۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۶۶۰۳۰
امام جمعه موقت مشهد:

اهانت به مشاهد مشرفه حاصل تحجرگرایی دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد گفت: این که عده ای فکر می کنند نظر دینی آنان بالاتر از همه بوده و دیگران باطل مطلق هستند، تحجر است، تحجر در زندگی دینی این است که اسلام را از زندگی اجتماعی جدا کرده و دین را جدا از سیاست معرفی کنند و یا افکار انسان آمیخته با جهل و خرافات و اوهام باشد.
 امام جمعه موقت مشهد

به گزارش خبنرگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، ایمان اسلامی و حضور مردم را دو عامل اساسی فتح و فرج در طول تاریخ بشریت دانست و گفت: این دو هر جا در کنار یکدیگر قرار گیرند، پیروزی آفرین هستند.

 

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) پیش از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی را مطرح کرد و پس از پیروزی، پذیرش آن را به رأی مردم گذاشت؛ زمانی که جمهوری اسلامی انتخاب شد، انتخاب تدوین کنندگان قانون اساسی و بعد خود قانون را به رأی مردم گذاشت، پس از تصویب قانون اساسی نیز، ریاست جمهوری را به رأی مردم محول کرده و برای انتخاب رهبر، وضع قوانین مورد نیاز زندگی و نیز اداره امور شهر و روستا باز هم مردم را برای انتخاب نمایندگانشان پای صندوق رأی فراخواند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ادامه داد: بنابراین وقتی مردم نگاه می کنند می بینند همه چیز نظام از خود آن هاست، نظام را از خود دانسته و همواره در برابر تهاجم دشمن از آن دفاع می کنند و مشکلات طبیعی نظام(نه مشکلات ناشی از سوء مدیریت ها) را تحمل و به گونه ای نظارت می کنند که مسؤولان فکر نکنند چون جایگاهی دارند، آزادند هر کاری انجام دهند، در فتنه نیز با حضور هوشیارانه خود توطئه دشمن را خنثی می کنند.

 

ایمان و حضور در صحنه مردم همواره کلید فتح بوده است

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) با بینش الهی خود می دانست نظام اسلامی با این خصوصیات، دشمنان بسیاری خواهد داشت و آنچه می تواند دشمن را شکست دهد، وجود دو عامل ایمان و حضور مردمی است از این رو دشمنان از آغاز انقلاب تاکنون هر کاری از جمله جدایی دین و سیاست، تخریب روحانیت اصیل، ایجاد اختلاف داخلی، تضعیف ایمان مردم و ترویج فساد و ایجاد مشکلات معیشتی، برای جدا کردن مردم از انقلاب کرده اند اما نه تنها موفق نشده اند بلکه به گفته مقامات امریکا، به تقویت و رشد نظام نیز منجر شده است.

 

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که ایمان و حضور، در طول تاریخ همواره کلید فتح بوده است، افزود: ماه آینده نیز در انتخابات ریاست جمهوری، مردم با حضور پرشور و منسجم خود که نشانه ایستادگی و استکبارستیزی و قدرت آن هاست، حماسه سیاسی سال را در انتخاب رییس جمهور اصلح رقم خواهند زد.

 

وی خطاب به امت ایران یادآور شد: تا زمانی که کلید فتح را در دست دارید هم خودتان پیشرفت می کنید و هم بر سایر ملت ها اثرگذار هستید؛ این روزها، روزهای شکست امریکا و اروپا و حکام حامی تروریسم حاشیه خلیج فارس و پیروزی ایمان و مقاومت مردم است.

 

زندگی دینی مقهور فرهنگ غرب انسان را به کمال نمی رساند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در خطبه نخست نماز جمعه نیز با اشاره به روایتی از امام باقر(ع)، شناخت کامل دین، تحمل مشکلات زندگی دینی و تدبیر تأمین نیازهای مادی زندگی را از شاخصه های انسان کامل برشمرد و گفت: آفرینش انسان غایتی دارد و اسلام، مجموعه آداب و قوانینی است که مسیر انسان را به سمت هدف خلقت او تعیین می کند.

