۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۵۶
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

تفکر فلسفی ما پاسخ‌گوی هجمه‌های فکری به اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه وجود تفکر عمیق فلسفی در معارف اهل‌بیت(ع) و حوزه‌های علمیه را پاسخ‌گوی نخستین نیاز بشر دانست و افزود: تفکر فلسفی ما، قابل عرضه به جهان و پاسخ‌گوی همه هجمه‌های فکری و معرفتی به اسلام است.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، جمعی از طلاب، علما و دانش‌پژوهان کشورهای منطقه آمریکای لاتین، با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی دیدار کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در ابتدای این دیدار ضمن تقدیر از تمام کسانی که در راه انتقال معارف الهی به حوزه آمریکای لاتین فعال هستند، خاطرنشان کرد: به رغم فاصله زیاد جغرافیای، اشتراکات روحی و فکری فراوانی میان ما و شما وجود دارد، خوشبختانه روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز بسیار خوب و یا در حال بهتر شدن است و تلاش‌های شما،‌ افق‌های جدیدی را در آینده فکری و معرفتی این منطقه خواهد گشود.
وی در بخش نخست سخنان خود با اشاره به اهمیت ویژه برخی از قطعات زمانی در زندگی انسان، اظهار داشت: همه روزها و شب‌ها از آن خداست و در تمام لحظات باید با معنویت زندگی کرد، قطعه‌های زمانی سرمایه اصلی عمر ماست که خداوند آنها را در اختیار ما گذاشته است، برخی از این مقاطع و فرصت‌ها از ویژگی خاصی برخوردارند که ماه‌های رجب، شعبان و رمضان از بهترین این فرصت‌ها برای خودسازی و سیر و سلوک الی‌الله به شمار می‌آید.
رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: تمام شب‌ها و روزهای این سه ماه مانند پله‌هایی ما را به سوی بام معرفت و معنویت رهنمون می‌سازد که اوج آن در شب‌های قدر و عید فطر است، آنچه از اعمال، ادعیه و مناجات که در این سه ماه مقرر شده توشه‌ای برای طی کردن این مسیر است.
وی با تأکید بر اهمیت منطق دعا و مناجات در مکتب اهل بیت(ع)، یادآور شد: برای ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، اعمال، ادعیه و مناجات زیبا و شیوای فراوانی وارد شده است و همه ما باید از اکنون برای ورود به این سه ماه برنامه‌ریزی کنیم و با اهتمام بر این اعمال و مناجات، ‌به درجات رفیع معنوی و معرفتی دست یابیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این‌که در تفکر اسلام و به ویژه مکتب اهل بیت(ع)، میان چند نیاز اساسی بشر به خوبی جمع شده است، ابراز داشت: در منطق اسلام به طور عام و به ویژه در مکتب اهل‌بیت(ع)، نیاز انسان به تفکر فلسفی عمیق برای پاسخ‌گویی به سؤال علت آفرینش جهان هستی، نیاز انسان به عشق و عرفانی که درون او را روشن سازد، نیاز انسان به هنجارهایی در زندگی که شامل اخلاق و فقه می‌شود و نیاز انسان به روح شجاعت، حماسه و مقاومت در برابر دشمنان، به صورت کامل و متوازن پاسخ ارائه شده است.
وی‌ وجود تفکر عمیق فلسفی در معارف اهل‌بیت(ع) و حوزه‌های علمیه را پاسخ‌گوی نخستین نیاز بشر دانست و افزود: تفکر فلسفی ما، قابل عرضه به جهان و پاسخ‌گوی همه هجمه‌های فکری و معرفتی به اسلام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: عرفان اسلامی که از علوم پیشرفته حوزه علمیه به شمار می‌آید و معارف بلند عرفانی که در ادعیه و مناجات متجلی است، پاسخ مکتب اهل‌بیت(ع) به نیازهای روحی و معنوی انسان است، بی شک اگر این ذخایر معنوی و معرفتی به عالم عرضه شود، استقبال زیادی از آن‌ها به عمل خواهد آمد.
وی فقه و اخلاق اسلامی را پاسخ‌گوی نیاز سوم بشر در پیدا کردن الگو و سبک زندگی مناسب دانست و گفت: در اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) ذخایر زیادی برای پاسخ نیاز انسان به عواطف حماسی و مقاومت وجود دارد که حادثه عاشورا یکی از بهترین نمونه‌های آن است.
رییس جامعةالمصطفی افزود: عاشورا صحنه بسیار بزرگ و بی‌نظیری است که در آن عقلانیت، معنویت و حماسه به هم پیوسته و می‌تواند انسان را به درستی هدایت کند.
وی، با اشاره به این‌که حوزه‌های علمیه، طی هزار سال به استخراج ذخایر عظیم معارف اهل‌بیت(ع) پرداخته است، اذعان داشت: ما اکنون به افرادی در سراسر عالم نیاز داریم که بتوانند این سرمایه‌های ارزشمند را به خوبی در جهان عرضه کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، ایجاد هسته‌های فکری و معرفتی برای نشر معارف اسلام و اهل بیت(ع) در سراسر عالم را لازمه عمل به نقش مهم و ایفای وظیفه الهی حوزه‌های علمیه دانست و گفت: اکنون به دلیل مستعد بودن کشورهای آمریکای لاتین و پیشگامی شما در ارائه اسلام ناب و معارف اهل بیت(ع) در این مناطق، فرصتی در اختیار شماست که در دیگر کشورها کمتر وجود دارد.
وی دراختیار داشتن دانش لازم و مناسب با فعالیت‌های تبلیغی را اولین شرط موفقیت در انتقال معارف اسلام ناب دانست و خاطرنشان کرد: عمق علمی و دانش بالا از امتیازات حوزه‌های علمیه است که باید به تدریج در کشورهای شما نیز شکل گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، خودسازی و تربیت اخلاقی را دومین نکته لازم برای اثربخشی فعالیت‌ها دانست و گفت: شناخت درست مخاطبان، استفاده از روش‌های مناسب و مؤثر موجود در حوزه‌های علمیه در کنار شیوه‌های جدید و به روز، اخلاق و سلیقه خوب در ارتباط با مردم، شناخت درست دشمنان و رقبای فکری، ضرورت وحدت بین پیروان اهل بیت(ع) و پرهیز از اختلافاتی که انرژی مسلمانان و پیروان مکتب را بیهوده تلف می‌کند از دیگر نکات مهم در این عرصه است.
وی با اشاره به اهمیت ارتباط خوب با مذاهب اسلامی ابراز داشت: ما در همه عالم شاهد آن هستیم که دشمنان به دنبال ایجاد جنگ بین شیعه و سنی هستند که نتیجه آن به ضرر همه است، باید با تمام مسلمانان برخورد وحدت‌آمیز داشته باشیم، البته حساب تکفیری‌ها جداست و باید با آنان با تدبیر برخورد کرد.
رییس جامعةالمصطفی، تشکیل هسته‌های علمی و فرهنگی با زیرساخت‌های مناسب را سبب عمق بخشیدن و استمرار فعالیت‌ها خواند و در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش فعالان فرهنگی و نمایندگان جامعةالمصطفی در کشورهای آمریکای لاتین و رفع تدریجی موانع، این منطقه شاهد تحولات جدید و جدی‌تری در آینده باشد.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار، تعدادی از حضار، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود، درباره شرایط اسلام و مسلمانان در حوزه کشورهای آمریکای لاتین توضیحاتی دادند./907/د101/پ
ارسال نظرات