عرفان صادق و کاذب و نیز بیان لغزشگاهها و انحرافهای عرفانهای کاذب شد و افزود: همانطور که بین انجیل و قرآن تضاد صددرصد نداریم، تطابق هم نداریم، چراکه انجیل به مرور زمان دچار اشکال شده، اما دین اسلام از ابتدا دین کامل بوده است. /920/ت302/ن
ارسال نظرات