۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۶۶۷۷۰
کارشناس حوزوی مسائل خانواده:

قبل از شناخت همسر، خودتان را بشناسید

خبرگزاری رساـ کارشناس و مشاور مسائل خانواده گفت: یکی از مقوله‌های مهم در ارتباط با همسران، شناخت دقیق طرف مقابل است، یکی از فاکتورهای زندگی موفق این است، که شما همان اندازه که لازم است طرف مقابل را بشناسید، البته قبل از این کار باید حتما به شناخت خودتان روی بیاورید، این مقوله را باید یک مقوله پایه‌ای و اساسی بین زوجین قرار داد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فاطمه حاجی احمدی، روانشناس و مشاور خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: انسان‌ها در طول زندگی، یک سری روابط خاص عاطفی با یکدیگر برقرار می‌کنند، که هر کدام از آن‌ها اصولی دارد، این روابط عاطفی و محبتی به چند دسته تقسیم می‌شود، یکی از این روابط رابطه بین مادر و فرزند است.

وی ادامه داد: وقتی رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، محبت و مراقبت مادر نسبت به فرزند، در مقابل آنچه که فرزند به مادر برمی‌گرداند، عموماً حد تساوی ندارد، می‌بینیم که این مادر است که جان فشانی می‌کند و عاطفه و محبت را می‌دهد، اما به همان میزان نمی‌گیرد، یک رابطه عاطفی دیگر بین خواهر و برادران است، این رابطه عاطفی، نوع عاطفه یا محبت ضعیف‌تر نسبت به مادر و فرزند است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: رابطه خواهرانه یا برادرانه می‌تواند بر اساس یک رابطه دو سویه یا یک سویه طی شود، اما اصول خاصی دارد، و این به خاطر رابطه خونی است که در درون ما نهفته است، البته می‌تواند به شرایط اجتماعی، فرهنگی هم برگردد، اما ما عمیق‌ترین و خاص‌ترین ارتباط را بین همسران می‌بینیم، شاید زیباترین نوع ارتباط عاطفی همین است، این رابطه برعکس روابط مادر و فرزند، ضرورت ماندگار بودنش به متقابل بودنش است.

حاجی احمدی ابراز داشت: این رابطه عمیق ما را به سمتی می‌کشاند، که خیلی از نیازها و توقعات خود را می‌توانیم برآورده کنیم، اما برای رسیدن به آن دانایی و مهارت، باید زمانی را صرف کنیم تا یک سری اطلاعات را بگیریم، زن و مرد زمانی که در قالب زن و شوهر قرار می‌گیرند، باید اصول خاصی را رعایت کنند، بعضی از این اصول مشترک بین ارتباطات دیگر هم وجود دارد.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: بعضی از این اصول، اصول اختصاصی است، که مربوط به رابطه همسران می‌شود، قبل از همه این اصول، مقدماتی لازم است، یکی از آن مقدمات که بی‌توجهی به آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد، این است که زوج‌ها قبل از این‌که به مهارت ارتباطی فکر کنند، بهتر است به مهارت شناختی فکر کنند، یعنی قبل از شناخت دیگران، خودمان را بشناسیم.

وی ابراز داشت: گاهی اوقات ما تن به ازدواجی می‌دهیم که نمی‌دانیم از این ازدواج چه می‌خواهیم و دنبال چه چیزی هستیم، یعنی نقاط قوت و ضعف خودمان را نمی‌دانیم، خیلی اوقات زوجینی کنار هم قرار می‌گیرند، که نه تنها یکدیگر را نمی‌شناسند، بلکه در مورد خودشان هم چیزی نمی‌دانند، در مورد لجاجت‌ها، استدلال‌های غیر منطقی و باورهای غلط خودشان هم اطلاعی ندارند، بنابراین نمی‌توانند ارتباط بهینه‌ای داشته باشند.

این کارشناس مسائل خانواده در پایان تاکید کرد: یکی از مقوله‌های مهم در ارتباط با همسران، شناخت دقیق طرف مقابل است، یکی از فاکتورهای زندگی موفق این است، که شما همان اندازه که لازم است طرف مقابل را بشناسید،  البته قبل از این کار باید حتماً به شناخت خودتان روی بیاورید، این مقوله را باید یک مقوله پایه‌ای و اساسی در ارتباط بین زوجین قرار داد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات