۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۶۵۶۳۰
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

معرفت افزایی مهم‌ترین وظیفه زنان خانه‌دار

خبرگزاری رسا ـ وقتی می‌گوییم معرفت افزایی، بعضی فکر می‌کنند که الآن حتماً باید کتاب تربیت فرزند یا همسرداری بخوانند، در حالی که یک زن متدین موفق کسی است که در تمام ابعاد زندگی‌اش مطالعه داشته باشد.
حجت‌الاسلام محسن عباسي ولدي

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی، کارشناس و مشاور مسائل تربیتی خانواده، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: اگر در خانواده‌های امروز، مدارا و گذشت باشد، بسیاری از مشکلات زندگی حل می‌شود، بعضی افراد فکر می‌کنند مدارا کردن باعث سوء استفاده طرف مقابل می‌شود، اما مدارا کردن اگر هیچ نتیجه‌ای هم نداشته باشد حداقل ایجاد الفت و محبت می‌کند.

وی ادامه داد: امیرمومنان (ع) می‌فرمایند «با مردم مدارا کن تا از برادری و نزدیکی آنها به خودت برخوردار شوی»، در یک روایت دیگر آمده «با کسی که با تو به درشتی برخورد می‌کند، با نرمی برخورد کن، چرا که امید این است که او هم با تو نرم شود»، ممکن است مدارای ما زمینه مدارای همسرمان را فراهم نکند، اما حداقل فایده مدارای ما جلوگیری از شدت گرفتن فضای تنش در خانه است.

این کارشناس مسائل تربیتی ابراز داشت: وقتی من با همسرم لجاجت و رقابت دارم و عوض صفت زشتی که او دارد یک صفت زشت هم خودم به نمایش می‌گذارم یعنی لجاجت می‌کنم، این باعث می‌شود که عرصه زندگی بر خودم و همسرم تنگتر شود و مشکلی به مشکلاتم اضافه شود، امام باقر (ع) می‌فرمایند «آن کسی که مدارا را ترک می‌کند امور ناخوشایند به او نزدیک می‌شود».

حجت الاسلام عباسی اظهار داشت: طبیعی است وقتی مدارا در خانه نباشد، پای جدال به خانه باز می‌شود و گاهی اوقات این تنش‌ها موجب طلاق عاطفی می‌گردد، در روایتی امام علی (ع) می‌فرمایند «سلامت دین و دنیا در مدارای با مردم است»، مبنا و هدف اصلی هر زندگی خدا است، رابطه هر انسانی با خدا باید دو طرفه باشد، اگر رابطه من و همسرم یک رابطه دو طرفه باشد اما لازمه‌اش دور شدن از خدا باشد این رابطه ارزشی ندارد.

 وی افزود: اگر رابطه من در مدارا و گذشت یا حلم و خویشتن داری یک طرفه باشد، یعنی من مدارا و گذشت کنم اما همسرم این کار را نکند، همین که رابطه من با خدا در این زندگی یک رابطه دو طرفه باشد زندگی به سمت کامیابی و خوشبختی می‌رود، اگر یک طرفه بودن مدارا و گذشت به قیمت دو طرفه شدن رابطه خدا با من باشد، ارزش دارد و در بسیاری از موارد مدارای یک طرفه منجر به رابطه عاطفی دو طرفه می‌شود.

حجت الاسلام عباسی در پاسخ به پرسش «چرا اکثر خانم‌ها علاقمندند که بیرون از خانه کار کنند؟» گفت: این که خانم‌ها دوست دارند بیرون از خانه کار کنند دلایل مختلفی دارد، یکی از آن دلایل ندیده شدن زن خانه‌دار است، دلیل دوم تغییر ملاکها و معیارهای زندگی در سبک زندگی است، سوم به خاطر نیاز اقتصادی، در حد برآورده شدن نیازهای حداقلی زندگی است، چهارم نیاز اقتصادی برای زندگی بهتر است.

 این کارشناس حوزوی ابراز داشت: دلیل دیگر احساس نیاز به استقلال اقتصادی است، بعضی خانم‌ها معتقدند که بهتر است دستشان در جیب خودشان باشد، دلیل بعد نیاز به حضور اجتماعی است، بعضی خانم‌ها احساس می‌کنند نمی‌توانند در خانه بمانند زیرا از مردان عقب می‌مانند، دلیل مهم دیگر پرستیژ اجتماعی است، چون احساس می‌کنند از خانم‌های شاغل دیگر عقب می‌مانند.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: البته ما در دو جا فعالیت اجتماعی زنان را  می‌پذیریم، بعضی خانم‌ها شغلشان برای پاسخگویی به نیاز جامعه است، و حضور زنان در آنجا الزامی است، یکی هم خانم‌هایی که برای اداره حداقلی اقتصاد خانواده کار می‌کنند، نوع زندگی آنها به گونه‌ای است که نیاز واقعی دارند، اما باید مراقب باشند که به وظیفه مادری و همسریشان لطمه‌ای وارد نشود.

وی ادامه داد: بعضی خانم‌ها برای استقلال اقتصادی یا بهتر شدن اقتصاد زندگی کار می‌کنند، به عبارت دیگر برای تشریفات و تجملات و چشم و هم چشمی، کار و فعالیت بیرون از خانه را بر می‌گزینند، اما باید بدانند تامین اقتصاد خانواده گاهی اوقات لازمه‌اش کم گذاشتن از تربیت فرزندان است، مادر مظهر فداکاری و ایثار است، اما کار بیرون و خستگی باعث بی‌حوصلگی و کم گذاشتن وقت برای فرزندان می‌شود.

