۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۶۶۲۶۹
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

تعریف و تبیین سبک زندگی اسلامی راه برون رفت از تجمل گرایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه گفت: یک از مهم ترین عوامل تجمل گرایی دور بودن افراد از اصالت ها و هویت های خویش است که به واسطه آن به دنبال مدل ها و الگوهای عمدتاً غربی خواهد بود.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت‌الاسلام سعید بروجردی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: به طور طبیعی انسان موجودی است که جمال، زیبایی و جلوه گری را دوست دارد.

 وی در ادامه افزود: ، به گفته اساتید اخلاق خداوند یک سری از غرایز را در وجود آدمی قرار داده است که این‌ها باید کنترل شده تا از حد مجاز تجاوز نکند.

حجت‌الاسلام بروجردی اظهار داشت: یکی از غرایز موجود در انسان زیبا دوستی است، اگر رقابت نبود و اگر جلوه گری و رخ کشیدن نبود، انگیزه ای برای کمال نبود، زیرا انسان به طور کلی کمال طلب است و همه این‌ها در وجود انسان نهفته است از این رو اگر این غریزه از آن حد مجاز بگذرد تبدیل به همان تجمل گرایی می‌شود.

 تجمل گرایی یعنی به دنبال زیبایی کاذب رفتن

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خود جمال ناپسند نیست، زیرا تجمل از تفعل است، اما اگر انسان به دنبال چیز های کاذب باشد او را به سمت تجمل گرایی می‌کشاند، انسان می‌تواند زندگی خود را هم به طور ساده طی کند و هم می‌تواند شکل تجملاتی نیز به آن دهد و این شکل زندگی که از حد مجاز تجاوز کرده است از نظر اسلام مورد مذمت است، از این رو تعریف کلی تجمل گرایی به دنبال زیبایی کاذب رفتن است.

حجت الاسلام بروجردی در تبیین علل و عوامل رواج تجمل گرایی بیان داشت: یک از مهم‌ترین عوامل آن دور بودن افراد از اصالت‌ها و هویت‌های خویش است که به واسطه آن به دنبال مدل‌ها و الگوهای عمدتاً غربی خواهد بود، ما آن سادگی قدیم را رها کرده‌ایم و در اثر تبلیغات و همچنین به دلیل عدم اطلاع کافی از گذشته و هویت و اصالت‌های خود، سبب ایجاد موجی در میان جامعه شده  و بسیاری از جوانان را به این سمت کشیده‌ایم.

 این استاد سطوح عالی حوزه در بیان آفت‌ها و پیامد های حاصل از تجمل گرایی در جامعه اظهار داشت: با مراجعه به علم اقتصاد در می‌یابیم که منابعی که در اختیار انسان است محدود است، این عامل سبب می‌شود انسان به واسطه وجود روح سرکش در او متعرض حقوق دیگران شود، افرادی هم که از طبقه پایین جامعه هستند به واسطه عدم تأمین نیاز های بیجای خود و فقط به دلیل چشم و هم چشمی چه بسا مرتکب خلاف شوند.

 تجمل گرایی عامل ایجاد عقده های روانی در افراد

وی در ادامه ابراز داشت: این مسأله سبب ایجاد طمع در میان افراد شده و در نتیجه عامل ایجاد تعارض‌های اجتماعی می‌شود و در نهایت موجب خواهد شد شخص از حد خود تجاوز کند، همچنین این تجاوز و قانع نبودن در زندگی سبب بروز بعضی از عقده های روانی در شخص می‌شود، زیرا انسان نمی‌تواند به آن چیزی که می‌خواهد برسد، در نهایت ضرر های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

 حجت الاسلام بروجردی در بیان آفت‌های تجمل گرایی در قشر طلبه ابراز داشت:  یکی از افتخارات طلاب از قدیم داشتن زندگی ساده بود، منظور از مثل گذشته بودن بدین معنا نیست که از کاسه گلی استفاده کنیم بلکه هر زمانی اقتضائات خود را به همراه دارد، زهد این نیست که ما عمامه و لباس‌های مندرس بپوشم بلکه زهد یعنی آن چیزی که خداوند متعال برای ما مقدر کرده به اندازه نیاز مصرف نماییم و با حداقل‌ها زندگی بسازیم.

