۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۶۵۵۰۲
رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:

کشف مدل مدیریتی اسلام تنها راه رسیدن به نظام احسن است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، کشف مدل مدیریتی اسلام را تنها راه رسیدن به نظام احسن دانست و گفت: گروهی از فقها به کمک دانشمندان مدیریت و مدیران اجرایی بیایند و با تشکیل اجتهاد مشترک، نظر اسلام را در مدیریت استخراج کنند.
حجت‌الاسلام صمصام‌الدين قوامي، رييس موسسه تخصصي فقهي مديريت اسلامي
 

حجت‌الاسلام سید صمصام الدین قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه تنها مجتهدان توانایی کشف مدل مدیریتی دین اسلام را دارند، گفت: دانش مدیریت به مجتهدان منتقل شود تا براساس این دانش و با توجه به نیازهای موجود، مدیریت اسلامی را کشف کنند.

وی با بیان اینکه بافت اسلام که آمده بشر را از جاهلیت به مدنیت و از مدنیت به بهشت برساند، مدیریت است، گفت:‌ خداوند متعال مدیر است، یعنی اول خالق است و بعد جهان را پس از خلقت رها نکرده و آن را اداره می‌کند؛ وقتی خلق می‌کند خالق است و وقتی اداره می‌کند رب است و رب نماد مدیریت خداوند متعال است.

این استاد و پژوهشگر حوزوی افزود: پیامبران الهی هم اولا و به ذات مدیر هستند، گاهی مدیر سیاسی می‌شوند مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت یوسف، حضرت موسی، حضرت سلیمان و حضرت داوود علیهم السلام و برخی هم مدیریت فرهنگی؛ حضرت عیسی علیه‌السلام را چون حکومت در دستش نبود نمی‌توان گفت مدیر نبود، بلکه حواریون و جامعه مسیحیت را مدیریت می‌کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت به ویژه پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منهای مدیریت اسلام نیست، اظهار کرد: خدا مدیر، خلیفه خدا مدیر و صالحان هم بعد از معصومان مدیر هستند، طالوت و ذوالقرنین و دیگر شخصیت‌های قرآنی و نیز سلمان و مالک اشتر هم چنین بودند؛ بنابراین ساخت و بافت دین اسلام مدیریت بوده و برای اداره بشر آمده است.

حجت‌الاسلام قوامی با اشاره به این سخن امام راحل که ‌فرمودند «فقه نماد عملیاتی و اداره اسلام از گهواره تا گور است»، گفت: مدیریت از زمان تولد با شیردادن و مراقبت شروع می‌شود تا نام‌گذاری، تعلیم، تربیت، تزکیه و تا مرگ و هنگام دفن و کفن ادامه دارد، در این بین نکته حائز اهمیت آن است که دین اسلام مدل مدیریتی ویژه خود را دارد و این مدل باید کشف شود.

وی تصریح کرد: کشف مدل مدیریتی دین اسلام تنها از مجتهد برمی‌آید و دیگران هم باید به مجتهد کمک کنند، چراکه مجتهد به تنهایی نمی‌تواند؛ باید دانش مدیریت را به مجتهد منتقل کرد، دولت هم باید نیازها و سؤالات مدیریتی را به مجتهد منتقل کند تا براساس این دانش و با توجه به نیازهای موجود، مدیریت اسلامی کشف شود.

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه اجتهاد با کشف آرا و نظرات معصومین و خداوند تبارک و تعالی از دل معدنی به نام حدیث، کتاب و سنت به دست می‌آید، گفت: جواهرات مدیریتی بسیاری در اسلام وجود دارد و کاری که در این حوزه انجام می‌شود لغو نیست، چراکه فقه موجود در حوزه‌های علمیه با سابقه هزار ساله، هزار سال در حال مدیریت جامعه است.

وی از مدیریت اسلام با عنوان معدن طلا نام برد و با بیان اینکه اگر جمعیت جهان به درستی مدیریت نشود به سمت نابودی سوق پیدا می‌کند، تصریح کرد: راه کشف مدیریت اسلامی برای رسیدن به نظام احسن آن است که گروهی از فقها به کمک دانشمندان مدیریت و مدیران اجرایی بیایند و با تشکیل اجتهاد مشترک، نظر اسلام را در مدیریت استخراج کنند.

حجت‌الاسلام قوامی، مدیریت بشریت از سوی استکبار را سوق آنان به سمت شقاوت دانست و تأکید کرد: مدیریت اسلامی یک گنج موجود و مخفی است، برای موجودیتش می‌توان چنین استدلال کرد که طبیعت انسان هدایت است و هدایت از وظایف مدیر است و مخفی است چراکه تا به حال سؤالات مدیریتی به معنای اخص نشده که این را از خفا به جلا بیاورد. /920/ت302/ن

ارسال نظرات