۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۶۵۶۸۴
رییس جامعةالمصطفی:

اسناد قرآنی جامعةالمصطفی جمع‌آوری شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی در دیدار کارگزاران قرآنی جامعةالمصطفی گفت: به برکت انقلاب اسلامی در همه عرصه ها شاهد اهتمام ویژه قرآنی هستیم، المصطفی نیز در این راستا در تداوم این موج در جامعه گام‌های بزرگی را برداشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي، رييس جامعةالمصطفي در نشستي با فعالان قرآني جامعةالمصطفي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی در نشستی که با حضور فعالان قرآنی جامعةالمصطفی برگزار شد، با اشاره به سرمایه‌های قرآنی المصطفی، اظهار داشت: از کسانی که اهتمام ویژه به مسائل قرآنی داشته و همه کسانی که مشرف بر حرکت‌های قرآنی در حوزه‌های آموزش و پژوهش و فرهنگی هستند سپاس‌گذاریم.
وی در ادامه با اشاره به خبر عضویت المصطفی در شورای توسعه فرهنگ قرآن خاطرنشان کرد: عضویت در این شورا که وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است، موضوعی است که می‌تواند در پیشبرد اهداف قرآنی تأثیرات زیادی داشته باشد.
رییس جامعةالمصطفی با اشاره به ورود به ماه‌های رجب، شعبان و رمضان یادآور شد: اتصال و ارتباط این ماه‌ها با قرآن کریم دعا و مناجات و توسل به حضرت حق برجسته تر از سایر مواقع سال است، اصحاب و اهالی قرآن و راهبران حرکت قرآنی المصطفی، بیش از دیگران باید به انس با قرآن و مسائل دعا و مناجات اهتمام بورزید.
وی ادامه داد: بدون شک این مجموعه و انجمن قرآنی، روحانی و معنوی، شایسته تر از هرجای دیگری هستند که به قرآن کریم دل بسته و در محضر قرآن با دل و جان و شوق فراوان در گسترش فرهنگ قرآنی تلاش و پیش از دل و جان خود را با انوار قرآن روشن می‌کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که دعا، زیارت و عبادت قرآن ساعد است، تصریح کرد: همه این موارد مفاهیم و مضامین بلندی است که در منشور وحیانی قرآن منعکس شده و به بشریت به ارمغان سپرده شده است.
وی افزود: هنگامی که قرآن کریم نزول پیدا کرده و و در ذهن و ضمیر انسان‌ها و بشریت جا گرفته و رشد کند، نتیجه آن آواهای دعا، مناجات و نماز و عبادت ستایش و بندگی خداوند است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: دعا، عبادت و بندگی های انسان‌ها محصول بذر قرآنی است، آن بذر است که از آن این شاخ و برگ‌های رو به آسمان پدید می‌آید، ماه‌های رجب، شعبان و رمضان هم ماه‌های قرآن است و هم ماه های دعا، زیارت و عبادت.
وی با تأکید بر مراجعه به کتاب المراقبات خاطرنشان کرد: در چند روز باقی مانده به ایام این سه ماه عزیز و گرانقدر، با مراجعه به این کتاب و سایر کتب مرتبط با مراقبات سال و به ویژه این سه ماه، به روح و حقیقت قرآنی و عبادی این ماه‌ها نزدیک شویم.
رییس جامعةالمصطفی یادآور شد: اگر خداوند متعال دروازه‌های المصطفی را به روی ما گشود و ما را از منابع انسانی در این مجموعه بزرگ قرار داد و دروازه‌های این خدمت بی‌بدیل و بی‌نظیر را در راهبری نهضت و حرکت قرآنی و حدیثی به روی ما گشوده است، شکر می‌خواهد.
وی ادامه داد: شکر این است که ما خودمان قرآنی و آسمانی، ایمانی و معنوی باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه گفت: با مغتنم شمردن ماه‌های رجب، شعبان و رمضان باید دنیای معنوی و عرفانی را فتح کرد، همان‌گونه که بزرگان فرمودند روز و شب‌های این ماه‌ها پله‌هایی برای سعود به آن قله بلند و به تعبیر و تمثیل دیگر، منزلگاه‌ها و ایستگاه‌هایی برای رسیدن به آن مقصد آسمانی و ایمانی هستند.
وی با بیان این‌که باید حقایق ناب دین و قرآن و مکتب پر افتخار اهل بیت(ع) جدی گرفته شود خاطرنشان کرد: اگر قرار است به دست ما و شما معارف بلند اسلام ناب و اهل‌بیت(ع) به هفت میلیارد بشر به صورت مستقیم و غیر مستقیم منتقل شود و المصطفی در عرصه‌های جهانی و مراکز علمی و در میان توده‌های مردم نقش ایفا کرده و این حرکت پایه‌ای برای انتقال این پیام به همه عصرها و نسل‌های آینده شود، یک آمادگی بیش از وضع امروز را می‌خواهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان داشت: مبادا در چرخه فعالیت‌های روزمره غرق شده و از بلندنگری و آینده‌نگری و عظم‌ها و انگیزه‌های والا تهی شویم، این خطر بزرگی برای منابع انسانی المصطفی به ویژه اصحاب و اهالی قرآن و حدیث به شمار می‌رود.
