۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۶۵۶۱۸
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده:

کاهش رشد جمعیت ریشه در تحولات فرهنگی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: کاهش رشد جمعیت ریشه در تحولات فرهنگی دارد.
حجت‌الاسلام محمدرضا زيبايي‌نژاد مسئول مرکز تحقيقات زن و خانواده
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در دیدار جمعی ازخواهران بسیج اصناف تهران از مرکز تحقیقات زن و خانواده ضمن تبیین دیدگاه‌ها وفعالیت‌های این مرکز در حوزه مطالعات زنان و خانواده افزود: بسیاری از ما فکر می‌کنیم منظور از کوثر در قرآن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است، در حالی که برخی از روایات کوثر را به امیرالمومنین علیه السلام و برخی دیگر برفرزندان و نسل آن حضرت تطبیق داده‌اند در واقع حضرت زهرا سلام‌الله علیها سرچشمه کوثر هستند.
کاهش رشد جمعیت در ایران از مشکلات اساسی کشور است
وی اظهار داشت: موضوع مورد نظر ما نیز مربوط به نسل، فرزندآوری ‌و تحول در خانواده است. در کشور ما پنجاه سال است که خانواده درحال دگرگونی است و کاهش آمارهای رشد جمعیت در ایران از مشکلات اساسی کشور محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در 30 سال گذشته سریع‌ترین روند کاهش رشد جمعیت در دنیا مربوط به ایران بوده است افزود: تداوم این روند عوارضی مانند تجرد زیستی، پیرشدن جمعیت و بحران سال‌مندی را به‌همراه خواهد داشت.
کاهش رشد جمعیت ریشه در تحولات فرهنگی دارد
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش رشد جمعیت را تحولات فرهنگی دانست و افزود: انتخاب سبک زندگی مادی، تغییر الگوها و فردگرائی، نشات گرفته از تحولات فرهنگی است.
لزوم وجود نهادهایی رصد کننده در تحولات اجتماعی
حجت‌الاسلام ‌زیبایی‌نژاد گفت: گاهی درجوامع تحولاتی اتفاق می‌افتد که مردم نسبت به آن‌ها بی تفاوت هستند. این تحولات را باید رصد کرد، باید نهادهایی باشند که دیده‌بانی کنند و نگرانی‌ها را به جامعه علمی و مردم اطلاع بدهند.
وی در ادامه افزود: در جهان جدیدی که مسائل پیچیده و درهم تنیده شده، مسأله مادری و فرزندآوری، همسری وحضور اجتماعی زن و بررسی مشکلات اعتقادی و اجتماعی آن نیاز به مطالعه دارد.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده این سؤوالات را مطرح کرد که آیا به رابطه اشتغال و تحصیل در رشد طلاق و عوارض این پدیده اندیشیده‌ایم؟ آیا به اصلاح نظام آموزشی درخدمت خانواده فکر کرده‌ایم؟ آیا تأثیر شروط ضمن عقد در تحولات خانواده بررسی شده است؟
وی افزود: این‌ها مسائلی است که باید نهادهای رصد کننده آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند، درغیراین ‌صورت بسیاری از قوانین مصوب نیز نفعی به خانواده وجامعه نمی‌رسانند ومشکلات رفع نمی‌شوند.
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان این دیدار به سوالات مطرح شده پاسخ داد./9191/د102/ن
ارسال نظرات