 

وی اضافه کرد: زمانی که فرد مسلمان، شناخت همه جانبه از اسلام پیدا کرده و آن را به عنوان راه زندگی انتخاب کند و در مسیر حرکت خود، ضمن ایستادگی در برابر مشکلات، با برنامه ریزی صحیح، امکانات لازم این راه را فراهم کند، انسان کامل است چرا که هم دین را خوب شناخته و هم خوب در زندگی به کار بسته است.

 

التقاط، تحجر و خودباختگی؛ پیامدهای عدم شناخت صحیح دین

امام جمعه موقت مشهد در ادامه به پیامدهای شناخت ناقص و نادرست دین اشاره و خاطرنشان کرد: اولین زیان این امر، گرفتاری در باتلاق التقاط که به معنای آمیختن نظرات سایر مکاتب الحادی با نظر دین است، از سوی دیگر فرد، ممکن است شناخت فرد از دین به حدی سطحی باشد که وقتی در مقابل ادیان دیگر قرار می گیرد، رنگ می بازد و هویت دینی اش استوار نیست.

 

وی با بیان این که امروز این مسأله در میان مسلمانان بسیار دیده می شود، افزود: در همه کشورهای اسلامی، در اثر کم کاری نخبگان، شناختی که عامه مردم از دین دارند، سطحی است از این رو بیش از آن که به دین خود پایبند باشند، دلباخته فرهنگ غرب هستند و به دلیل همین برداشت های سطحی از دین، دچار مشکلات عدیده علمی، اقتصادی و اخلاقی شده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، تحجر را از دیگر آثار عدم شناخت کامل دین و از بلاهای امروز جامعه اسلام خواند و گفت: این که عده ای فکر می کنند نظر دینی آنان بالاتر از همه بوده و دیگران باطل مطلق هستند، تحجر است، تحجر در زندگی دینی این است که اسلام را از زندگی اجتماعی جدا کرده و دین را جدا از سیاست معرفی کنند و یا افکار انسان آمیخته با جهل و خرافات و اوهام باشد.

 

وی، وابستگی و آلت دست دشمن شدن را نخستین ضرر ابتلا به تحجر و التقاط دانست و افزود: به عنوان نمونه، گروه متحجر منافین امروز صریحا پیوند خود با دشمن درجه یک انسانیت یعنی امریکا و صهیونیزم را در سوریه اعلام کرده و ابزار دست این شیطان بزرگ قرار گرفته اند.

 

رویارو قرار دادن قرآن و ولایت در اثر تحجر، فقط در صفین نبود

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که نخستین بار در اسلام که در اثر تحجر، قرآن در برابر ولایت قرار گرفت، جنگ صفین بود اما باید توجه داشته باشیم که این آخرین بار نبوده و نیست، ادامه داد: متحجران نه تنها اندیشه مقابل خود را قبول ندارند بلکه وحشی تر از هر حیوانی، به طرفداران آن حمله می کنند کشتار راه می اندازند؛ آنان که امروز به راحتی از شیعیان سر می بُرند، آنان که بقیع و حرم عسگریین و حجر بن عدی(ره)، این صحابی ممتاز پیامبر(ص) و دلباخته امیرمؤمنان علی(ع) ویران کردند همه از متحجران دینی هستند.

 

وی همچنین ایجاد اختلاف میان جهان اسلام، فرورفتن در باتلاق شرک به خدا و و عمل کردن تحت فرمان نفس و طاغوت را از دیگر پیامدهای تحجرگرایی دینی برشمرد.

 

لازم به ذکر است نمازگزاران جمعه مشهد در پایان نماز ظهر جمعه در اعتراض به هتک حرمت مرقد حجربن عدی(ره) و حمله اسرائیل به سوریه از حرم مطهر رضوی تا چهارراه شهدا راهپیمایی کردند./930/پ201/ب

ارسال نظرات