قلب مؤمن حرم خدا است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش میشد، به ارائه بحث درجات معرفت پرداخت و گفت: این گرفتاریها و تشتت افکار ما به خاطر این است که خدا را نشناختیم، شناخت ما از خدا شناخت تقلیدی است نه اینکه واقعاً خدا را لمس کرده باشیم، حضرت ابوذر شاگرد حضرت علی (ع) مبارزه با باطل میکرد، او را از مدینه تبعید کردند با این حال حق را میگفت.
وی ادامه داد: معرفت مراتبی دارد، معرفت افراد عادی تقلیدی است، واقعاً به حقانیت حق علم پیدا نکردند، ایمان این افراد متزلزل است، هنگام مرگ شیطان ایمان آنها را میگیرد، آنها بنده واقعی نیستند، اگر ایمان وارد وجود انسان شود، دیگر ظلمت حجاب از بین میرود، ظلمت چهار حجاب دارد «حجاب طینت، حجاب معصیت، حجاب غفلت، حجاب محبت دنیا» و این حجابها مانند زره آهنین جلوی ایمان را میگیرد و نمیگذارد وارد قلب انسان شود.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: زمانی که ایمان وارد قلب انسان میشود، تمام این حجابها را از بین میبرد و همه چیز برای خدا میشود، منظور این است که انسان یک مقدار بیشتر فکر کند، خودش را اصلاح کند و توبه کند، نقل میکنند زمانی که سلطان محمود، هند را فتح کرد به خزینه جواهرات رفت و صندوقها را از جواهرات پر کرده و بار قاطرها و اسبها کرد، در راه سه تا از صندوقها از پشت اسب افتادند و شکستند.
وی افزود: سلطان نگاهی به اطرافش کرد، همه از بزرگان کشور بودند، سلطان گفت هر کسی هر چه برداشت برای خودش باشد، همه ریختند و شروع به برداشتن جواهرات کردند، عیاض که غلام حلقه به گوش سلطان بود همان طور مؤدب ایستاده بود و تکان نخورد، سلطان رو کرد به او گفت تو هم میرفتی و چیزی بر میداشتی، عیاض گفت سلطان من شما را دارم همه چیز دارم.
آیت الله ناصری اظهار داشت: انسان اگر خدا را داشته باشد همه چیز را دارد، این دعاها را نگاه کنید، خداوند برای بندگانش سنگ تمام گذاشته و فقط ایمان میخواهد، در روایت آمده از حضرت صادق (ع) پرسیدند «حضرت عیسی روی آب راه میرفت؟ حضرت پاسخ داد اگر ایمانش قوی تر بود، روی هوا هم راه میرفت»، اگر ما بتوانیم ایمانمان را ایمان واقعی کنیم، خداوند محب است.
این کارشناس مسائل اخلاقی بیان داشت: برای رسیدن به ایمان واقعی بال اول انجام واجبات و ترک محرمات است، و دوم این که قلبت را پاک کنی، عشق و علاقه به دنیا نداشته باشی، ظاهرت را مقید کنی به آوردن موجبات و ترک محرمات و صفات رذیله باطنت را کنار بریزی، در زیارت جامعه آمده است که: «کسی که میخواهد موحد شود، از طریق خدا باید برود و اگر بخواهد به خدا برسد از طریق اهل بیت باید برود»
وی تاکید کرد: منظور این است که اگر بخواهیم ایمانمان واقعی شود نه مجازی، راهش همین دو قدم است، ملتزم شویم واجبات را بیاوریم و محرمات را ترک کنیم، این عمل جوارحی است و یک عمل قلبی هم داریم که غیر خدا کس دیگری را در قلبمان راه ندهیم، در روایت داریم «قلب مؤمن حرم خدا است»، خداوند رحیم در زمین و آسمان نمیگنجد ولی در قلب انسان مومن میگنجد. /9194/پ202/ن