۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۱۶۶۶۰۵

سومین نشست دوره امام علی شناسی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه با بیان این‌که امامت و نبوت از همان نخست با یک‌دیگر مطرح بودند، گفت: پیامبر(ص) در جریان یوم‌دار و دعوت علنی خود سه بار بر جانشینی امیرمؤمنان(ع) پس از خود تأکید کردند.
حجت الاسلام و المسلمين محمد جواد طبسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد جواد طبسی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در دوره کوتاه مدت امام علی(ع) شناسی که عصر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بررسی دلایل امامت امیرمؤمنان(ع) پرداخت و گفت: دلایل بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد امام علی(ع) جانشین بلافصل پیامبر(ص) هستند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کتاب‌های تاریخی نقل شده که وقتی پیامبر(ص) حتی برای مدت کوتاهی به سفر می‌رفتند برای خود نماینده‌ای در میان مردم انتخاب می‌کردند، حتی نقل شده در یکی از سفرهای خود یک فرد نابینا را به عنوان نماینده خود در میان مردم جهت اقامه نماز جماعت انتخاب کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که جایگاهی که امیرمؤمنان(ع) در نزد رسول‌الله(ص) داشتند هیچ یک از صحابی نداشتند، اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) در تمام جنگ‌ها به جز جنگ تبوک که از سوی پیامبر(ص) به عنوان جانشین در مدینه انتخاب شدند در کنار نبی‌اکرم(ص) حضور داشتند.

وی افزود: شرکت نکردن امیرمؤمنان(ع) در جنگ تبوک سبب شد که عده‌ای شایعه کنند میان پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) اختلاف به وجود آمده است، از این‌رو امام علی(ع) نزد رسول‌الله(ص) رفتند و ماجرا را گفتند، پیامبر(ص) نیز در جواب فرمودند «یا علی در مدینه یا باید من باشم یا تو» و این خود نشانگر آن است که پیامبر(ص)  تنها امیرمؤمنان(ع) را لایق جانشینی خود می‌دانستند.

حجت‌الاسلام طبسی با بیان این‌که حدیث منزلت یکی از مهم‌ترین ادله برای به خلافت رسیدن امیرمؤمنان(ع) بعد از پیامبر(ص) است، گفت: حضرت هارون برادر حضرت موسی(ع) و پیامبر بودند، در قرآن نیز آمده حضرت موسی(ع) از خدا درخواست کردند که حضرت هارون را شریک خود قرار دهد و این بیان پیامبر(ص) «أنت منّی بمنزلة هارون من موسی إلّا إنّه لا نبیّ بعدی» درباره امیرمؤمنان(ع) نشان از آن دارد که امام علی(ع) شریک پیامبر(ص) هستند.

وی تصریح کرد: حدیث منزلت را تنها رسول‌الله(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) بیان کردند، نه صحابی دیگر و خود این نیز می‌تواند دلیل محکمی باشد که تنها امام علی(ع) شریک و جانشین پیامبر(ص) هستند نه صحابی دیگر.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم حدیث یوم‌دار را از دیگر دلایل مهم برای جانشینی بلافصل امیرمؤمنان(ع) برای پیامبر(ص) دانست و خاطرنشان کرد: خداوند پس از سه سال دعوت مخفی پیامبر(ص)، به ایشان دستور داد که دعوت خود را علنی کند، از این‌رو پیامبر(ص) نخست از اقوام خود دعوتشان را علنی کردند.

وی ابراز داشت: پیامبر(ص) در دعوت علنی اقوام را به منزل خود دعوت کرده و مهمانی دادند و در این جلسه سه بار بیان فرمودند که از سوی خدا به پیامبر مبعوث شده‌اند و کسی که در این کار به ایشان کمک و یاری برساند جانشین بعد از ایشان است و در این موضوع نیز کسی جز امیرمومنان(ع) آمادگی خود برای یاری پیامبر(ص) اعلام نکرد.

حجت‌الاسلام طبسی با بیان این‌که امامت و نبوت از همان نخست با یک‌دیگر مطرح بودند، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در جریان یوم‌الدار و دعوت علنی خود سه بار بر جانشینی امیرمؤمنان(ع) پس از خود تأکید کردند.

این استاد حوزه ماجرای غدیر خم را مهم‌ترین دلیل برای اثبات جانشین امیرمؤمنان(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) خواند و اظهار داشت: پیامبر(ص) در مسأله غدیر خم به صراحت جانشینی امیرمومنان(ع) و دیگر ائمه(ع) را برای مردم بیان کردند و علامه امینی تمام این مسایل را در کتاب شریف الغدیر بیان می‌کنند.

وی گفت: برخی از افراد می‌گویند که پیامبر(ص) در غدیر خم می‌خواستند بگویند که امیرمؤمنان(ع) دوست من هستند، در حالی که در این ماجرا حدود 200 هزار نفر از مسلمانان حضور داشته و پیامبر(ص) آن‌ها را به مدت سه روز در منطقه جفیه نگه‌داشتند تا تنها بگویند علی(ع) دوست من است؟!.

حجت‌الاسلام طبسی خاطرنشان کرد: مگر مردم دوستی پیامبر(ص) با امیرمؤمنان(ع) را نمی‌دانستند که رسول‌الله(ص) آن‌ها را سه روز در آن گرما شدید معطل کنند و این موضوع را بیان کنند و این‌که افراد می‌گویند «مولا» در جمله «من کنت مولا فهذا علی مولا» به معنی دوستی است یک سخن غیر کارشناسی است./993/پ202/پ

ارسال نظرات