۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۶۶۵۰۵
مدیرکل هماهنگی امور زائران خراسان رضوی:

رسانه‎های حوزوی الگو و مرجع دیگر رسانه‎ها باشند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل هماهنگی امور زائران خراسان رضوی با تأکید بر لزوم ایجاد باور رسانه ای جدید در حوزه، گفت: حوزه باید کار رسانه ای در تراز رسانه های امروز انجام دهد تا سامانه رسانه ای حوزه برای سایر رسانه ها الگو و مرجع باشد.
سيدوحيد موسويان سيدوحيد موسويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدوحید موسویان، مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان رضوی در بازدید از دفتر منطقه ای خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به تغییر مسؤولیت خود از مدیرکل امور اجتماعی استانداری، اظهار داشت:  طبق مفاد ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه، معاونت هماهنگی امور زائرین در استان ها دو اداره کل در زیرمجموعه خود دارد که یکی در حوزه فرهنگی و تعمیق و ترویج مفاهیم معرفتی مرتبط با اهل بیت(ع) و دیگری در عرصه های زیرساختی خدماتی و رفاه و اسکان زائر فعالیت می کنند.

 

وی از زیارت به عنوان یکی از شاخص های معرفت افزایی در طول تاریخ یاد کرد و گفت: ساختارسازی ستادی، تخصیص بودجه و مستقل کردن متولیان مقوله زیارت داخل کشور در طی دو سال گذشته از اقدامات در خور و نشانه توجه ویژه به مقوله زیارت در دو دولت گذشته است.

 

با روند کنونی ساخت و سازها، مشهد از شهر زیارتی و تمدن ساز بودن فاصله می گیرد

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مشخصات یک کلان شهر زیارتی که محور تمدن سازی اسلامی است، تصریح کرد: با روند کنونی ساخت و سازها، مشهد دارد از شهر زیارتی بودن فاصله می گیرد؛ شاخص های یک شهر تمدنی و زیارتی و معنوی با آنچه امروز در مشهد می بینیم خصوصا در گزاره های معماری و کالبدی فاصله دارد.

 

موسویان با اشاره به آمار روزافزون زائران حرم مطهر رضوی، افزود: بایستی همگام با توسعه کمی زیارت از نظر کیفی نیز زیارت را عمق ببخشیم تا زیارت ها، زیارت های نابی باشد در این صورت زیارت بدون تردید، مشکلات فرهنگی عقیدتی و اجتماعی را حل می کند.

 

سامانه رسانه ای حوزه بایستی برای سایر رسانه ها الگو و مرجع باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رسالت خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه حوزوی، ابراز داشت: به تحقیق، امروز کار رسانه ای از سوی نیروهای ارزشی و دین مدار و فرهنگی، جزو واجبات است، خصوصا از سوی کسانی که در حوزه معارف اسلام فعالیت می کنند.

 

مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: حوزه و عناصر آن باتوجه به مقتضیات زمان و نیازمندی های عقیدتی فرهنگی امروز جامعه باید کارکرد رسانه ای داشته باشند چرا که کارکرد حوزه، تبلیغ است و رسانه، ابزار امروزی تبلیغ.

 

موسویان با تأکید بر لزوم ایجاد باور رسانه ای جدید در حوزه، افزود: حوزه باید کار رسانه ای در تراز رسانه های امروز انجام دهد؛ سامانه رسانه ای حوزه بایستی برای سایر رسانه ها الگو و مرجع باشد. البته تا جایگاه رسانه به یک باور درونی میان حوزویان تبدیل نشود این امر محقق نخواهد شد.

 

وی با بیان این که خبرگزاری رسا باید بیشتر معرفی شده و پشتیبان قوی داشته باشد، ادامه داد: من اگر مرجع تقلید بودم به شما شهریه می دادم که حرف علما را به گوش مردم برسانید اما متأسفانه اغلب حوزه های ما امروز، عرصه جنگ را نمی شناسند و در خواب غفلت هستند.

  

مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان رضوی با تأکید بر لزوم پیگیری مطالبات رسانه ای رهبر مظعم انقلاب از سوی این خبرگزاری، اظهار داشت: حوزه اگر رسانه نشود، نمی تواند حرفش را ابلاغ کند؛ برخی علما باید به خروجی های کارکردهای رسانه ای روز برسند و برایشان ملموس شود، بدین منظور، این خروجی ها را مکتوب نزدشان ببرید یا نظرات فقهی آنان را در سایت بگذارید و واکنش ها را به آنان منعکس کنید.

 

وی با انتقاد از یک طرفه بودن منابر تبلیغی، گفت: یک کرسی آزاداندیشی مجازی راه بیندازید، در فضای وب کودتا می کند. حوزه باید برای تیربار انقلاب فشنگ تولید کند اما می بینیم که گوگرد خالی می دهد و می گوید در فیلم بریزید. حوزه ها متأسفانه حوصله کار روی محتوا برای تبدیل ماده اولیه به محتوای کاربردی را ندارند.

 

موسویان در پایان نسبت به برپایی همایش ملی «مبلغان زیارت» به صورت مشترک با خبرگزاری رسا اعلام آمادگی کرد./930/پ201/ب

ارسال نظرات