 دوری طلاب از رسالت اصلی به دلیل توجه به تجمل گرایی

وی در ادامه گفت: اگر بنا باشد تجمل گرایی در عالم طلبگی رسوخ کند و دغدغه طلبه به این سمت رود، او دیگر از هدایت مردم و رسالت اصلی که خداوند متعال برای او قرار داده باز خواهد ماند و مشغول اموری کاذب خواهد شد، و این برای طلاب هم ضرر تحصیلی و کسب علم و نیز ضرر اخلاقی را به همراه خواهد داشت.

 این کار شناس مذهبی همچنین تأکید داشت: طلاب به واسطه نقش الگو بودن در جامعه، عملاً اگر ذی طلبگی را از دست دهند و به توصیه های خود که مدام مردم را از مصرف گرایی و تجمل گرایی نهی می‌کنند، عمل نکند سبب خواهد شد که دیگر آن نقش الگو پذیری و اسوه بودن در میان جامعه را از دست داده و دیگر کلان آنان برای مردم نافذ نخواهد بود.

 این استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به وجود آیات و روایات متعدد در مذمت تجمل گرایی و مصرف گرایی بیان داشت: آیات و روایات زیادی در این مورد وجود دارد اما آن چیزی که مهم است سیره پیغمبر و ائمه اطهار(ع) است، در نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) بسیار به مذمت این مسأله می‌پردازند که نشانگر این است که این روش و سبک زندگی یک ضد ارزش بوده و از نظر اسلام ناپسند است.

 تعریف و تبیین سبک زندگی اسلامی راه برون رفت از تجمل گرایی

حجت الاسلام بروجردی در بیان راهکار های ترک تجمل گرایی اظهار داشت: توجه به مسأله سبک زندگی اسلامی و تعریف و تبیین ابعاد آن که مقام معظم رهبری بدان اشاره کردند و همچنین ارائه الگو های اصیل دینی و مذهبی به جامعه می‌تواند در به وجود آوردن بستری برای دوری جامعه از تجمل گرایی نقش بسزایی داشته باشد.

 وی با اشاره به سبک زندگی حضرت زهرا(س) به عنوان نمونه کامل از یک الگوی اسلامی برای افراد جامعه بیان داشت: زندگی حضرت زهرا(س) به دلیل جامعیت آن در تمامی ابعاد برای اقشار مختلف جامعه، می‌تواند به عنوان الگویی برای جوانان ما معرفی و شناسانده شود.

ضرورت شناساندن سبک زندگی اهل بیت(ع) برای افراد جامعه

این کارشناس مذهبی تأکید داشت: ذکر مصائب اهل بیت(ع) بخشی از زندگی آن‌ها است اما این بزرگواران چندین سال در میان مردم زندگی کرده‌اند که دارای سبک و روش زندگی مطابق با آموزه های دینی هستند از این باید نوع سبک زندگی آنان را برای افراد جامعه روشن شود.

  این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: سبک زندگی حضرت زهرا(س) به دلیل اینکه تنها زندگی است که طرفین یعنی زن و شوهر معصوم هستند و قابلیت حجیت را دارند، می‌توانند برای ما اسوه و الگو باشد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون یکی از مشکلات جوانان ما ازدواج است، اگر ما بتوانیم سبک ازدواج و نیز سبک زندگی این بزرگواران را به درستی از طریق مختلف فرهنگ سازی اعم از، ساخت سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی، برای خانواده‌ها و جوانان تبیین کنیم، می‌تواند عاملی باشد تا جوانان ما گرفتار مصرف گرایی و تجمل گرایی نشوند. 

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت301/ن

ارسال نظرات