وی با تأکید بر الگو بودن اصحاب قرآنی و حدیثی المصطفی در تمام فعالیت‌ها خاطرنشان کرد: راه آن این است که از یک سو به قرآن کریم، حدیث دعا و مناجات پناه ببریم و خودمان را در پرتو آن بسازیم و در کنار آن در برنامه ریزی و طراحی‌ها نهایت تلاش را داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن تأکید بر توازن قرآن و حدیث در برنامه‌های المصطفی ادامه داد: قرآن محوریت و اصالت خود را دارد، قرآن برای المصطفی هم موضوعیت دارد و هم طریقیت، قرآن سرمایه حرکت و دستمایه نهضت علمی و معنوی و فکری المصطفی است.
وی افزود: قرآن کریم پرچم و نمادی است که برافراشتن آن ما را در برابر بسیاری از تندی‌ها و کجی‌ها و بداخلاقی های مذهبی امروز بیمه می‌کند.
رییس جامعةالمصطفی با اشاره به بداخلاقی‌های بی منطق مذهبی در دنیای امروز یادآور شد: در عصر حاضر شاهد بداخلاقی‌های بی منطق مذهبی از سوی عوامل آمریکا و استکبار هستیم و قرآن می‌تواند تقریب و تعامل میان مذاهب را تقویت کند و نشانه دلدادگی امت اسلام به قرآن و نبی مکرم اسلامی است.
وی با اشاره به این‌که مسلمانان مدافع حریم امانت بزرگ الهی هستند، گفت: اهل بیت(ع) و حدیث را در امتداد قرآن و کلام وحی به شمار می‌آوریم و این‌ها رویکردهای بنیادین جامعةالمصطفی است و حرکت‌ها بر پایه این موارد تنظیم می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به کلیدواژه اصلی آینده بلند المصطفی یادآور شد: هدف المصطفی، مرجعیت علمی و فکری و فرهنگی و معرفتی در جهان آینده است، رسیدن به جایی که همگان اینجا را به عنوان یک مرجع تربیت نیروی انسانی و تولید فکر و بازتولید آثار دینی و اسلامی بشناسند و به آن مراجعه کنند.
وی ادامه داد: در پرتو این نگاه بلند، المصطفی باید در حوزه قرآن و چند ده رشته مربوط به آن از سطوح ظاهری و شکلی تا اعماق آن پرفروغ و درخشان باشد و سعی کند رتبه بالا و سرآمدی را کسب کند.
رییس المصطفی با بیان این‌که برای رسیدن به این قله بلند مأموریت داریم، اظهار داشت: المصطفی باید با تشکیل مجموعه‌ای همگرا و پیوسته، از تمام فعالان قرآنی در المصطفی، منظومه منسجم قرآنی را برای تحقق این آرمان بزرگ تشکیل دهد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مرور بر تحقیقات، برنامه‌های بالادستی و تأکیدات بزرگان، یادآور شد: مجموعه قرآنی المصطفی باید به صورت یک منظومه سامان یافته تبدیل شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تأکید بر آماده‌سازی منشور قرآنی و سند بالادستی و کلان قرآنی المصطفی، خاطرنشان کرد: معاونت‌ها و بخش‌های دیگر المصطفی، وظیفه دارند تا نگاه قرآنی را در حوزه فعالیت خویش تقویت کنند، باید محوریت قرآن و در امتداد آن حدیث و اقتضائات این محوریت و مدار بودن در بخش های دیگر مورد عنایت قرار گیرد.
وی اسناد قرآنی المصطفی را گنجینه فاخر جامعةالمصطفی دانست و تأکید کرد: باید سند قرآنی سالانه حاوی پیشرفت‌ها، عقب رفت‌ها، ذخایر و تحولات را به دست بیاوریم، اسناد محتوایی قرآنی باید جمع آوری شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به لزوم استخراج آمارهای دیگر مراکز بین‌المللی، یادآور شد: باید اطلاعات خود را نسبت به فعالیت رقبا، رفقا و دیگر مراکز علمی بالا ببریم، ممکن است در لاک خود فرو رفته و خود را خیلی موفق ارزیابی کنیم.
وی با تأکید بر اهتمام به برنامه سه ساله اظهار داشت: بخش مطالعات پایه‌ای در حوزه قرآن برای ارتقا در حوزه قرآنی و حدیثی در جهان معاصر آماده شده است.
رییس جامعةالمصطفی انجمن‌های قرآنی و دارالقرآن‌ها را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: انجمن‌های قرآنی و دارالقرآن‌ها باید مورد عنایت بیشتر المصطفی در فعالیت‌های قرآنی قرار گیرد و اهتمام بیشتری به آنها شود، باید کیفیت را مهم شمرده و به محتوا توجه کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های قرآنی در حوزه خانواده و فرزندان طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی، خاطرنشان کرد: المصطفی با توجه به سرمایه عظیم و منابع انسانی، خانواده‌ها و فرزندان طلاب و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، می‌توانند حافظ و آشنای به معارف قرآنی بسیاری را تربیت کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه بر توجه منظومه‌وار به همه رشته‌ها و فعالیت‌های قرآنی، به ویژه به آموزش‌های عمومی قرآن کریم در جامعةالمصطفی تأکید کرد.
وی با بیان این‌که پایان نامه‌های قرآنی سرمایه بزرگ المصطفی است، تصریح کرد: جشنواره و حضور در نمایشگاه‌ها از فعالیت‌های خوبی است که نیاز به تدابیر پیشین دارد، باید در این بخش سهم مناسبی به حوزه قرآن و حدیث داده شود.
در پایان این مراسم، از فعالیت‌های قرآنی حجت‌الاسلام فاکر میبدی در جامعةالمصطفی تقدیر به عمل آمد./907/د101/ی
ارسال نظرات