این کارشناس تربیتی مسائل خانواده بیان داشت: حضرت امام (ره) می‌فرمایند «مادری که بچه در دامنش بزرگ می‌شود، بزرگترین مسئولیت و شریف‌ترین شغل را دارد، شریف‌ترین شغل در این عالم، بزرگ کردن بچه و تحویل دادن یک انسان به جامعه است».

حجت‌الاسلام عباسی در پاسخ به پرسش «اگر ما قبول کنیم که در خانه بمانیم و کارهای اجتماعی بیرون از خانه انجام ندهیم، چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟» گفت: یکی از اولین کارهایی که یک مادر باید انجام دهد؛ معرفت افزایی است.

وی ادامه داد: باید اطلاعات خودتان را در مورد فرزندداری، خانه‌داری و همسرداری زیاد کنید، بعضی مادرها فکر می‌کنند به همان میزان دانسته‌هایی که در خانواده یا در دانشگاه یاد گرفته‌اند می‌شود بسنده کرد و زندگی موفقی ایفا کرد، اما این میزان دانسته‌ها ناچیز است و نمی‌توان پایه‌های یک زندگی را با آن چید، پس حتما یکی از دغدغه‌های اصلی زن خانه دار معرفت افزایی باشد.

حجت الاسلام عباسی ابراز داشت: وقتی می‌گوییم معرفت افزایی، بعضی فکر می‌کنند که الآن حتماً باید کتاب تربیت فرزند یا همسرداری بخوانند، در حالی که یک زن متدین موفق کسی است که در تمام ابعاد زندگی‌اش مطالعه داشته باشد، الآن بعضی خانم‌ها خیلی عطش تحصیل دارند ولی موقعیت زندگیشان اجازه نمی‌دهد که ادامه تحصیل دهند، این افراد می‌توانند با کتاب خواندن این عطش را برطرف کنند.

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی بهجت می‌گفتند «علم، حیات است، زندگی است زنان خود را از زندگی محروم نکنید»، ولی این لازمه‌اش این نیست که حتما تحصیلات آکادمیک داشته باشند، کتابهای شهید مطهری می‌تواند به زندگی موفق خانم‌های خانه‌دار کمک شایانی کند، مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر یک نفر یک دور آثار شهید مطهری را با دقت مطالعه کند، به سطح بالایی از معارف عمیق اسلامی خواهد رسید.

وی افزود: نکته دوم این است که ما وقتی یک چیزی را یاد می‌گیریم باید به آن عمل کنیم، اگر بخواهیم به دانسته‌هایمان عمل کنیم، باید وقت بگذاریم، مادری که بخواهد برای بچه‌هایش وقت بگذارد مخصوصا در سالهای اول زندگی فرزندان، شاید با کمبود وقت هم مواجه شود، البته مقصودم از وقت گذاشتن تربیت حقیقی است وقت برای تربیت و پرورش انسان و بنده خدا، کسی که انگیزه و دغدغه‌اش الهی باشد.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: یکی از اصلی ترین کارها در تربیت فرزند به ویژه هفت سال اول زندگی، بازی کردن با آنها و آزادی دادن به آنها است، اگر بخواهید به بچه آزادی بدهید و با آنها بازی کنید، باید برایشان وقت بگذارید در غیر این صورت بچه در آینده دچار عقده‌هایی می‌شود که تربیت او را بسیار سخت می‌کند، معضل امروز ما این است که بچه‌ها را تلویزیون و رایانه پرورش می‌دهد نه مادر.

حجت الاسلام عباسی در پاسخ به این پرسش «اگر ما تمام وقتمان را صرف بچه‌ها و تربیت آنها کنیم کی برای خودمان وقت بگذاریم؟» گفت: تا وقتی که مادری می‌کنید خودتان هستید، آن وقتی که مادری می‌کنید نزدیکترین زمان به خودتان است، منظورم از کلمه خود، خود خدایی است، یعنی نزدیکترین لحظه‌های شما به خدا وقتی است که مادری می‌کنید.

وی ادامه داد: اگر شما می‌خواهید آنچه را که یاد گرفته‌اید انجام دهید، باید وقت بگذارید و با این همه کار، باید استراحت خوبی داشته باشید، کار خانه سنگین است و یکی از معظلات بزرگ در دنیای امروز کم بودن حوصله است، که بخاطر کارهای سنگین و استراحت کم به وجود می‌آید بخصوص برای مادرانی که هم کار خانه و هم کار بیرون خانه دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خانم‌های خانه دار می‌توانند کارهای هنری که به آنها علاقه دارند انجام دهند، یا در کارهای خیریه که خانم‌های محله با همکاری انجام می‌دهند، شرکت کنند، که غیبت مادر را در خانه به حداقل می‌رساند و می‌تواند در خارج خانه هم حضور داشته باشد، البته امروز مادرها باید بیرون خانه را تجربه کنند، مقصود از خانه‌داری در خانه ماندن نیست خانه‌های کوچک آپارتمانی و دلگیر روح آدم را کسل می‌کند./9194/پ201/ن

ارسال نظرات