۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۶۶۷۳۶
معاون تهذیب حوزه مطرح کرد؛

ماموریت‌های اخلاقی حوزه در انتخابات

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر این‌که حوزه علمیه در انتخابات از شخص خاصی حمایت نمی‌کند، گفت: شأن حوزه فراتر از اشخاص و جریان‌های سیاسی است.
حوزه علميه قم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام هادی حسین‌خانی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در انتخابات، ابراز داشت: اصل مشارکت مردم در این دوره از انتخابات از مهم‌ترین اموری است که می‌تواند پایه‌های نظام را مستحکم‌تر از قبل کند و آمال دشمن مبنی بر تضعیف روحیه مردم و تحریم‌های گسترده را نقش بر آب کند.

وی با اشاره به این‌که حوزه علمیه در انتخابات از شخص خاصی حمایت نمی‌کند، گفت: شأن حوزه فراتر از اشخاص است، از این‌رو حوزه‌های علمیه در انتخابات از شخص خاصی حمایت نمی‌کنند، هر چند مدارس علمیه در صورت تمایل می‌توانند اقدام به دعوت از نامزدهای انتخابات کرده و یا نشست‌های سیاسی برگزار کنند؛ البته شاید این مسأله به علت امتحانات مدارس علمیه عملی نباشد.

نقش روحانیان در خلق حماسه سیاسی

حجت‌الاسلام حسین‌خانی، نقش طلاب و روحانیان در تبیین حضور حداکثری مردم در انتخابات و خلق حماسه سیاسی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ترغیب مردم برای شرکت حداکثری در انتخابات وظیفه تبلیغی علما، فضلا و طلاب است.

وی ادامه داد: طلاب و روحانیان باید شاخص‌ها و ملاک‌هایی که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری برای انتخاب شایسته و اصلح ترسیم کرده‌اند را برای مردم تبیین کنند، هر چه این شاخص‌ها روشن‌تر ارائه شود مردم می‌توانند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که حضور کمرنگ  مردم در انتخابات، دشمن را برای اعمال فشارها جسورتر می‌کند، یادآور شد: شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف است و مردم باید با حضور حداکثری، امانت را به اهلش بسپارند.

لزوم پایبندی به اخلاق

حجت‌الاسلام حسین‌خانی همچنین بر ضرورت رعایت اخلاق در انتخابات تأکید کرد و گفت: باید اخلاق انتخاباتی را به طور جد تبلیغ کنیم؛ البته نامزدها هم بایستی بر روی جنبه های اثباتی خود تأکید داشته باشند و از نفی و تخریب دیگران بپرهیزند.

وی افزود: کاندیداها باید برنامه های خود را برای اداره کشور به صورت شفاف و روشن تبیین کنند و از دادن وعده‌های بیجا که عملی نیست و یا مباحثی که با اصول انقلاب تناقض دارد، خودداری کنند، چرا که این گونه مسائل با اخلاق انتخاباتی سازگار نیست.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر نقدی به کارگزاران سابق و  دولت های قبلی وجود دارد باید با رعایت انصاف مطرح شود و نباید جو بدبینی و بی‌اعتمادی در مردم نسبت به مسؤولان ایجاد شود؛ زیرا اگر مردم نسبت به اصل نظام سرد و بی اعتماد شوند، نمی‌توانند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات و خلق حماسه سیاسی داشته باشند.

حجت الاسلام حسین‌خانی با بیان این‌که مراعات ادب در تبلیغات انتخاباتی مسأله مهمی است، بیان داشت: رییس جمهور به عنوان مظهری از اراده یک کشور اسلامی اگر اخلاق و ادب اسلامی را در سخنان خود مراعات نکند، نمی تواند نماینده یک کشور اسلامی با عظمت باشد.

تأکید بر پرهیز از هزینه‌های گزاف تبلیغاتی

وی در ادامه با بیان این‌که نوع تبلیغات انتخاباتی می‌تواند شاخصی را به مردم ارائه کند، گفت: شیوه تبلیغات نامزدها مشخص می‌کند که این فرد چه خصوصیتی دارد، اگر با زمینه‌هایی که صدا و سیما و رسانه‌ها برای بیان برنامه‌ها فراهم کرده‌اند، به هزینه‌های گزاف برای تبلیغات روی آورده شود، ذهنیتی در مردم ایجاد می‌کند که شاید این فرد با شبکه‌های قدرت و ثروت ارتباط دارد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در پایان یادآورشد: با برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی صدا و سیما و فرصتی که در اختیار هر یک از کاندیداها قرار گرفته  است، نیازی به تبلیغات گزاف و اسراف گونه نامزدها در انتخابات نیست./993/  د101/ن

ارسال نظرات