۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۶۶۷۶۹
نماینده خبرگان رهبری:

رقابت‎ها منجر به افراط و تفریط نشود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی گفت: اگر رقابت ایجاد شد، باید به فکر تعدیل حمایت و تشویق بود و سعی شود بعد از رقابت هر دو نفر برنده و بازنده را مورد تشویق قرار داد اما این تشویق باید به دو گونه اجرا گردد.
آيت الله سيد ‌ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان، شب گذشته درجمع طلاب اصفهان، با اشاره به آیه هشتم سوره یوسف، تربیت رقابتی فرزندان را از دو جنبه مورد بررسی قرار داد و گفت: ایجاد رقابت بین فرزندان یک خانواده و رقابت بین فرزندان خانواده با فرزندان خانوادههای دیگر که معمولا رقابت بین فرزندان یک خانواده به دلیل فاصله سنی بیشتر کمتر است و رقابت معمولا بین هم سن و سالها اتفاق می‌افتد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در مورد اینکه آیا بهتر است رقابت ایجاد بکنیم یا نه، ابراز داشت: در هر رقابتی یک جنبه مثبت وجود دارد که امتیاز محسوب می‌شود و یک جنبه منفی که نقص است و ممکن است منجر به افراط و تفریط شود.

 

 وی در ادامه افزود: از نقطه نظر مثبت، می‌توان به این مطلب اشاره کرد که در رقابت، فکر افراد به کار گرفته می‌شود و باعث رشد فکری می‌گردد، اما از نقطه نظر منفی می‌توان به این نکته اشاره کرد که در رقابت معمولا رقیب بازنده دچار حسادت نسبت به رقیب برنده می‌گردد و از جهت اخلاقی دچار مشکل میشود.

 

آیت الله مهدوی همچنین افزود: اگر رقابت ایجاد شد، باید به فکر تعدیل حمایت و تشویق بود و سعی شود بعد از رقابت هر دو نفر برنده و بازنده را مورد تشویق قرار داد اما این تشویق باید به دو گونه اجرا گردد، اول تشویق عمومی که هر دو رقیب را به یک اندازه و یکجور مورد تشویق و حمایت قرار داد تا فرد شکست خورده سرافکند نشود، همان گونه که حضرت امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه به مالک اشتر می‌فرمایند: هیچ وقت انسان بد و انسان نیکو نزد تو مساوی نباشند و یک نوع تشویق خاص برای فرد برنده در نظر گرفته شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: باید مراقب بود که پس از رقابت، برنده شروع به تحقیر کردن نکند و توهین و کدورت پیش نیاید و همچنین دو رقیب به یکدیگر ضربه وارد نکنند و سعی در تخریب یکدیگر نداشته باشند، بلکه پس از رقابت باید نقاط قوت و ضعف، بدون نام بردن از طرفین بیان شود تا هم موجب خودسازی گردد و هم ایجاد حسادت، تحقیر و کدورت نگردد، چرا که باید نفس عمل بالا برده شود.

 

این استاد اخلاق گفت: در هر رقابتی توجه به رقیب هست؛ از این رو باید توجه به رقیب را سوق به توجه به عمل داد و به جای معطوف نمودن ذهن افراد به رقبا، باید ذهن افراد به هدف مورد نظر معطوف گردد و تا وقتی شیرینی هدف در کسی به وجود نیاید، حس رقابت عقلی انجام نمیشود.

 

وی در پایان با اشاره به آیاتی از قرآن مجید، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن از دو روش توجه به رقیب و توجه به هدف استفاده کرده است و برای توجه به رقیب خداوند سبقت گرفتن از یکدیگر را بیان می‌دارد که از یکدیگر سبقت بگیرید در خیرات و در آیهای دیگر بیان می‌دارد که خودتان را با سرعت به مغفرت پروردگار برسانید. /939/پ202/ب

ارسال نظرات