۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۶۵۳۸۵
از سوی رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی؛

فرایند اعطای درجه اجتهاد در مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگران مدرسه فقهی مدیریت اسلامی برای رسیدن به درجه اجتهاد، مدارک ترویج مدیریت، تدریس و نظریه‌پردازی را دریافت کرده و در این سه حوزه متخصص می‌شوند.
سيدصمصام الدين قوامي

حجت‌الاسلام سیدصمصام‌الدین قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح فرایند اعطای درجه اجتهاد در مدرسه فقهی مدیریت اسلامی پرداخت و گفت: پژوهشگران این مدرسه فقهی، مروج، مدرس و نظریه‌پرداز مدیریت اسلامی می‌شوند و در پایان به درجه اجتهاد می‌رسند. 

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه تخصصی مدیریت اسلامی که فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را از سال گذشته آغاز کرده است، زیر نظر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی اداره می‌شود، افزود: فصلنامه تخصصی مدیریت در اسلام یکی از محورهای این مدرسه فقهی است که در جدیدترین شماره خود، با رویکرد اجتهادی بوده و اوایل هفته آینده منتشر می‌شود.
 
این استاد و پژوهشگر حوزوی با یادآوری این‌که مدرسه فقهی مدیریت اسلامی در زمستان سال گذشته با هدف رسیدن محققان و پژوهشگران حوزوی به مرحله اجتهاد کلید خورد، اظهار کرد: چهارده تن از اعضای عالی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی از نخستین افرادی بودند که برای مجتهد شدن در فن مدیریت اسلامی وارد این مدرسه تخصصی شدند.
 
وی با بیان اینکه در فرایند تحصیلی مدرسه فقهی مدیریت اسلامی برای رسیدن به درجه اجتهاد، چهار سطح تعریف شده است، گفت:‌ برگزاری هفتگی نشست‌های گروهی درباره موضوع‌های ارائه شده در حوزه مدیریت اسلامی و شرکت اعضا در کلاس‌های مشاوره که با هدف تعیین رساله اجتهاد هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود، از برنامه‌های این مدرسه است.
 
حجت‌الاسلام قوامی در ادامه افزود: براساس سطح نخست به پژوهشگرانی که پنج مقاله با موضوع تعریف شده، در فصلنامه تخصصی مدیریت در اسلام به چاپ برسانند، مدرک ترویج مدیریت اسلامی اعطا می‌شود و پس از گذراندن این سطح، پنج مقاله دیگر برای آنها تعریف می‌شود که باید به صورت تخصصی در موضوع رساله اجتهادی خود به چاپ برسانند.
 
وی ادامه داد: پژوهشگران با ارائه پنج مقاله بعدی خود در موضوع رساله‌ تعیین شده، مدرک تدریس دریافت می‌کنند و پس از آن نیز، پنج مقاله علمی پژوهشی دیگر تعریف می‌شود که به آن مرحله نظریه‌پردازی می‌گوییم و در پایان هم با چاپ پنج مقاله تخصصی دیگر، مدرک اجتهاد اعطا خواهد شد.
 
مدیر مسؤول فصلنامه تخصصی مدیریت در اسلام با بیان اینکه بیست مقاله‌ از ابتدا تا پایان چاپ، رساله علمی فرد را تشکیل می‌دهند، به تبیین ویژگی‌ این فرایند پرداخت و گفت: آثار ارائه شده از همان ابتدا زیر نظر استاد مشاور، کلمه به کلمه و مقاله به مقاله پیش می‌رود و پس از چاپ هر مقاله اهل علم فرصت دارند طی پنج ماه مقاله را مطالعه و دیدگاه‌های خود را ارائه دهند.
 
وی نقادی علمی رساله‌های تعریف شده را از مزیت‌های این فرایند برشمرد و اظهار کرد: روند تدوین هر مقاله چهار ماه به طول می‌انجامد و ممکن است هر پژوهشگر در مدت چهار تا پنج سال تعداد بیست مقاله را ارائه دهد که البته برخی نیز توانایی دارند دو تا سه مقاله را در طول چهار ماه ارائه دهند.
 
حجت‌الاسلام قوامی افزود: موضوع نخستین مقاله‌ها،28  اسفندماه سال 91 تعیین شد و پژوهشگران تا اردیبهشت‌ماه سال 92 فرصت داشتند مقاله خود را ارائه دهند که با توجه به چاپ مقاله‌ها اوایل هفته آینده، وارد مرحله بعدی شده و برای ارسال مقاله دوم تا18  تیرماه امسال وقت تعیین کردیم تا در شهریورماه به چاپ برسند، همین‌طور زمانی که مقاله دوم دریافت شد، زمان ارائه مقاله سوم نیز تعیین می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدرسه فقهی مدیریت اسلامی در چهار حوزه فعالیت می‌کند، گفت: نشست‌های علمی تخصصی با حضور اساتید و مشاوران برجسته حوزوی و دانشگاهی، جلسات مشاوره علمی در حوزه رساله‌های اجتهادی، دایره نشر و همچنین کارگروه‌های اجتهادی، چهار حوزه این مدرسه تخصصی را تشکیل می‌دهند.
 
رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با اشاره به محورهای رفتار، منابع، وظایف و فرهنگ در کارگروه‌های اجتهادی و بررسی این محورها از سوی پژوهشگران، توضیح داد: پژوهشگران مدرسه فقهی مدیریت اسلامی با تعیین رساله‌های اجتهادی خود، هفته‌ای یک جلسه به بررسی محور مورد نظر با حضور استاد راهنما و مشاور در کارگروه‌های اجتهادی می‌پردازند.
 
وی با تقسیم اعضای بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به عضو عادی، عضو نیمه فعال، عضو فعال و عضو عالی، تصریح کرد: اعضای عالی بنیاد که در درس‌های خارج فقه الاداره و دیگر مباحث مدیریتی شرکت می‌کنند و مطالعه و مباحثه مستمر در این حوزه دارند، وارد مدرسه فقهی مدیریت اسلامی می‌شوند. /920/ت302/ن
ارسال نظرات