۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۶۶۶۸۲
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

سیاست لازمه عقل، فکر و دیانت است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: ائمه معصومان(ع) پس از ماجرای کربلا، دیگر در عرصه ریاستی وارد نشدند اما این امر به معنای کناره‌گیری از سیاست نبود چراکه سیاست لازمه عقل، فکر و دیانت است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي، استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت شهادت حضرت امام علی النقی(ع) به توصیف جایگاه و منزلت امام هادی(ع) در دین و روایات پرداخت و گفت: درباره ائمه اطهار(ع) دو نوع شناخت عام و خاص داریم.

وی با اشاره به شناخت عام نسبت به اهل‌بیت(ع) افزود: ائمه اطهار(ع) از نظر اخلاق، علم، تفکر و روحیه، انسان‌هایی وارسته و فوق بشر بودند و به مراتب با دیگران فرق داشتند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) که تنها 12 نفر هستند، هرچند که از نظر ظاهری، فزیولوژیکی و جسمی با دیگران تفاوتی ندارند، اما از نظر وارستگی و روحی قابل مقایسه با دیگر انسان‌ها نبوده و از همین جهت به عنوان سفیران الهی برگزیده شدند.

وی با بیان این‌که هر کدام از امامان(ع)، برادرانی نیز داشتند، اما آنان برای امامت انتخاب نشدند، تصریح کرد: امام نقی(ع) به غیر از امام حسن عسگری(ع) پسران دیگری نیز داشتند و به ایشان فرموده بودند که اگر دست من بود، سید محمد را به جانشینی انتخاب می‌کردم اما خداوند شما را به عنوان امام یازدهم برگزیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی خاطرنشان کرد: هر یک از ائمه دوازده‌گانه ما، به ظاهر انسان و بشر اما از نظر علم، سیاست و قدرت اداره امور، افرادی فوق بشر بودند.

وی با اشاره به شناخت خاص نسبت به تک تک اهل‌بیت و امامان(ع) گفت: هر کدام از آنان ویژگی‌های خاصی داشته و با ستمگران ویژه‌ای سر و کار داشتند؛ امام هادی(ع) نیز با متوکل عباسی روبه‌رو بودند.

بنی عباس مثلث زور و زر و تزویر

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که عباسیان افرادی به مراتب بدتر از بنی امیه بودند، ابراز داشت: بنی امیه مردمانی بی سیاست، بی تدبیر و بی سواد بودند و ابزارشان تنها زورگویی با زر و زیور بود؛ بنی امیه برای تزویر هم از افرادی همچون عمروعاص استفاده می‌کردند چراکه خود آنان افرادی بی سواد بودند.

وی با اشاره به تفاوت‌های عباسیان نسبت به بنی امیه، خاطرنشان کرد: بنی عباس بر خلاف بنی امیه، افرادی هم دانش و تزویر بودند؛ عباسیان در کنار دانش، مثلث زور و زر و تزویر را در اختیار داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان این‌که سیاست لازمه عقل، فکر و دیانت است، تصریح کرد: ائمه معصومان(ع) پس از ماجرای کربلا، خود را از عرصه ریاستی کنار کشیدند اما این به معنای کناره‌گیری از سیاست نیست.

انتقال امامین عسگریین(ع) به سامراء

وی با اشاره به زندگی امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) اظهار داشت: این دو امام بزرگوار در روستایی به دور از شهر مدینه می‌زیستند تا این‌که نمامان، سخن چینی کرده و امام را شخصی معرفی کردند که به دنبال جمع‌آوری نیرو و اسلجه و به دست آوردن حکومت است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: سخن‌چینان، متوکل را علیه امامین عسگریین(ع) شوراندند و سبب شدند که متوکل این دو امام بزرگوار را از مدینه به سامراء و پادگان‌های ارتش مننقل کرد و در آخر باز هم طاقت تحمل امامین عسگریین(ع) را نداشت و ایشان را به شهادت رساند.

وی با بیان این‌که ائمه طاهرین(ع) با دوراندیشی خود جهان را می‌نگریستند، تأکید کرد: وقتی مأموران متوکل عباسی همچون یحیی‌ بن‌ هرثمه‌ بن‌ اعین‌ به مدینه آمدند تا امام نقی(ع) را به سامراء منتقل کنند، امام(ع) به اهل‌بیت خود فرمودند که لباس گرم و ضخیم به همراه خود بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی ادامه داد: مأموران متوکل از این‌که امام(ع) در گرمای سوزان تابستان لباس زمستانی برمی‌دارند، متعجب شدند و مریدان ایشان را از انتخاب این پیشوا، مسخره کردند؛ اما هنگام رفتن به سامراء، طوفان شدیدی در بیابان وزید و باران فراوانی بارید، در این هنگام که مأموران متوکل از سرما به خود می‌لرزیدند، امام(ع) و اهل‌بیت ایشان لباس‌های گرم خود را پوشیده و دوراندیشی خویش ابراز کردند.

روشنگری تنها گناه امام هادی(ع)

وی افزود: ائمه(ع) به ویژه حضرت امام هادی(ع) تنها به علت روشنگری مورد حمله گسترده دشمنان قرار گرفتند؛ بی گناهی کم گناهی نیست؛ در دیوان عشق / یوسف از دامان پاک خود به زندان می‌رود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که اهل زور و حکومت‌‌های جبار تصمیم دارند مردم بی خبر از حقایق باشند، تصریح کرد: هرچه مردم بی اطلاع‌تر و بی خبرتر از حقایق باشند، حکومت‌های جبار زندگی راحت‌تری دارند و هرچه مردم آگاه‌تر و بیدارتر باشند، دردسر آنان که می‌خواهند سلطنت و حکومت کنند، بیشتر است.

وی در پایان با بیان این‌که روشنگری حقیقت‌گرایانه و در راستای خداوند، هیچگاه به مزاج حکومت‌های جبار نمی‌سازد، گفت: تنها گناه اهل‌بیت(ع) این بود که مردم را بیدار می‌کردند و هرچه مردم روشن‌بین می‌شدند به ضرر حکومت‌های زورگو بوده است./997/ت301/پ

ارسال نظرات