۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۶۵۹۶۷
مسؤول پژوهش مؤوسسه نشر آثار امام:

با بهره گیری از مبانی هنری شهید مطهری هنر اسلامی را ترویج دهیم

خبرگزاری رسا ـ تاجدینی با انتقاد از بی توجهی به هنر در میان قشر متدین، به تبیین حس زیبایی شناسی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت و تأکید کرد: شهید مطهری، دست پرورده اسلام است نه یک روشنفکر و فرد غیرمذهبی؛ وقتی چنین فردی مبنایی برای ما ایجاد می کند، اگر با این مبنا دنبال هنر نرویم و هنرمند شویم، در حق جامعه اسلامی جفا کرده ایم.
تاجديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی تاجدینی، مسؤول پژوهش مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، شامگاه جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه در سومین پاتوق فعالان فرهنگی، هنری، ادبی و رسانه ای مشهد در محل قرارگاه فرهنگی ولی امر، به تبیین زیبایی شناختی از دیدگاه شهید مطهری(ره) پرداخت و گفت: این مسأله مورد نیاز نسل جدید ماست.

وی با بیان این که ممکن است تصوری مبنی بر «افکار شهید مطهری مربوط به زمان خودش بوده و امروز کاربردی ندارد» ایجاد شود، افزود: چنین تصوری حاصل عدم تأمل دقیق و عمیق در آثار این استاد بزرگ است.

تاجدینی با تأکید بر این که افکار شهید مطهری همچنان پاسخگوی پرسش های جامعه است، اظهار داشت: این استاد شهید، چنان هوشمند بود که به جای پرداختن به موضوعات لحظه ای به مخاطب توجه داشت؛ جوهره پرسش مخاطب را درک می کرد و برای آن بنیان های فلسفی و فکری ارائه می داد.

مؤسس و مسؤول دفتر مطالعات دینی هنر حوزه هنری ادامه داد: دفاع شهید مطهری از هنر را حوزویان و روشنفکران دینی ما نه داشته و نه دارند؛ بلکه این دو قشر در افکارشان نشان داده اند اسلام میانه خوبی با هنر ندارد؛ از این رو امروز  با این که سینما پر قدرت ترین رسانه دنیا است، متدینان در این عرصه حضور ندارند و هنرمند مذهبی نداریم.

وی با بیان این که نمی دانیم که اسلام چگونه از تولد تا مرگ انسان برنامه دارد، خاطرنشان کرد: آیا حضور کمرنگ مذهبی ها در عرصه های هنری ناشی از مخالفت اسلام با هنر است یا ناشی از طرز تفکر ما؟

تاجدینی گفت: متأسفانه در قبل و آغاز انقلاب جریاناتی در جامعه ایجاد شد که با وجود روشنفکری اما نظراتشان چندان با نظرات علمای سنتی تفاوتی ندارد.

مدیر پژوهش کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان این که برخی علمای سنتی حوزه که انسان های باتقوا اما ساده انگاری هستند، نیز هرگز روی خوشی به هنر به ویژه هنرهای جدید نشان ندادند، تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر رغبتی برای متدینان برای ورود به عرصه هنر باقی نمی ماند.

تاجدینی با طرح این پرسش که آیا در نظام اسلامی بدون موسیقی می توان فیلم ساخت؟ افزود: پیش از انقلاب می گفتیم حکومت در اختیار ما نیست تا اقدام کنیم اما اکنون که نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده ایم آیا می توانیم نسبت به نقش عظیم هنر در ترویج دین و صدور پیام انقلاب بی تفاوت باشیم؟ ما بخواهیم یا نخواهیم هنرهایی چون موسیقی دارد کار خود را می کند، اگر کنار بکشیم و از این صحنه غایب باشیم، نه تنها چیزی عوض نمی شود بلکه کسانی که پایند اعتقادات نیستند وارد عرصه شده و در میدان داری می کنند.

معاون پژوهش اداره کل پژوهش و آموزش سیما با بیان این که شهید مطهری، حس زیبایی شناختی و ابتکار و آفرینشگری را نیز در کنار گرایشاتی چون گرایش به عبادت و حقیقت از وجوه تمایز انسان با حیوان و امری انسانی و مقدس می داند، خاطرنشان کرد: شهید مطهری، دست پرورده اسلام و شاگرد علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره) و آیت الله طباطبایی بوده و در طول عمر خود با قرآن، روایات، فلسفه و عرفان اسلامی سر و کار داشته، روشنفکر و غیرمذهبی نبوده است، وقتی چنین فردی مبنایی برای ما ایجاد می کند، اگر با این مبنا دنبال هنر نرویم و هنرمند شویم، در حق جامعه اسلامی جفا کرده ایم.

همکار شهید آوینی در مجله سوره و مدیر ادبیات نمایشی سیمافیلم یادآور شد: از دیدگاه شهید مطهری، در جامعه مهدوی و ایده آل، ابعاد انسان کامل به شکل نهادهای اجتماعی قدرتمند وجود دارند./930/پ202/غ

ارسال نظرات