۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۶۵۲۷۵

اساتید مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا تجلیل شدند

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته معلم طی مراسمی از اساتید مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تجلیل شد.
مؤسسه آموزش عالي امام رضا(ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در راستای بزرگداشت شخصیت عالم ربانی شهید مرتضی مطهری و هفته معلم، مراسم گرامیداشت و تجلیل از مقام اساتید این مؤسسه برگزار شد.
شهید مطهری احیاگر علوم عقلی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در این مراسم، طی سخنانی با تبیین شخصیت علمی استاد شهید مطهری اظهارداشت: این عالم ربانی به معنای واقعی کلمه عالم به زمانه بود و در کوران‌های علمی کشور که مکتب اسلام مورد هجمه مکاتب مختلف بود شجاعانه ورود کرده و به دفاع از کیان اسلام پرداخت.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رشادت‌های علمی شهید مطهری برای بقای اسلام افزود: استاد مطهری دارای دید بسیار نافذ بوده و همواره به افق‌های دوردست می‌اندیشید که این ویژگی ایشان سبب شد تا در برهه‌ای بنا به تشخیص ایشان حوزه علمیه قم را ترک و به تهران عزیمت کند.
مدیرگروه فلسفه علوم اجتماعی ادامه داد: در زمان عزیمت ایشان به تهران، حوزه علمیه این شهر دارای چهره‌های نامی و استوانه‌های قوی دینی بوده و ظرفیت‌های خوبی داشت، اما باید بررسی کرد که چرا علیرغم وجود این افراد نامدار سخنان و آثار شهید مطهری به سرعت در جامعه آن زمان نفوذ کرده و چنین ماندگار شد.
وی تصریح کرد: در زمانی که علوم عقلی و نقلی مکتب اسلام آرام آرام رو به نابودی و انزوا می‌رفت شهید مطهری با تلاش‌های خود در حوزه و به ویژه دانشگاه‌ها به احیای مجدد آن پرداخت، اما متأسفانه بعد از ایشان دیگر نتوانستیم این روند انتقال مفاهیم را شاهد باشیم.
رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابرازداشت: مسیری که در آن زمان علوم عقلی علیرغم وجود استوانه‌های قوی علمی در تهران سپری می‌کرد فقه ما را نیز مورد تهدید قرار داده بود ولی شهید مطهری در همین بحران‌ها ، ظرفیت حکمت اسلامی را، در مواجه با جریان‌های معرفتی غرب، که مقداری هم به نظام معرفتی ما آسیب وارد کرده بود، فعال کرد.
به گفته وی امام خمینی(ره) به همراه شهید مطهری پا در مسیری گذاشتند که در نهایت آن احیای عملی و نظری و فقه شیعه بود.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تأکید براین‌که شهید مطهری با تلاش‌ها و آثار علمی فاخر خود در نشر آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع)، خدمات زیادی برای دین اسلام انجام داد، گفت: آثار شهید مطهری که یادگارهای سترگ این عالم ربانی است، ظرفیت‌های فرهنگی ما را فعال کرد، آثار این استاد شهید به قدری دارای غنا و استواری است که مطالعه آنها همچون مطالعه تاریخ یک سیرعلمی و دینی است.
بقای حوزه علمیه قم مدیون تلاش های شهید مطهری است
حجت‌الاسلام حسین رحیمیان هم در ادامه این مراسم با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید مطهری اظهارداشت: این عالم ربانی علیرغم عمر کوتاهی که داشتند توانسته‌اند خدمات ارزشمندی را به جامعه اسلامی ارائه کنند.
وی با اشاره به این‌که استاد شهید مطهری در دورانی وارد حوزه علمیه قم شد که در سنین نوجوانی قرار داشت، افزود: ایشان از همان دوران نوجوانی به دنبال کارهای بزرگ و حل مسائل جامعه اسلامی بوده و پیشنهاد راه‌اندازی نماز جمعه و تجمیع نیروهای کارآمد به امام خمینی(ره) از سوی این استاد شهید بود.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصرح کرد: شهید مطهری با برنامه ریزی‌های خود و کشف آیت الله بروجردی و معرفی ایشان به بزرگان به ویژه امام خمینی(ره) جهت دعوت به حوزه و سرپرستی آن در بقای این حوزه نقش بسیار مهمی داشتند که متأسفانه امروز این نقش کمتر مورد توجه قرار گرفته و از آن غفلت شده است.
وی عقل و فهم بالا در تشخیص نیازها را از دیگر ویژگی‌های بارز این عالم ربانی برشمرد و گفت: در دورانی که کشور با بحران‌های جدی در زمینه‌های تفکرات انحرافی از قبیل ناسیونالیسم و مارکسیسم مواجه بود، شهید مطهری با درایت کامل در این مباحث ورود کرده و به تبیین و روشن‌گری درباره این بحران‌ها کردند.
حجت‌الاسلام رحیمیان در پایان بر الگوگیری طلاب از شخصیت شهید مطهری و معرفی ایشان به جامعه تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: سالروز شهادت آیت‌الله مطهری فرصت مناسبی است تا مراکز علمی و به ویژه حوزوی در کار خود بازبینی کرده وبه بررسی نقاط قوت و ضعف‌ها بپردازند.
در ادامه این مراسم نیز پس از ارائه گزارشی از سوی سید حسین اسحاقی، معاون پژوهش مؤسسه،   هرکدام از اساتید حاضر در جلسه، دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل آموزشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بیان و راهکارهایی را جهت پیشبرد هرچه بهتر امور ارائه کردند./907/د101/پ
ارسال نظرات