۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۶۶۵۸۲
آیت الله مکارم شیرازی:

نباید برای خوشایند غرب از اصول خود عقب نشینی کنیم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که هیچ گاه از اصول و خطوط قرمز فقه شیعه عقب نشینی نمی کنیم، تصریح کرد: نباید برای خوشایند غربی ها دست از اصول مسلم خود برداریم.
آيت الله مکارم شيرازي ديدار مسؤولان مرکز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي با آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و مسؤولان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که نظام ما دارای دو رکن جمهوریت و اسلامیت است، تصریح کرد: وقتی ما چنین نظامی را تایید کردیم باید تلاش و دقت کافی صورت گیرد تا همه قوانین با شریعت اسلام سازگار باشد والا جمهوری اسلامی تنها اسمی از آن خواهد ماند.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر این که باید این گونه تشکیلات وجود داشته باشند تا قوانین خلاف اسلام تصویب نشود، یادآورشد: نحوه عملکرد باید بسیار روشن و مشخص باشد، غربی ها یک سلسله قوانین دارند که به نحوی به ما منتقل می شود و باید در مقابل زیاده خواهی های آنها مقاومت کرد و اجازه ندهیم آنها حاکم بر جهان باشند و همه را عبد خود کنند.
 
وی با تاکید بر این که باید استقلال خود را در مقابل آنها حفظ کنیم، تاکید کرد: قوانین غربی باید در ترازوی فقه قرار داده شود و ببینیم آیا هماهنگ است یا خیر؟ غرب زدگی در قوانین ما نباید وجود داشته باشد و یکی از کارهایی که حوزه می تواند انجام دهد فعالیت در این عرصه است.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که باید اصالت قوانین اسلامی در تمامی مراکز حفظ شود، یادآورشد: ما در فقه خطوط قرمزی داریم که باید مراقب باشیم؛ در فقه شیعی قیاس، استحسان و مصالح مرسله و اجتهاد به معنای قانونگذاری فقیه در فقه ما وجود ندارد؛ مطابق فقه شیعه خلا قانونی وجود ندارد و مسائل مستحدثه نیز دارای قانون است که از احکام ثانویه و عمومات و قواعد الفقهیه به دست می آید.
 
این مرجع تقلید بیان داشت: نباید برای این که آنها از ما خوششان بیاید و بپسندند انعطاف نادرستی داشته باشیم و از اصول مسلم فقه خود عقب نشینی کنیم.
 
وی با بیان توصیه هایی به مسؤولان مرکز تحقیقات مجلس تاکید کرد: باید حتما فتاوای مراجع و دلایل آنها ذکر شود تا مبادا قانونی بر خلاف نظر احکام اسلامی و مراجع در مجلس به تصویب برسد.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تضاد بین برخی قوانین و فتاوای مراجع در برخی موارد محرز شده است، از این رو باید توجه داشت که این موارد در آینده تکرار نشود، در غیر این صورت ممکن است خدایی ناکرده اسلامیت جمهوری نظام تحت الشعاع قرار گیرد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات