۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۶۵۶۴۱
استاد اخلاق حوزه علمیه:

انسان نباید به عزل و نصب دیگران با یک امضا بنازد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که انسان باید همیشه مطیع خداوند متعال باشد، گفت: انسان نباید به عزل و نصب دیگران مانند وزیر یا وکیل با یک امضا بنازد، حتی نباید به ایمان خود بنازد، چرا که افرادی همانند طلحه و زبیر به ایمان خود نازیدند و این‌گونه جلوی امیرمؤمنان(ع) ایستاده و پایه‌گذار جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شدند.
انسان نباید به عزل و نصب دیگران با یک امضا بنازد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد‌ حسینی زابلی، استاد اخلاق حوزه عصر امروز در درس اخلاق مدرسه معصومیه قم که با حضور طلاب و فضلا برگزار شد، با تأکید بر نماز اول وقت، گفت: امام سجاد(ع) در روایتی می‌فرمایند «وقتی نماز می‌خوانی فرض کن در آستانه مرگ هستی و آخرین نمازت را می‌خوانی».

وی در ادامه با بیان این‌که خداوند متعال خالق حکمت و مشیت است، اظهار داشت: بخشش و عطای خدا برای بندگان براساس حکمت و مشیت است، از این‌رو نباید فرد نسبت به بخشش خداوند متعال اعتراض کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به زیارت آل‌یاسین به فضایل اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و بیان داشت: اگر انسان تمام کتاب‌های دینی تشیع و اهل‌تسنن را بگردد در هیچ یک از آن‌ها نمی‌یابد که پیامبر(ص) جز درباره امیرمؤمنان(ع) فرموده باشند؛ «علی جان، خزانه‌دار علم، دروازه شهر دانش و فاضل‌ترین و برترین یاران من است».

وی ادامه داد: قدرت‌نمایی خداوند متعال است که بخواهد قدرت خود را به یک شخص بدهد و جای تعجب هم ندارد، امام علی(ع) می‌فرمایند «أنا الظّاهِرُ، أنا الباطِنُ، أنا اأوَّلُ، إنا الآخِرُ، من ظاهر، باطن، اول و آخر هستم».

عدم دفاع از حریم ولایت نوعی بی‌غیرتی است

آیت‌الله حسینی زابلی در ادامه عدم دفاع از حریم ولایت را نوعی بی‌غیرتی دانست و گفت: انسان باید در راه ولایت از جان خود نیز بگذرد و از خداوند متعال بخواهد که همیشه او را به صراط مستقیم هدایت کند، پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «علی صراط مستقیم است».

وی خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) در یک روز حداقل هفتاد زخم برداشتند، در بعد اقتصادی چاه می‌کندند و وقف می‌کردند، در نهج‌البلاغه نیز مطالب زیادی درباره زهد و تقوای ایشان بیان شده است.

نستر آداموس از غیب با خبر باشد ولی اهل‌بیت نباشند؟!

آیت‌الله حسینی زابلی خاطرنشان کرد: چگونه است افرادی همانند نستر آداموس و یا دیگران پیش‌بینی می‌کنند، برخی از افراد نیز این حرف‌ها را باور می‌کنند ولی وقتی گفته می‌شود اهل‌بیت(ع) از غیب خبر دارند فرد بگوید این سنگین است و نمی‌توان پذیرفت.

وی افزود: علم اول و آخر نزد ائمه(ع) است، پیامبر(ص) در روایتی با این مضمون می‌فرمایند «علم اول و آخر نزد دخترم فاطمه(س) است»، حضرت زهرا(س) مصداق سوره کوثر، لیلة‌القدر و لیلةالمبارکه هستند، اگر حضرت فاطمه(س) نبودند، حسنین(ع)، باقرین(ع) و صادقین(ع) نبودند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در تفسیر لفظ «الله اکبر»، بیان داشت: یکی از تفاسیر «الله اکبر» این است که فرد بداند تنها خداوند متعال قدرت مطلق است و به قدرت ناچیز خود مغرور نشود، انسان نباید به ثروت، زیبایی، ریاست و ایمان خود بنازد.

انسان نباید به عزل و نصب دیگران با یک امضا بنازد

وی اظهار داشت: انسان نباید به عزل و نصب دیگران مانند وزیر یا وکیل با یک امضا بنازد، حتی نباید به ایمان خود بنازد، چرا که افرادی همانند طلحه و زبیر به ایمان خود نازیدند و این‌گونه جلوی امیرمؤمنان(ع) ایستاده و پایه‌گذار جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شدند، در گذشته برخی از افراد نگاه بی‌ریبه و یا دست دادن را مشکل نمی‌دانستند اما امروز برخی از افراد می‌گویند بوسیدن نیز اشکال ندارد.

آیت‌الله حسینی زابلی با اشاره به این‌که انسان در هر اذان شش مرتبه به بزرگی خدا اقرار می‌کند، خاطرنشان کرد: انسان در هر جایگاهی که باشد باید به بزرگی خداوند متعال اقرار کند، انسان باید همیشه بداند در محضر خداوند متعال است، با تماشای تلویزیون نمی‌شود به معراج رسید.

ذکر الله اکبر ضربان قلب را تنظیم می‌کند

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که کار خدا با عقل و فکر محدود انسان سازگار نیست، اظهار داشت: بیرون آوردن شتر از کوه و یا خلقت برخی از موجودات عظیم الجثه مانند نهنگ با عقل سازگار نیست، حتی خلقت اعضای بدن انسان از خاک نیز کاری است که با عقل محدود بشر نمی‌توان به آن رسید، فرد باید همیشه تسلیم امر خداوند متعال باشد و خود را کاره‌ای نداند.

آیت‌الله حسینی زابلی با بیان این‌که انسان اگر روزانه نمازهای نافله و واجب را بخواند حدود هفتصد بار لفظ «الله‌اکبر» را بر زبان جاری می‌کند، گفت: یک پزشک در تحقیقات خود ثابت کرده است که ضربان قلب انسان با گفتن ذکر «الله اکبر» تنظیم می‌شود و این ذکر سبب باز شدن دریچه قلب می‌شود از این‌رو به بیماران خود قبل از عمل جراحی توصیه می‌کند که چندبار ذکر «الله اکبر» را بگویند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با تأکید بر این‌که شیعیان باید آبرو اهل‌بیت(ع) باشند، اظهار داشت: امام صادق(ع) در روایتی با این مضمون می‌فرمایند «مایه عزت ما باشید نه ذلت»./993/پ201/پ

ارسال نظرات